مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی:

توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه همگانی است

شیروان (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیروان اظهار داشت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه همگانی است.

کد مطلب: ۱۴۰۳۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه همگانی است

مهدی آریان با بیان تسلیت مناسبت های پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا علیه السلام گفت: با توجه به سفارش حضرت آقا و تأکید بزرگان دین و فرهنگ به موضوع اهمیت کتاب و کتابخوانی و تعمیق بخشیدن آن در جامعه، همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا این وظیفه انجام شود و لذا هر چقدر در این مسیر گام برداشته و کمک کنیم، سرمایه‌گذاری برای همه است و هر هزینه ای هم که در این مورد انجام ‌شود، سود و برکات آن به خود شهرستان بر می‌گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه کتابخانه مرکزی شهرستان شیروان تنها کتابخانه ای است که از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و شهرستانی ساخته شده است، افزود: جامعه ما دارای افراد فرهیخته ای است و به همین خاطر استان خراسان شمالی، نام گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت ها را با خود به یدک می‌کشد و لذا اگر شهری توسعه پیدا کرده، به سبب عجین شدن با فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و همچنین گسترش این فرهنگ باعث کمتر شدن جرم و فساد در هر جامعه ای خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در رابطه با پرداخت نیم درصد از محل عوارض دریافتی از شهروندان به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ها اظهار داشت: اگر این نیم درصدها به موقع از طرف شهرداری به حساب اداره کتابخانه های عمومی واریز شود، این مبالغ صرف امور عمرانی و پرداخت هزینه های جاری کتابخانه ها خواهد شد.

آریان گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی و دهه فجر عضویت شهروندان در کتابخانه های عمومی به صورت رایگان است.

وی در پایان از تلاش های فرماندار شیروان در رابطه با حمایت از کتابخانه های این شهرستان تقدیر و تشکر کرد و افزود: فرماندار محترم شیروان در حمایت از حوزه کتاب و کتابخوانی، نمونه، سرآمد و دغدغه مند هستند.

فرماندار شهرستان شیروان نیز گفت: هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد و تاثیرگذاری که در مطالعه کتاب است در فضای مجازی نیست.

دولت اسماعیل زاده با اشاره به اینکه کتابخانه ها هیچگونه ردیف اعتباری برای اداره کردن و پرداخت هزینه های جاری خود از محل اعتبارات دولتی ندارند و تنها منبع درآمد آن ها از محل نیم درصد عوارض شهرداری‌ها است، افزود: شهرداری ها در جهت پرداخت به موقع نیم درصد از محل عوارض دریافتی از شهروندان به اداره کتابخانه ها، همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سرانه جذب کتاب و اعضاء در کتابخانه های شهرستان شیروان نسبت به سطح استان، پایین است، خواستار همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان در جهت تعمیر و تجهیز کتابخانه های این شهرستان شد و اظهار داشت: موضوع مالکیت زمین کتابخانه مرکزی باید به سرعت در نشست استانی تعیین تکلیف شده تا مردم این شهرستان بتوانند از این مکان بهره‌مند شوند.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان شیروان نیز گفت: با انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ای که با شهرداری‌ شیروان در رابطه با پرداخت نیم درصد از محل عوارض دریافتی از شهروندان (ماهیانه به مبلغ 30 میلیون تومان) انجام پذیرفته است، از ابتدای سال تا کنون، مبلغ ۷۰ میلیون تومان از طرف شهرداری به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیروان پرداخت شده است.

احسان روشن خواستار راه اندازی انجمن خیرین حقیقی و حقوقی کتابخانه ساز شهرستان در جهت احداث و کمک به اداره کتابخانه‌ها و همچنین تصویب افزایش حق عضویت سالانه اعضاء در کتابخانه مرکزی به میزان ۵۰ هزار تومان و در کتابخانه امام علی(ع) نیز به میزان۳۰ هزار تومان با موافقت اعضای جلسه شد.

در ادامه، موضوع توسعه فضاهای کتابخانه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حل برخی مشکلات این حوزه، مورد نقد و بررسی اعضای حاضر در این جلسه قرار گرفت.

در این جلسه، محمد عاشقی، بخشدار مرکزی، فرامرز شجاعی، رئیس اداره آموزش و پرورش، زهره بابایی، رئیس اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید علی پور صحرا، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، مسعود الهی قائم مقام شهردار، محمد محمدزاده قانعی، عضو شورای اسلامی شهر، محمد ساعی، عضو انجمن کتابخانه های عمومی و جمعی از نمایندگان بخشداری ها و... حضور داشتند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار