مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از هک شدن «تپسی» تا حادثه مرگبار در معدن دامغان

تهران (پانا) - سفر 4 میلیون زائر ایرانی اربعین به کشور عراق، حادثه مرگبار در معدن دامغان، هک شدن تاکسی اینترنتی «تپسی» و ترخیص محموله ۴۶ میلیون لیتری بنزین وارداتی پس از یکسال، بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
از هک شدن «تپسی» تا حادثه مرگبار در معدن دامغان

در دومین هفته از شهریورماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

سفر ۴ میلیون زائر اربعین از ایران به عراق

در هفته‌ای که گذشت، مراسم‌ اربعین حسینی در عراق و جاماندگان اربعین در شهرهای مختلف کشور برگزار شد. سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از سفر حدود چهار میلیون نفر از مرزهای کشور به عراق برای انجام زیارت اربعین خبر داد و گفت: با وجود افزایش 11 درصدی زائران، رکورد کاهش تصادفات در سفر اربعین امسال شکسته شد و با توجه به همکاری مردم، امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۳۱ درصد تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی اربعین هستیم.

حادثه در معدن دامغان

در پی فرو ریختن یکی‌ از معادن شمال دامغان 6 کارگر محبوس شده در معدن جان خود را از دست دادند. علت فرو ریختن این معدن در شمال شهرستان دامغان، تجمع گاز و انفجار اعلام شد.

حل مشکلات کمبود دارو در دستور کار مجلس

کمبود برخی اقلام دارویی به یکی از معضلات اصلی حوزه سلامت تبدیل شده است و زهرا شیخی، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس یازدهم با بیان اینکه کمیسیون به دفعات موضوع کمبود دارو را گوشزد کرده است، گفت: تصمیماتی که در حوزه دارو گرفته شده شتاب‌زده و بدون کارشناسی بوده که نتیجه آن، کمبود دارو است و مجلس این موضوع را بررسی می‌کند و بیش از تشکیل قرارگاه بر این باورم که باید تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود و مدیریت منابع و اخذ تصمیمات کارشناسی اصلاح شود تا این مشکل رفع شود. همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در اواخر مردادماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ذخائر دارویی کشور با خطر موجودی استراتژیک روبرو است و حال صنعت، صنعتگران دارو و واردکنندگان دارو خوب نیست و علت آن بی‌ثباتی و تصمیمات شتاب‌زده و بدون پشتوانه مشاوره‌ای و علمی و در یک کلام غیرحرفه‌ای است و متاسفانه بین مسئولان مربوطه هم هماهنگی و همگامی وجود ندارد از این رو تشکیل قرارگاه فرماندهی واحد برای بحث دارو و تجهیزات امری ضروری است.

بحران کم‌بارشی در 25 استان

در هفته‌ای که گذشت، سازمان هواشناسی کشور اعلام‌کرد: در حالی که کمتر از سه هفته به پایان سال آبی باقی مانده، همچنان ۲۵ استان کشور با کم بارشی مواجهند و میانگین بارش کشور ۲۰ درصد کمتر از نرمال است. بر این اساس، آخرین داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه 1401) تاکنون ۱۸۶ میلی متر بارش در کشور داشتیم که بیش از ۲۰ درصد کمتر از شرایط نرمال است. در شرایط طبیعی باید تا این موقع از سال آبی ۲۳۳ میلی متر بارش در کشور می‌بارید. هم اکنون ۲۵ استان کشور با کسری بارش مواجهند و در مدت باقی مانده از سال آبی انتظار نمی‌رود تغییر قابل توجهی در جدول دریافت بارش کشور روی دهد. همچنان استان گیلان بیشترین کسری بارش سال آبی را با میزان ۱۸۶ میلی‌متر دارد. پس از آن بیشترین کسری به ترتیب مربوط به استان‌های گلستان با ۱۵۳،‌ مازندران ۱۵۰،‌ قزوین ۱۳۳ و تهران با ۱۱۳ میلی‌متر است.

دعوی حقوقی زمین‌های جزیره آشوراده منتهی به صدور رأی شد

دو هفته پس از سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و صدور دستور ویژه از ناحیه ریاست دستگاه قضا برای اتخاذ تدابیر و اقدامات عاجل در راستای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی تمامی مسائل و مشکلات استان از جمله مساله «طرح گردشگری جزیره آشوراده»، پرونده مزبور در هفته‌ای که گذشت ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی تعیین تکلیف شد. رئیس قوه قضاییه در پی سفرغیر رسمی ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ به استان گلستان با تفویض اختیارات ویژه به رئیس کل دادگستری استان دستور داده بود تا در ضمن اهتمام نسبت به جوانب و ملاحظات زیست محیطی، تدابیر و اقدامات عاجل در راستای حل مشکل حقوقی ۲۵ ساله طرح گردشگری جزیره آشوراده، اتخاذ شود. بر همین اساس پس از دستور رئیس قوه قضاییه و با پیگیری رئیس کل دادگستری گلستان، دعوی حقوقی زمین‌های جزیره آشوراده، منتهی به صدور آرای بدوی و تجدیدنظر استان شد. در این پرونده دعوی حقوقی بین بنیاد مسکن و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بر سر مالکیت و کاربری ۱۹ هکتار از زمین‌های روستای متروکه جزیره آشوراده بود که در مدت زمان کمتر از یک ماه پس از تقدیم دادخواست از سوی بنیاد مسکن، رأی بدوی و تجدیدنظر پرونده صادر و مشکل حقوقی حل شد. با صدور این رأی قطعی و حل مشکل حقوقی زمین‌های این روستای متروکه که در جزیره آشوراده قرار دارد، مقدمات اجرای طرح گردشگری آشوراده که از ۲۵ سال پیش تاکنون معطل مانده است، فراهم گردید. اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به رونق گردشگری و توسعه اقتصادی مردم منطقه و استان منجرخواهد شد.

«تپسی» هک شد

در هفته‌ای که گذشت، پلیس فتا از هک‌شدن پلتفرم خدمات رسان «تپسی» خبر داد. در این‌باره سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: یک گروه هکری با هویت معلوم یک ماه پیش به اطلاعات تعدادی از خدمات گیران شرکت تاکسی اینترنتی تپسی دسترسی پیدا می‌کنند. منبع آلودگی ناشی از یک منبع هکری در برنامه تپسی برطرف شد و هیچ نگرانی برای هموطنان و خدمات گیران از برنامه تپسی وجود ندارد.

ترخیص محموله ۴۶ میلیون لیتری بنزین وارداتی

در هفته‌ای که گذشت، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان اجازه ترخیص محموله ۴۶ میلیون لیتری بنزین وارداتی که از سال گذشته ترخیص نشده بود را صادر کرد. صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با تاکید بر ضرورت رفع نیاز کشور به کالا‌های اساسی، گفت: با توجه به اینکه سلامت مردم و حفظ محیط زیست از اولویت‌های حقوق عامه دادگستری استان خوزستان است طی سال گذشته به منظور حفظ ایمنی و تامین سلامت کالاها، اقدامات مشترک بسیار خوبی در نظارت بر کیفیت کالا‌ها و خدمات تولید داخل و سطح بازار واردات و صادرات صورت گرفته است که عملکرد و همکاری اداره استاندارد استان در این خصوص بسیار خوب و مسئولانه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار