معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور خبر داد

استخدام وزارت آموزش و پرورش در شغل مربی امور آموزش معلولین برای اولین بار

مشهد(پانا)-معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت درماه مهر آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مربی امور آموزش معلولین (کاردرمان و گفتاردرمان) برگزارمی شود.

کد مطلب: ۱۴۰۱۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
استخدام وزارت آموزش و پرورش در شغل مربی امور آموزش معلولین برای اولین بار

حمیدطریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت:این آزمون شبیه آزمون آموزگاری و آزمون دبیری و هنرآموز که مستقل گرفته می‌شود، برگزار می‌شود و قرار است نیروی کاردرمان و گفتار درمان جذب شود و یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای کیفیت بخشی به فرایند آموزش و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان استثنایی را در وجود نیروی توانبخشی در مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام می‌دانیم که این مراکز جدیداً ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد:این مراکز به لحاظ کارکردی، حالت ارتقا یافته مراکز مشکلات ویژه یادگیری هستند که از قبل داشتیم و ارتقای کارکردی و مأموریتی پیدا کرده‌اند و ما به گروه‌های مختلف دانش‌آموزان در دوره پیش‌از دبستان و دوره ابتدایی به صورت حضوری و مابقی دوره‌ها به صورت غیرحضوری خدمات توانبخشی می‌دهیم؛ به بچه‌هایی که اختلال یادگیری دارند، بچه‌هایی که نقص توجه و بیش‌فعالی دارند، بچه‌هایی که نقص زبان و گفتار دارند و بقیه دانش‌آموزان که در مدارس استثنایی نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

طریفی در ادامه گفت:سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اتاق‌های توانبخشی خوبی دارد که مجهز به وسایل و تجهیزات توانبخشی هستند و در سال‌های گذشته هم یک تعداد نیروی توانبخشی داشته است که فعالیت می‌کردند اما اکثر آنها به سن بازنشستگی رسیده‌اند یا از سیستم خارج شده‌اند یا در یکی، دو سال آینده باید بازنشسته شوند و جایگزین کردن این نیروهای توانبخشی برای ما یک چالش بوده است و برای اولین بار هست که در دو دهه اخیر، شرایطی برای وزارت آموزش و پرورش فراهم شده است که بتواند جذب نیروی توانبخشی متخصص برای این مدارس استثنایی و مراکز داشته باشد.

وی گفت:هزار ردیف استخدامی توسط سازمان اداری و استخدامی به ما تخصیص داده شده و مجوز آن گرفته شده است و هماهنگی‌ها انجام شده است.از روز جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ فراخوان ثبت‌نام از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https://hrtc.ir منتشر می‌شود و به مدت دو هفته متقاضیان می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند. مهلت ثبت‌نام تا ۳۱ شهریور است و تحت عنوان مربی امور آموزش معلولین این افراد را استخدام می‌کنیم و اینها کاردرمان و گفتاردرمان هستند که قرار است کار توانبخشی را انجام دهند.

این افراد وقتی پذیرفته می‌شوند در عین اینکه مشغول به کار می‌شوند، دوره یکساله مهارت‌آموزی را در دانشگاه فرهنگیان متناسب با حوزه کاری‌شان می‌گذرانند؛ یعنی پودمان‌های آموزشی دوره توانبخشی را با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان تنظیم می‌کنیم و آموزش‌ها ارائه می‌شود و سپس این افراد به استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش در می‌آیند و می‌توانند مسیر جذب را کامل کنندو همین امسال قبل از عید این افراد جذب می‌شوند. برنامه‌ریزی می‌کنیم تا اگر بتوانیم با همکاران‌مان در امور اداری و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش هماهنگی را انجام دهیم تا بتوانیم این افراد را جذب کنیم. یعنی اگر شرایطش فراهم باشد، همزمان با مشغول کار شدن در مدارس، دوره‌شان را هم داشته باشند.

وی در پایان گفت:کل کار توانبخشی کار عملی و مهارتی است و از آن طرف، گفتاردرمان هم باید توان ارتباط با دانش‌آموز را داشته باشد حتی آنجا هم یک بخش کارهای جسمی و حرکتی است که باید بتواند با گروه‌های مختلف نابینا، ناشنوا، معلول جسمی ـ حرکتی، چند معلولیتی، اختلال یادگیری، نقص توجه و بیش فعال ارتباط برقرار کند ولی اگر کسی باشد که معلولیت جزئی داشته باشد و معلولیتش خدشه‌ای در عملکرد کاری‌اش نداشته باشد و سایر ویژگی‌های معلمی و مربی‌گری را در او احراز کنیم، جذب می‌شود.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار