مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛

ضرورت برگزاری ارزشیابی مفهوم‌محور در دوره اول متوسطه

توجه جدی به نقش معلمان در هدایت تحصیلی مطلوب

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت تحقق راهکارهای ۱-۱۹ و ۲-۱۹ یعنی ارزشیابی فرآیندمحور و نتیجه‌محور، ضرورت برگزاری ارزشیابی مفهوم‌محور در دوره اول متوسطه را مضاعف می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت برگزاری ارزشیابی مفهوم‌محور در دوره اول متوسطه

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ حمید یزدانی در آیین افتتاح اندیشکده راهبردی تکنوگام مشهد مقدس گفت: باید پیرو فرمایش مقام معظم رهبری، جزو 10 کشور اول جهان در هوش مصنوعی قرار گیریم که با تلاش معلمان فکور کشور در زمینه کدنویسی، وضعیت مناسبی داریم ولی باید استمرار داشته باشد تا تفکر الگوریتم به‌صورت تلفیقی در همه دروس نهادینه شود.

وی افزود: از راهبردهای فاصله گرفتن از حافظه‌محوری، بهره‌گیری از اپلیکیشن (برنامه‌های کاربردی) است. حال اگر این برنامه کاربردی توسط معلمان و دانش‌آموزان نوشته شود، امیدوار خواهیم شد که برای آموزش علم نافع در حال گام برداشتن هستیم.

عضو شورای مدیران کل و مشاوران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اسناد بالادستی تصریح کرد: بعد از ابلاغ اسناد بالادستی که حقیقتا نقشه راه و قطب‌نمای حرکت نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور محسوب می‌شود، می‌بایست شرایط چرخش تحولی محقق می‌شد. یعنی در واقع برنامه درسی موضوع‌محور را کنار می‌گذاشتیم و برنامه درسی مبتنی بر ساحت‌های تربیت برای کسب شایستگی و از یادگیری موضوعات به فرآیند دستیابی به اندیشه‌ورزی و درک معنا حرکت می‌کردیم.

وی با اشاره به راهکارهای سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت گفت: تحقق راهکارهای ۱-۱۹ و ۲-۱۹ یعنی ارزشیابی فرآیندمحور و نتیجه‌محور، ضرورت برگزاری ارزشیابی مفهوم‌محور در دوره اول متوسطه را مضاعف می‌کند.

یزدانی گفت: همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم. با تلاش معلمان ابتدایی و متوسطه، سیر حرکت وضعیت کدنویسی بین دانش‌آموزان در وضعیت قابل قبولی است؛ در هنر وضعیت خوبی داریم؛ امید است سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (قلب آموزش و پرورش) به این مهم در کتاب‌های درسی از ابتدایی بپردازد.

وی ادامه داد: امیدوارم این سازمان با حُسن توجه شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه‌های درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری را به‌صورت تلفیقی؛ نه به‌صورت موضوعی مصوب کند تا ۱۹ شایستگی اشاره شده در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در این برنامه‌های درسی مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای مدیران کل و مشاوران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عدم اشراف کارگزاران تربیتی به اهداف دوره‌های تحصیلی گفت: این موضوع باعث شده تا انتقال مطالب کتاب‌های درسی به حافظه دانش‌آموزان را تنها طلب و درخواست نظام تعلیم و تربیت تلقی شود و به همان نسبت ارزشیابی تحصیلی را باز پس گرفتن درس ارائه شده به دانش‌آموزان و بهترین روش تدریس را روخوانی سریع متن کتاب‌های درسی بدانند.

یزدانی خاطرنشان کرد: برنامه درسی ملی به 5 شایستگی ویژه تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق می‌پردازد و دانش‌آموز باید در این 12 سال به این 5 شایستگی برسد. هدف، تربیت یک انسان در تراز جمهوری اسلامی است که در کنار آن یک یا چند مهارت هم آموخته است. حفظ کردن معلومات، تاریخ مصرفش تمام شده و دانش‌آموز بلاتکلیف می‌ماند که ریاضی در زندگی واقعی در کجا قرار دارد.

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هدایت تحصیلی افزود: دانش‌آموز در طول سال معلم ریاضی، علوم و... دارد و معلمان، دانش‌آموزان را بهتر می‌شناسند و می‌دانند آینده شغلی دانش‌آموز در کجا رقم می‌خورد. توجه جدی به جایگاه معلم در هدایت تحصیلی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: دانش‌آموز باید مسئولیت‌پذیر، تربیت شود و با کارهای کوچک می‌توان این مهارت را در او پرورش داد. برای مثال؛ دانش‌آموز، خودش گل و گیاه به مدرسه بیاورد و از آن مراقبت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار