در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

جنگ آب در راه است؛ راهکار مدیریت شهری برای کاهش چالش کم‌آبی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص راهکارهای حل چالش کم‌آبی در تهران توضیح داد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
جنگ آب در راه است؛ راهکار مدیریت شهری برای کاهش چالش کم‌آبی

مهدی پیرهادی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهمی که با آن رو‌به‌رو هستیم، موضوع کمبود جدی آب در تهران است، گفت: «حفر چاه‌های مختلف در شهر تهران برای آب شرب و استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در آینده برای شهر تهران داشته باشد.»

وی ادامه داد: «از وزیر نیرو و وزیر کشور تقاضا می‌کنم که نسبت به موضوع کمبود آب دغدغه‌مندانه فکر کنند و فقط به چند سال پیش‌رو نگاه نکنند. اگر همه جوانب تصمیماتی که گرفته می‌شود مورد بررسی قرار نگیرد، ممکن است برای دهه‌های آینده و نسل‌های بعدی تبعاتی داشته باشد و نتوانیم پاسخگوی‌ آنها باشیم.»

پیرهادی درخصوص راهکارهای پیشگیری از بحران کم‌آبی گفت: «کشور ما یک کشور نسبتا گرم و خشک است و آب بسیار ارزشمند است؛ کما اینکه طبق خیلی از مطالعات، مصاحبه‌ها و نقطه‌نظرات صاحب‌نظران دنیا، در قرنی که در پیش ‌رو داریم، جنگ آب به وجود می‌آید. لذا یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم برای بازچرخانی آب، درباره استفاده از پساب، روان‌آب‌ها و استفاده بهینه از قنوات و آب‌هایی که ممکن است در برخی نقاط بلااستفاده باشند، برنامه‌ریزی کنیم.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه حق‌آبه ایران در برخی سرچشمه‌های کشورهای همسایه با مشکل رو به‌روست و حق‌آبه به شکل درست داده نمی‌شود، گفت: «مردم در استان سیستان و بلوچستان دچار مشکل کم‌آبی هستند.»

87 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

ی خاطرنشان کرد: «بیش از 87 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و نزدیک به 50 درصد آن هدر می‌رود. میزان آب شرب و بهداشتی در کشور، کمتر از هشت درصد است و اگر فقط 10 درصد از میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی، صرفه‌جویی کنیم، بیش از اندازه فعلی مصرف آب شرب و مصرف بهداشتی‌‌مان، آب ذخیره می‌شود.»

لایروبی سدها در دستور کار قرار گیرد

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم لایروبی سدها گفت:‌ «باید لایروبی سدها در فصل مناسب صورت بگیرد و اگر این اتفاق رخ دهد، ظرفیت سدها افزایش می‌یابد و بهترین زمان، موقعی است که آب سدها به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد. در سال‌های گذشته بعضی کشورها اعلام آمادگی کردند که لجن‌های ته‌نشین شده در ته سدها را استفاده کنند و قرار شد توافقی با وزارت نیرو صورت بگیرد که نقدهایی به آن وارد شد. دولت‌ها باید همه فعل و انفعالات مربوط به لایروبی سدها را در زمان خود انجام دهند. در دولت قبل این لایروبی انجام نگرفت اما این کار باید در این دولت صورت گیرد و اگر انجام نشود، دوباره دولت بعدی می‌گوید دولت پیشین به تکلیف خود عمل نکرد. لایروبی سدها، تکلیف هر دولتی است و اگر آن را ادا نکنند، کم‌کاری کرده‌اند.»

تدوین طرح جامع آب در تهران

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: «هر دولتی باید در موضوعات خدمت‌رسانی به مردم مانند موضوع آب، انرژی، گاز و... به تکلیف خود عمل کند. کسی که در این حوزه کم‌کاری کند، هم در درگاه خدا و هم در برابر مردم مسئول است و قوه قضاییه باید با قاطعیت با کسانی که کم‌کاری و ترک فعل می‌کنند، برخورد کند. در حوزه آب نیازمند آن هستیم که طرح جامع آب تدوین شود. متاسفانه طی ده‌ها سال گذشته چیزی تحت عنوان طرح جامع آب نداشتیم. اکنون یک طرح جامع آب در محورهای گوناگون آماده شده که فکر می‌کنم تحولی در حوزه آب خام تهران باشد و اگر به نتیجه برسد به عنوان یک سند راهبردی در شهر تهران ماندگار خواهد شد.»

آغاز تدوین طرح جامع زیباسازی

پیرهادی توضیح داد: «طرح‌های جامع در شهر تهران به دلیل اینکه این شهر فاقد طرح‌های مناسب است، یکی از ضروریات است که باید تلاش کنیم در این دوره انجام شود. از مرکز مطالعات شهر تهران درخواست کردیم طرح جامع زیباسازی شهر تهران تدوین شود. بعد از یک تا یک و نیم سال که مطالعات این کار طول می‌کشد، سازمان زیباسازی دارای یک سند راهبردی و مطالعاتی در حوزه زیباسازی شهر تهران خواهد شد. یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور مسئولیت مطالعات این کار را به عهده گرفته و پروپوزال اولیه این طرح را ارائه کرده است. فرآیندهای مطالعاتی این طرح به زودی آغاز می‌شود و امیدواریم گام خوبی در این مسیر برداشته شود.»

سرانجام مطالعات درخصوص بوی بد تهران

وی همچنین درخصوص سرانجام سرمنشاء بوی بد تهران هم توضیح داد: «در چند سال گذشته خبری از بوی نامطبوع شهر تهران نبود. نهادها و سازمان‌های مختلف مطالعاتی در این زمینه انجام دادند و مجموعه‌ای از علل و عوامل در آن مقطع مورد بررسی قرار گرفت و هر‌کدام از آنها منشأهای مختلفی در رابطه با بوی نامطبوع شهر تهران مطرح کردند که یکی از آنها، دامداری‌های محدوده جنوب تهران بود. برخی کارخانه‌ها و صنایع، فاضلاب‌ها، فعالیت سایت آرادکوه، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و‌... هم به عنوان دیگر عوامل این بوی نامطبوع مطرح شده است. بر اساس بررسی‌هایی که توسط بعضی از سازمان‌ها انجام شد، بوی مدنظر نشأت‌گرفته از این عوامل بوده است و در واقع جمیع این موارد موجب ایجاد بوی نامطبوع در جنوب شهر تهران شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار