راهنمای تور گردشگری ایران و همدان:

برج قربان همدان دژی بازمانده از حمله همسایگان به ایران

رباط‌کریم (پانا) - راهنمای تور گردشگری ایران و همدان برج قربان را بنایی بازمانده از یک مجموعه عظیم تاریخی خواند که یکی از کهن‌ترین و استوارترین جاذبه‌های گردشگری همدان است؛ این برج یادگار قرن هفتم و هشتم هجری بوده و با معماری ساده و بی‌پیرایه‌‌اش، نقش منحصر به فردی در طول تاریخ داشته است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
برج قربان همدان دژی بازمانده از حمله همسایگان به ایران

کیومرث غفاری، راهنمای تور گردشگری ایران و همدان، در گفت‌وگو با پانا گفت: «شهر همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در روزگار هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان، سلجوقیان و آل بویه از پایتخت‌های ایران به شمار می‌رفت. در این شهر کهن آثار باستانی بسیار زیادی وجود دارد.»

وی افزود: «برج تاریخی قربان همدان یکی از این آثار قدیمی و ارزشمند در این شهر محسوب می‌شود. این برج در محله زندها بین خیابان طالقانی و مدنی قرار گرفته و با بنای زیبای خود، در روزگاران گذشته، قسمت بسیار مهمی از یک مجموعه بزرگ شامل مدرسه، کتابخانه، مسجد و خانقاه به شمار می‌آمد. با این حال، در عصر فعلی، برج تاریخی قربان تنها بنای بازمانده ازاین مجموعه است.»

راهنمای گردشگری در خصوص علت نامگذاری این برج بیان کرد: «نظریه های مختلفی وجود دارد، اما برخی از باستان شناسان بنا بر آثار به جای مانده معتقد هستند که در گذشته و در زمانی که فتح افغان اتفاق افتاد یک شخص به نام قربان از این برج دنبال سنگری برای دفاع استفاده کرد و با کمک مردم در مقابل افغان‌ها ایستاد به همین خاطر نام این برج را برج قربان گذاشتند.»

وی گفت: «برج قربان یکی از کهن‌ترین و استوارترین جاذبه‌های گردشگری همدان است. این برج یادگار قرن هفتم و هشتم هجری بوده و با معماری ساده و بی پیرایه‌‌اش، نقش منحصر به فردی در طول تاریخ داشته است. هنگام تعمیر این بنای کهن در قرن کنونی، در زیر برج قبرستانی مدفون شده کشف شد که گفته می‌شود چندین قبرهای تاریخی در آن قرار دارد.»

غفاری تاکید کرد: «در این بنا هیچ گونه کتیبه‌ای وجود ندارد و تنها کتیبه‌ای که قدمت برج تاریخی قربان را بازگو می‌کند بر روی سنگ قبری معروفی است، که در فضای داخلی بنا قرار دارد. بر روی این سنگ قبر تاریخ ۱۰۰۹ یا ۱۰۹۰ هجری قمری حک شده که بیان کننده تعلق برج آجری قربان به دوران صفویه است.»

وی افزود: «بر اساس اسناد گفته می شود که عده ای از فرمانروایان سلجوقی در همین برج به خاک سپرده شدند که منظور از آن شاید وجود قبر طغرل دوم یا مسعود سلجوقی باشد. علاوه بر آن گفته می ‌شود که این مکان محل دفن یکی از شخصیت های برجسته همدان به نام حافظ ابوالعلا همدانی است.»

راهنمای گردشگری همدان ضمن اشاره به معماری بنا گفت: «هندسه برج قربان ،از یک ۱۲ ضلعی آجری که هر یک از اضلاع آن ۲متر عرض دارد و با گنبدی به شکل هرمی به ارتفاع ۹متر دارد و هر ۱۲ ترک از جنس آجر است. به طور کل این برج سه طبقه بوده است. طبقه‌اول سرداب، طبقه دوم بدنه و طبقه‌سوم گنبد، ورودی اصلی گنبد از یکی از ۱۲ اضلاع و در سمت‌ شرقی بوده‌ است.»

وی در پایان گفت: «این برج از بیرون طاق نماهایی به عمق ۱۵ سانتی متر و پهنای ۱۲۳ سانتی متر دارد و از قسمت داخلی مانند نمای بیرونی با طاق نماهایی جناغی به ابعاد ۲۰ سانت در ۹۰ سانت مزین شده است و چهار دریچه یا بهتر است بگوییم نورگیر در نمای بیرونی که از داخل با قاب های چوبی کار شده است همچنین کف مقبره در سالهای اخیر که مرمت شده از آجر پوشیده شده است.بنای برج قربان طی عملیات های مرمت از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.»

دانش آموز خبرنگار: آیلین زحلی مند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار