قالیباف:

«مدرسه‌محوری» در جهت توسعه اجتماعی مدنظر قرار گیرد

بهره‌وری باید نسبت به سرمایه‌گذاری محوریت اول کار باشد

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرسه، کانون تربیت است، گفت برای عدالت جغرافیایی و توسعه اجتماعی باید همه رویکردها براساس «محله‌محوری»، «مسجدمحوری» و «مدرسه‌محوری»، مدنظر قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
«مدرسه‌محوری» در جهت توسعه اجتماعی مدنظر قرار گیرد

محمد باقر قالیباف در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه سعی شده است که نگاه ویژه‌ای به دانش بنیان ها شود زیرا برنامه پنج سال آینده کشور تا سه هفته آینده در مجلس تصویب خواهد شد از این رو باید برنامه هفتم طوری نوشته شود که به دانش بنیان ها آسیبی وارد نشود.

وی افزود: ما در کشور نهاد علم را باید اجتماعی کنیم و باید توسعه اجتماعی را ارج دهیم از این رو نیازمند هستیم سه محور را در اقدامات مدنظر قرار بدهیم این سه محور هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی است. وقتی حرف از مردمی سازی می‌زنیم این است که باید به توان مردم اتکا کنیم.

رییس مجلس گفت: وقتی می‌خواهیم آگاهی بخشی کنیم باید مردم را به حقوقشان آشنا کنیم و بدانند که باید حقوقشان را مطالبه کنند پس وظیفه مسئولین آگاهی بخشی است.

قالیباف تصریح کرد: اگر مردم به خوبی دانستند که چگونه مطالبه کنند و حقوقشان را دانستند وظایفشان را هم مشخص خواهد شد و اگر این رفت و برگشت اتفاق افتاد نشان می دهد که اعتماد بین مردم و حکومت برقرار خواهد شد؛ زیرا اعتماد سرمایه اصلی جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه برای عدالت جغرافیایی و توسعه اجتماعی باید همه رویکردها را براساس «محله‌محوری»، «مسجدمحوری»، «مدرسه‌محوری»، «منزل‌محوری» به معنای محوریت خانواده و «مجازی‌محوری» به معنای فضای مجازی محوری قرار دهیم، بیان کرد: اگر نگاه مردمی داریم باید محله‌ها را در نظر بگیریم؛ از سوی دیگر از آنجایی که باورها و ارزش‌ها مهم است باید به مساجد نیز توجه کنیم؛ همچنین به جرأت می‌گویم حدود 20 سال است از مدرسه و معلمان غفلت کرده‌ایم که کانون تربیت است؛ از طرفی باید به خانواده بسیار توجه کنیم که در این میان اهمیت به سبد خانوار بسیار مهم است که تلاش کرده‌ایم آن را در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم، محور قرار دهیم؛ این 5 عنصر اساسی باید در جامعه مانند زنجیره، روابط انسانی را شکل دهد.

قالیباف با بیان اینکه اقتصاددانان بر سرمایه‌گذاری و بهره‌وری تأکید دارند، گفت: متأسفانه مدیران می‌ایستند تا سرمایه بیاید و رشد اتفاق بیفتد؛ چنانچه در حال حاضر نیز صرفاً میزان اعتبار مورد نیاز خود را در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم مطرح می‌کنند تا کار انجام دهند و همین باعث می‌شود که اگر این اعتبار تأمین نشد، کار بخوابد لذا امروز بهره‌وری محور اصلی کار نسبت به سرمایه است و با بهره‌وری می‌توانیم سرمایه را ایجاد کنیم که با همان به سمت رشد برویم لذا نباید سرمایه‌گذاری محوریت اول باشد.

قالیباف با اشاره به صنعت نفت، گفت: سه و نیم میلیون بشکه نفت امروز در کشور هدر می رود که به خاطر بهره وری غلط است یعنی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را داریم هدر می دهیم از این رو بهروری از طریق فناوری و دانش بنیان صورت می‌گیرد و اگر بهروری در نفت درست انجام گیرد این هدر رفت اتفاق نخواهد افتاد.

رییس مجلس بیان کرد: به قول یک بزرگی در کشور مشکلات زیاد داریم اما مساله نداریم برای حل یک مشکل، مشکلات دیگری را ایجاد میکنیم چون مساله برای حل مشکلات نداریم از این رو وظیفه دانش بنیان ها این است که مشکلات را باید به مساله تبدیل کنند.

وی افزود: نباید از کشور های منطقه عقب ماند از این رو باید به بخش خصوصی و دانش بنیان ها فرصت داد تا بتوانند بهروری در کشور را گسترش دهند و وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است از این رو مجلس یازدهم در بدو تشکیل خود قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کرد و قرار است در برنامه هفتم توسعه آن را تکمیل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار