یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

چگونه استرس دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی را کنترل کنیم

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه به‌طور طبیعی شروع سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان همراه با استرس است، گفت نقش خانواده و معلمان برای کنترل استرس دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۱۴۰۴۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چگونه استرس دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی را کنترل کنیم

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه استرس و نگرانی دانش‌آموزان هنگام شروع سال تحصیلی بر اعتماد به‌نفس آنها اثرگذار است، اظهار کرد: کودکان هنگام شروع سال تحصیلی جدید، به‌دلیل آشنا نبودن با قوانین، محیط و تازگی فضای جدید دچار استرس می‌شوند. خانواده برای کم کردن میزان استرس دانش‌آموزان چه آن‌دسته که کلاس اولی محسوب می‌شوند و چه سایر دانش‌آموزان نقش مهمی بر عهده دارد به‌ویژه در روزهای منتهی به شروع سال تحصیلی که بهتر است خانواده برای دانش‌آموز محلی برای آرامش باشد.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه باید عوامل ایجاد‌کننده استرس دانش‌آموزان از سوی خانواده شناسایی شود، گفت: «ابتدا خانواده باید عواملی که ممکن است برای کودک استرس‌زا باشد را شناسایی کنند. ممکن است یکی از نگرانی‌ها برای کودک، برقراری ارتباط با معلم و ایجاد دوستی با بقیه همسالان باشد که والدین باید با استفاده از استراتژی‌های مناسب، آن‌ها را راهنمایی کنند.»

وی درخصوص عوامل استرس‌زا برای دانش‌آموزان گفت: «استرس به معنای فشار روانی است که می‌تواند ناشی از عوامل درونی یا بیرونی باشد. برخی مواقع رفتار والدین و جملاتی که درباره مدرسه و شروع سال تحصیلی بیان می‌کنند، می‌تواند به‌عنوان عاملی برای استرس دانش‌آموز شود. برخی مواقع نیز عوامل درونی است که به عدم خودباوری در کودک مربوط است که در قالب ترس از معلم، ترس از جاماندن در مدرسه، ترس از هم‌بازی نشدن دیگران با او، ترس از دستشویی مدرسه بروز می‌کند و به عبارتی واکنشی از نحوه رفتار با کودک تلقی می‌شود که باید حمایت شوند.»

قرایی‌مقدم تاکید کرد: «خانواده‌ها باید در روزهای منتهی به سال تحصیلی جدید، خواب کودک را کنترل کنند زیرا خواب منظم، علاوه بر اینکه به زندگی کودک نظم می‌دهد، منجر به کاهش استرس در کودک هم می‌شود. در نهایت اگر اضطراب و استرس فرزندشان نسبت به مدرسه زیاد بود، حتما باید از مشاوره استفاده کنند تا اضطراب و استرس کودک کنترل شود.»

این استاد دانشگاه به نقش معلمان در کاهش استرس دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی نیز گفت: «در این مواقع، معلم‌ها برای کاهش استرس باید تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی آرام و گرفتن ارتباط با دانش‌‌آموزان به‌کار بگیرند تا هیچ ابهامی برای آنها باقی نماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار