مجتبی زندی گوهرریزی*

کودکان استثنایی مشکلات استثنایی

صحبت از آموزش و پرورش که به میان می‌آید فضای مدرسه، میز، کلاس، کتاب، لباس فرم و سرویس مدرسه در ذهن تصور می‌شود، ولی مدارسی هم هستند که خدمات خاص‌تری به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

کد مطلب: ۱۴۰۷۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کودکان استثنایی مشکلات استثنایی

مدارسی در کشور هستند که متفاوتند و دانش آموزان متفاوتی هم دارند. دانش آموزان استثنایی با مشکلات استثنایی فضای درس متفاوت و نوع تدریس خاص.

نام مدارس استثنایی به گوش بسیاری از ما خورده است، شاید هم برای بعضی ناآشنا باشد.

این مدارس هم مانند مدارس عادی محاسن و معایب و امکانات و کمبودهایی دارند. در این مدارس دانش‌آموزانی با نیاز‌های ویژه در حال تحصیلند. گروههای مختلفی که نوع آموزش آنها متفاوت است.

یکی از کارشناسان مدارس استثنایی می گفت: مشکلات در حوزه آموزش استثنایی فراوان است و می‌توان از زوایای مختلفی به این موضوع پرداخت. فقدان نیروی متخصص به‌منظور آموزش این فراگیران یکی از این مشکلات است.

شاید چنین تصوری پیش بیاید که روند آموزش در این مدارس کند پیش می رود و شاید بازخوردها و نتایج آموزشی به چشم نیاید، ولی کادر آموزشی این مدارس زحمات زیادی را به دوش دارند و روال آموزش اینگونه است. باید صبور باشی شاید از پدر و مادر هم صبورتر تا دانش آموزی با نیازهای ویژه مطالب را فرا گیرد.

چه شیرین است لحظه ای که یکی از این عزیزان مطالب فرا گرفته را به زبان بیاورد و تکرار کند. هیچ چیز جای این لذت را نمی گیرد.

چهره خسته دبیر، ولی پرانگیزه و کوشا انسان را به تعجب وا می دارد. مگر می شود نای صحبت کردن نداری ولی دست از آموزش برنمی داری و همچنان پافشاری بر آموزش داشته باشی.

تفاوتی هم در دریافتی حقوق این معلمان با سایرین وجود ندارد. آیا در کنار وظیفه انسانی که در قبال این دانش آموزان بر عهده دارند نباید از نظر معیشتی و مسائل رفاهی به‌اندازه‌ای تأمین باشند تا بخشی از کمبود انگیزه‌ها که به‌مرور در اثر فشار‌ها و تنش‌های مختلف در این محیط ایجادشده است جبران شود؟

امید است بیش از اینها به لحاطظ مزایا به وضع این معلمان رسیدگی شود.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار