امیرعبداللهیان:

جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است

لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است، تاکید کرد گفت‌وگوها با وزیر خارجه عراق به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت.

کد مطلب: ۱۴۰۳۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است

حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه عراق در تهران، گفت: امروز در مورد اجرای کامل توافق امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوی مهمی داشتیم. تجربه به خوبی نشان داده است که ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است و ما خرسند هستیم که در جریان دیدار امروز، وزیر امور خارجه عراق اطلاعات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای توافق امنیتی بین دو کشور ارائه دادند.

وی افزود: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

وزیر امور خارجه بیان کرد: مراحل بعدی این توافقنامه طی روزهای آینده در چارچوب توافق صورت گرفته بین دو کشور اجرایی می‌شود. در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالیرتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود،‌ را ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و اخبار خوبی را از آقای فؤاد حسین شنیدیم و امیدواریم آنچه شنیدیم در روی زمین رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی اطمینان داریم.

امیرعبداللهیان درباره برگزاری اربعین حسینی گفت: ما بار دیگر از حسن مهمان نوازی خواهران و برادران عراقی تشکر می‌کنیم.

وی افزود: درباره همکاری در خصوص آب قرارداد الجزایر همه جزییات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسأله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است ادامه می‌دهیم. لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما در مباحث محیط زیست مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم و عراق حضور فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم و نسبت به آن اهتمام لازم را داریم.

به توافقنامه امنیتی با ایران متعهدیم و ۲ روز دیگر پیاده سازی آن تمام می‌شود

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز با بیان اینکه در مدت اخیر تحولاتی خوبی در منطقه ایجاد شده است، گفت: ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند.

وی ادامه داد: این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با یکدیگر همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و عراق ممتاز است، گفت: اگر احیاناً مسائلی بین دو کشور وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و ابزارهایی که در اختیار داریم حل کنیم و نباید از ادبیات تهدید بمباران و حمله نظامی استفاده شود. ما باید از راه مذاکره و گفت‌وگو، مسائلی که احتمالا وجود دارد را حل کنیم.

فواد حسین تاکید کرد: ما به توافق امنیتی دو کشور متعهد هستیم و در اینجا هم این موضوع را اعلام کردیم البته در کنار این موضوع ما نیازمند تضمین ایران هستیم که زبان و ادبیات حمله و خشونت وجود نداشته باشد و دو کشور ابزارهای مختلفی برای حل مشکلات داریم.

وی ادامه داد: پیاده‌سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار