معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد

برگزاری طرح رویش برای والدین بیش از ١٠٠ هزار دانش‌آموز پایه اول مدارس شهر تهران

تهران‌(پانا) - مراسم اختتامیه طرح رویش با حضور خانواده‌های نوآموزان کلاس اولی، معلمان پایه اول شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری طرح رویش برای والدین بیش از ١٠٠ هزار دانش‌آموز پایه اول مدارس شهر تهران

معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین اختتامیه طرح رویش که با حضور دکتر طریفی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خانواده های نوآموزانی که در آستانه ورود به کلاس اول هستند و معلمان پایه اول ابتدایی تشکیل شد‌، گفت: طرح رویش در اجرای هدف عملیاتی شماره چهار سند تحول بنیادین با رویکرد مشارکت حداکثری خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت فرزندشان در تابستان سال جاری برای والدین بیش از یکصد هزار دانش آموز پایه اول مدارس شهر تهران برگزار شد.


وی تاکید کرد: خانواده اولین نهادی که جامعه پذیری کودک در آن شروع می شود، بعداز خانواده نظام آموزشی بیشترین تاثیر را در اجتماعی شدن دانش آموزان دارد، در تعامل مثلث خاتواده، دانش آموز و نظام آموزشی همگرایی و هم افزایی در تعلیم وتربیت کودک شکل می گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: حاصل تعامل خانه و مدرسه آرامش و رشد متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان خواهد بود، که زمینه ساز ارتقای عزت نفس کودک است، همچنین به موازات رشد همه جانبه دانش آموزان، هدف دیگر این گونه مشارکت ها افزایش اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه های اجتماعی است.

وی گفت: برداشت نادرست از تعلیم وتربیت منجر به شکل گیری رشد کاریکاتوری کودکان می شود، اگر هدف دقیق تعلیم وتربیت درست تبیین نشود و خانه و مدرسه هدفگذاری درستی در مسیر تربیت دانش آموزان داشته باشند و باهم و همراستا حرکت کنند، از برداشت های اشتباه که هدف تعلیم وتربیت را صرفا توسعه محفوظات می داند به تربیت تمام ساحتی و رشد جنبه های مختلف عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اقتصادی، زیبا شناختی و دینی شخصیت کودک منجر خواهد شد، که همه این ها زمینه ساز شکل گیری هویت ملی و اسلامی دانش آموزان هستند.

معصومیان اظهار داشت در همین گام اول ورود فرزندان به مدرسه از خود بپرسیم از مدرسه چه انتظاری داریم و در گفتگوهای مشترک با معلم و مدیر و عوامل مدرسه به وحدت دیدگاه برسیم و انتظارات خود را با هدف واقعی تربیت که حیات طیبه است همسو کنیم، این مهم فقط با همسویی مدرسه و خانواده میسر می شود.

وی گفت: توانمند سازی خانواده ها می تواند، از ایجاد مشکلات رشدی وعاطفی که در اثر ضعف اطلاعات والدین ایجاد می شود پیشگیری کند به همین خاطر ضرورت دارد از همان پایه های اول دبستان و حتی دوره کودکستان برنامه های آگاهی بخشی والدین اجرا شود، در این راستا برنامه توانمند سازی والدین نوآموزان کودکستانی نیز در دستور کار معاونت قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش،و پرورش شهر تهران گفت: به یاری خدا در روز جشن شکوفه دانش آموزان پایه اول دبستان با شادی و نشاط و امید به همراه والدین خود در مدرسه حضور خواهند یافت و انتظار ما از همکاران محترم در مدارس این است که در محیط شاد و امید آفرین به استقبال فرزندان عزیز پایه اولی بروند و یک روز خانواده و مدرسه در کنار هم خاطرات زیبایی از نخستین روز ورود به دبستان برای کودک بسازند، تحقیقات نشان می دهد، انسان هایی که خاطره های زیبا از کودکان خود دارند، سلامت روان بهتری دارند.

وی گفت طرح روی با هدف توانمندسازی خانواده هایی که دانش آموز پایه اول دبستان دارند، باحضور اساتید حوزه روانشناسی اجرا می شود و اردوی یک روزه کودکان کلاس اولی در مدرسه بهمراه خانواده ها تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و ایجاد آمادگی برای پذیرش استقلال فردی متناسب با دوران رشد کودکان دارد.

حمید حسینی طریفی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز اظهار نمود: یکی از سیاست ها و برنامه های وزارت آموزش و پرورش توانمند سازی والدین برای مداخله بهنگام برای تعلیم وتربیت فرزندان است، که ابتکار اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در اجرای طرح رویش و آموزش والدین دانش آموزان پایه اول دبستان قابل تقدیر است.

وی مهم‌ترین دارایی و سرمایه هر کشوری، سرمایه انسانی آن است و نظام آموزش و پرورش، ماموریت بسترسازی برای شکل‌دهی به سرمایه انسانی توانمند به عنوان مهم‌ترین مولفه اقتداربخش کشور را بر عهده دارد، به موازات توانمند سازی معلمان باید توانمندسازی خانواده ها هم دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم به نتایج اطمینان بخش تری برسیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: توسعه مراکز جامع آموزش و سنجش و توانبخشی باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا در این مراکز همزمان با سنجش نوآموزان، ارائه خدمت آموزش، مشاوره و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای خاص آموزشی(دیرآموز)، اختلالات یادگیری، مشکلات گفتار، اختلالات هیجانی و رفتاری که در مدارس ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند صورت خواهد گرفت، این مراکز ظرفیت مناسبی برای آموزش خانواده ها می تواند باشد.

وی افزود؛ توانمند سازی معلمان دوره ابتدایی نیز از طریق مراکز جامع آموزش، سنجش و مشاوره و توانبخشی پیگیری خواهد شد و تلاش می کنیم، با ازظرفیت های موجود حداکثر بهره برداری را برای هم افزایی با معاونت آموزش ابتدایی به منظور ارتقای کمی و کیفی تعلیم وتربیت دانش آموزان داشته باشیم.

طریفی حسینی با اشاره به اهمیت شکل گیری "کارکردهای اجرایی" کودکان ونوجوانان گفت: فعالیت های پیشرفته مغز انسان در ایام کودکی ونوجوانی شکل می گیرد و صاحب نظران علوم عصب روانشناختی معتقدند که مداخله بهنگام در این زمینه می تواند مشکلات رشدی را تا حد زیادی حل کند و افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص مراحل رشد کودک و مداخله بهنگام براساس آخرین یافته های علوم ، در پیشگیری از آسیب ها واختلالات موثراست.

وی در تبیین این مساله اظهار داشت؛ معلمان و والدین می توانند ظرفیت مواجهه با چالش ها واکتساب اهداف را در کودکان ونوجوانان از طریق کارکردهای شناختی سطح بالا ایجاد نمایند، این مساله با غنی سازی محیط رشد کودکان ونوجوانان و توانمندسازی معلمان و خانواده ها امکان پذیر است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: از سوی دیگر رفتار والدین زمینه ساز رشد و تعالی فرزندان است، چرا که فرزندان ما از طریق یادگیری مشاهده ای سبک زندگی ما را الگو برداری می کنند، با درنظر داشتن این واقعیت والدین وخانواده های برای تعلیم وتربیت دقیق فرزندان باید برای کسب مهارت های جدید و ارتقای آگاهی های خود تلاش کنند، که طرح رویش توانسته است، در این زمینه کمک موثری به خانواده ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار