رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

ضرورت ورود سازمان فنی‌وحرفه‌ای به‌ کارگاه‌های فنی و صدور کارت مهارت

قانون بیمه اجباری کارگران، تنها کارگرانی را مشمول بیمه می‌داند که کارت مهارت داشته باشند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان تهران ضمن اشاره به نتایج خوب حاصل از هنرستان‌ها اظهار کرد بر طبق سیستم آموزشی در هنرستان‌ها افرادی که امروزه وارد کار فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند، نیازی به تحصیل در دبیرستان و دانشگاه و همچنین کسب مدرک در این خصوص را ندارند.

کد مطلب: ۱۴۰۳۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ورود سازمان فنی‌وحرفه‌ای به‌ کارگاه‌های فنی و صدور کارت مهارت

محمدعلی ربانی، رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان تهران و دبیر انجمن انبوه‌سازان قم در گفت‌وگو با پانا علت تشکیل هنرستان‌ها را کسب مهارت فنی پیش از ورود به کار برشمرد و بیان کرد: «اگر افراد بخواهند تنها پس از تحصیل در دانشگاه وارد بحث تخصصی و حرفه‌ای در بازارکار شوند و آموزش عملی را پیش از آن نیاموزند آمادگی کافی و فنی برای پذیرش مسئولیت‌ها و توان اجرایی در این زمینه نخواهند داشت و به همین منظور هنرستان‌ها در آموزش‌وپرورش تشکیل شده است.»

وی افزود:‌«از زمان شروع فعالیت هنرستان‌ها، شیوه و سیستم آموزشی در آنها تقریبا یک نسخه کپی‌برداری از وضعیت آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور آلمان بوده است. برپایی این هنرستان‌ها نتایج خوبی را به همراه داشت. بر طبق این سیستم افرادی که امروزه وارد کار فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند، نیازی به تحصیل در دبیرستان و دانشگاه و همچنین کسب مدرک در این خصوص را ندارند.»

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای یکی از معتبرترین مدارکی است که در سراسر کشور و در سطح بین‌المللی پس از گذراندن دوره‌آموزشی و قبولی در آزمون برای متقاضیان پذیرفته‌شده صادر می‌گردد.

اعتبار بالای گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور

ربانی با اشاره به اعتبار بالای مدارک فنی‌وحرفه‌ای صادر شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش افزود: «در جوار هنرستان‌ها، وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت دیگری را تحت عنوان مدارس فنی‌وحرفه‌ای پایه‌گذاری کرد. در این بخش مدارکی را به افراد عطا کرد که در سراسر کشور و در سطح بین‌الملل مورد تایید است. این اعتبار تا اندازه‌ای بالاست که از مدارک دیپلمی که وزارت آموزش‌وپرورش صادر می‌کند پرکاربردتر و معتبرتر است.»

وی از مسئله صدور کارت مهارت در کارگاه‌ها و مسئله اجرای آموزش‌های کار به صورت عملیاتی خبر داد و گفت: «امروز در بحث ساماندهی تولید مسکن، این مسئله مطرح است که سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای بتواند در کارگاه‌ها کارت مهارت را به افراد عطا کند. همچنین یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این بخش این است که سازمان فنی‌وحرفه‌ای زمینه عملیاتی را به طور کامل اجرا کند. این موضوعات بحث‌هایی است که در زمینه آموزش و تربیت تکنسین‌های ماهر در بازار کار تا به امروز مطرح شده است.»

رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اهمیت آموزش و تربیت نیروی فنی حاضر در کارگاه‌های ساختمانی افزود: «سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور در زمینه استفاده و آموزش حداقلی به نیروی کارگری حاضر در ساختمان‌ها قصور کرده است. پیشنهادی که ما پیشتر به این سازمان داشتیم این بود، باتوجه به این موضوع که کارگران ساختمان فرصت شرکت در کلاس‌های مربوط به حرفه‌ خود را ندارند، گروه‌هایی را در محل کار انبوه‌سازان قرار دهند و پس از انجام آموزش‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی، کارت مهارتی را به این افراد عطا کنند.»

ربانی با تاکید بر عملیاتی بودن آموزش‌ها در کارگاه‌های ساختمانی گفت: «منظور از آموزش‌ها در کلاس‌های آموزشی ویژه کارگران ساختمانی، آموزش‌های تئوری نیست. مقصود، کلاس‌هایی عملیاتی است که افراد در هنگام تحصیل مورد بررسی نیز قرار بگیرند. برای مثال اگر شخصی در حال حاضر در صنایع در حال تحصیل در رشته‌های قالب‌سازی، برش میلگرد و.. است، محک زده شود و مورد بررسی قرار گیرند.»

وی در ادامه افزود: «افراد در ادامه این فرآیند مورد بررسی در جهت پذیرش مسئولیت و قابلیت اجرای کار قرار می‌گیرند. در نهایت در صورت کسب تمام مهارت‌های لازم، کارت مهارت به افراد عطا می‌شود. در غیر این صورت مشکلات و مسائل موجود در کار شخص عیب‌یابی و رفع اشکال می‌شود. به این شیوه اگر افراد موفق به کسب کارت در اولین آزمون نباشند نیز، می‌توانند در دوره بعد برای کسب کارت مهار اقدام کنند.»

الزام کسب کارت مهارت در جهت کسب بیمه کارگری

دبیر انجمن انبوه‌سازان قم با اشاره به لزوم داشتن کارت مهارت برای دریافت بیمه کارگری اظهار کرد: «قانون بیمه اجباری کارگران، تنها کارگرانی را مشمول بیمه می‌داند که کارت مهارت داشته باشند. همچنین اکثر افرادی که امروز در ساختمان‌ها مشغول و از نظر اجرایی بسیار حرفه‌ای و تکنسین شده‌اند، فاقد کارت مهارت هستند. در نتیجه عده‌ی بسیاری از خدمات اجتماعی و بیمه‌ای که معین شده، محروم هستند.»

ربانی در رابطه با اصلاح قانون بیمه کارگران گفت: «به نظر می‌رسد تنظیم کنندگان این قانون از جزئیات اجرایی کار اطلاع چندانی نداشته‌اند. چرا که بهترین اقدام در جهت آموزش حرفه‌ای نیروی کار و تربیت تکنسین‌ها، ورود سازمان فنی‌وحرفه‌ای به کارگاه‌های مختلف فنی و صدور کارت مهارت در این کارگاه‌ها است.»

وی افزود: «اصلاح این قانون در صورتی انجام می‌شود که به جای اعطای شغل به کارگران دارای کارت مهارت، سازمان فنی‌وحرفه‌ای در صورت فقدان کارت مهارت برای کارگران ساختمانی تمهیداتی را با همکاری انجمن انبوه سازان و انجمن سازندگان انجام دهد. در پی این تمهیدات در صورت نیاز سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور عوامل خود را به کارگاه‌ها ارسال کند. کارگران مشغول در کارگاه‌های ساختمانی نیز پس از انجام آزمون‌های عملی لازم و کسب نمره قبولی، کارت مهارت دریافت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار