مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری اولین جلسه دادگاه عاملان حادثه شاهچراغ تا آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»

تهران (پانا) - زلزله مرگبار در مراکش، احتمال شیوع ویروس «پیرولا» در ایران، جنجال بر سر ساخت واحدهای ۲۵ متری در تهران، آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»، تکذیب واگذاری مناطق حفاظت‌شده برای ساخت «مسکن ملی» و انتشار کارنامه نهایی کنکور ارشد بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۰۳۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری اولین جلسه دادگاه عاملان حادثه شاهچراغ تا آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»

در سومین هفته از شهریورماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

زلزله مرگبار در مراکش

در هفته‌ای که گذشت، وقوع زلزله‌ای قوی به قدرت ۶.۸ ریشتری مرکز مراکش را لرزاند که بیش از 5000 نفر در این زمین لرزه جان خود را از دست دادند. به گفته سازمان زمین‌شناسی آمریکا کانون این زلزله ۷۱ کیلومتری جنوب غربی شهر «مراکش» در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین بود.

احتمال شیوع ویروس «پیرولا» در ایران

با افزایش تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور، نگرانی از شیوع ویروس پیرولا در ایران افزایش یافت. دکتر محمدرضا هاشمیان، پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است. موارد ابتلا به کووید19 همچنان در کشور مشاهده می‌شود اما اکنون به تعداد محدود وجود دارد و مانند دوران دلتا یا دیگر سویه‌ها نیست ولی با توجه به این موارد به‌نظر می‌رسد که موارد ابتلا به کووید19 افزایش پیدا کرده و وزارت بهداشت نیز در رابطه با زیرسویه جدید کرونا گزارشی اعلام نکرده است. وی درخصوص شدت مرگ و میر ویروس پیرولا نیز توضیح داد: «اُمیکرون و بیماری‌های زیرمجموعه آن مرگ‌ومیر کمتری نسبت به سایر سویه ها دارند. این مورد در کل دنیا نیز صدق می‌کند، لذا زیر سویه جدید این بیماری نسبت به سویه‌هایی مثل دلتا سرعت انتشار بالا و شدت مرگ و میر کمی خواهد داشت.»

جنجال بر سر ساخت واحدهای ۲۵ متری در تهران

در هفته‌ای که سپری شد، انتشار خبری مبنی بر ساخت واحدهای 25 متری در تهران واکنش‌های زیادی در پی داشت. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به خبر «ساخت میکرو آپارتمان ۲۵ متری در تهران» گفت: نه در منطقه ۱۹ نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی با این متراژ صادر نشده و نخواهد شد. محمدخانی اظهار کرد: اساسا موضوع ساخت میکرو آپارتمان ۲۵ متری در تهران، برخلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است. بر اساس قانون، سرانه هر مترمربع واحد مسکن در طرح تفصیلی برای هر فرد ۱۷.۵ متر مربع است که برای یک زوج‌ جوان برابر ۳۵ متر می‌شود. البته که صدور پروانه‌هایی با این متراژ (حدود ۳۵ متر) نیز مطلقاً در تهران متداول نیست و بلکه تنها در شرایط اضطرار آن‌هم در بافت فرسوده به ندرت احتمال دارد.

تکذیب ادعای نرگس محمدی در مورد ضرب و شتم در زندان

در هفته‌ای که سپری شد، حساب اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی با انتشار مطلبی ادعا شده است این فرد در محل بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است که این موضوع به سوژه‌ جدید رسانه‌های معاند تبدیل شد. روابط عمومی سازمان زندان‌ها هرگونه ادعایی از سوی نرگس محمدی مبنی بر ایراد ضرب و شتم در مورد این فرد را تکذیب و اعلام کرده این ادعاها به هیچ وجه صحت ندارد.

جلسه دادرسی حقوقی سرکرده گروهک تروریستی تندر

جلسه دادرسی حقوقی جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر به دعوای بالغ بر ۱۲۰ خواهان نسبت به دولت آمریکا و جمشید شارمهد در هفته‌ای که گذشت در دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران برگزار شد. این جلسه به دعوای بالغ بر ۱۲۰ خواهان نسبت به دولت آمریکا و جمشید شارمهد و خواسته و مطالبه مدنی ناشی از اقدامات تروریستی به ویژه موضوع پرونده حاضر، ناظر بر بمب‌گذاری در حسینیه وصال شیراز که منجر به شهادت ۱۴ نفر و زخمی و جانباز شدن حدود ۲۰۰ نفر از هموطنان شد، برگزار شد.

آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»

در هفته‌ای که گذشت، سی و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. به‌روزرسانی سند تحول قضایی، حل مشکلات ثبتی ۴۰ ساله مردم آباده، تدوین لایحه آزادی‌های مشروع، دستگیری ۲ نفر از سرشناسان فرقه بهائیت، آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی، آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی و جزئیات دستگیری یک شهروند سوئدی بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

برگزاری اولین جلسه دادگاه عاملان حادثه اخیر حرم شاهچراغ (ع)

دومین حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ۲۲ مرداد امسال انجام شد که عامل اصلی این حمله در محوطه حرم مطهر دستگیر و در ادامه پشتیبان و همدستان وی نیز بازداشت شدند و قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست این پرونده نیز یکم شهریور ماه در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شیراز صادر شد. اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان دومین حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) در هفته‌ای که گذشت با حضور متهمان و اولیای دم شهدای این حادثه برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس ضمن قرائت کیفرخواست به تشریح اهداف تفرقه افکنانه گروهک تروریستی داعش و تأمین سیاست‌های شوم استکبار و غرب در بر هم زدن امنیت جهان اسلام و بخصوص ایجاد ناآرامی در ایران پرداخت و بیان داشت هدف شوم داعش و عوامل سرسپرده آن جنایت و کشتن زنان و کودکان و مردان بی دفاع است که در هر دو حمله یک سال اخیر به حرم مطهر شاهچراغ (ع) سبوعیت این گروهک برای جهانیان اثبات شد. نماینده دادستان در ادامه به اتهامات متهم ردیف اول رحمت اله نوروزاف با اسم مستعار اسلم یار پرداخت و بیان داشت: اتهامات وی محاربه و افساد فی الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش به قصد اقدام علیه امنیت کشور، بغی است.

درخواست اشد مجازات برای متهم تعرض به سفارت آذربایجان

تعرض به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۱ صورت گرفت. علی صالحی، دادستان تهران گفت: این تعرض باانگیزه شخصی و استفاده از سلاح گرم صورت گرفت،موجب قتل یکی از کارکنان سفارت، مصدومیت سه نفراز همکاران وی و تخریب بخشی از اموال سفارت شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران از تکمیل بخشی از تحقیقات قضایی و صدور کیفرخواست برای متهم تعرض مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد و گفت: با تکمیل تحقیقات قضایی در دادسرای جنایی تهران، برای متهم این پرونده، با عناوین اتهامی مباشرت در قتل عمدی احدی از اتباع آذربایجان با استفاده از سلاح گرم در داخل سفارت، خرید، حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجازشامل یک قبضه کلاشنیکف و یک قبضه سلاح کمری و اخلال در نظم عمومی تقاضای اشد مجازات شده است و در خصوص سایر اتهامات از جمله تخریب و ایراد جرح عمدی به سه نفر از پرسنل سفارت که از اتباع جمهوری آذربایجان هستند، پرونده تا تکمیل مدارک از سوی شکات مفتوح است.

تغییر تاریخ مناسبت روز وقف در تقویم رسمی کشور

ماده واحده «تغییر تاریخ مناسبت روز وقف در تقویم رسمی کشور از 27 صفر به 16 ربیع الاول» در جلسه 886 مورخ 24 مردادماه سال جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده بود، در هفته‌ای که گذشت از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ کرد.

تکذیب واگذاری مناطق حفاظت‌شده برای ساخت «مسکن ملی»

پس از آنکه علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرد که 50 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست برای واگذاری جهت ساخت مسکن ملی جوانان در جلسه شورای عالی محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد. اظهار نظر سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست موجب اعتراض و واکنش فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست قرار گرفته است. در پی واکنش به این اظهارات، میثم سعیدی، سرپرست روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست در هفته‌ای که گذشت، خبر واگذاری مناطق برای ساخت مسکن ملی را تکذیب کرد. این در حالی است که دیوان عدالت اداری در اواخر تیرماه سال 1387 مصوبه امکان واگذاری اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را ابطال کرده است. در آن زمان، در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور برای ابطال تبصره ماده 4 آیین‌نامه اجرایی ماده 108 قانون برنامه سوم، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رأیی اعلام کرد: «به صراحت ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1353 حق واگذاری عین عرصه و اعیان املاک متعلق به دولت واقع در محدوده مناطق پارک ملی - آثار طبیعی ملی- پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده موضوع بند (الف) ماده 3 قانون مزبور و همچنین تالاب‌های متعلق به دولت که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، ممنوع اعلام شده است.»

اعلام کارنامه نهایی کنکور ارشد سال ۱۴۰۲

در هفته‌ای که گذشت، کارنامه نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان سنجش منتشر شد. در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کرده بودند که از این تعداد ۲۵۵ هزار داوطلب زن و 216 هزار و 528 داوطلب مرد در ۶ گروه آزمایشی و ۱۳۴ کدرشته به رقابت پرداختند و ۳۵۵ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار