همایش پرورش نبوغ کودکان در فرهنگسرای ولاء برگزار شد؛

نوری: خلاقیت یک توانایی قابل پرورش مادرزادی است

خبرگزاری پانا:دکترای روانشناسی بالینی در همایش پرورش نبوغ کودکان گفت: خلاقیت توانایی تولید کارهایی نو و مناسب است که دیگران تا به حال از آن استفاده نکرده اند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، ربابه نوری قاسم آبادی دارای مدرک دکترای روان شناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی سال 1384 و عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم در همایش پابه پا که در جهت پرورش نبوغ کودکان در فرهنگسرای ولاء برگزار شد، بیان کرد: خلاقیت توانایی تولید کارهایی نو و مناسب است که تا به حال کسی به آن فکر نکرده است.

وی گفت : خلاقیت یک توانایی مادر زادی است که در صورت وجود محرک و محیط مناسب می توان آن را در زندگی پرورش داد.

نوری با توجه به خلاقیت ذکر کرد: همه ی انسان ها خلاق هستند و برای استفاده از این توانایی باید آن را پرورش داد.

دکترای روانشناسی بالینی با اشاره به سن خلاقیت کودکان بیان کرد: اوج سن خلاقیت کودکان 6 سالگی می باشد.

وی با توجه به انواع تفکر ها ذکر کرد: دو نوع تفکر واگرا و همگرا وجود دارد که در تفکر واگرا کسانی که دارای این تفکر هستند در جواب های خود برای سوالات مختلف جواب های متفاوتی دارند.

نوری با اشاره به تفکر همگرا تصریح کرد: در تفکر همگرا تفکر معمولی است که همه ی انسان ها این تفکر را دارند.

وی با اشاره به ایجاد خلاقیت ذکر کرد: کودکانی که از نظر شخصیت کنجکاوی، تحمل ابهام، تشویق تعهدات و صبرداشته باشند ، خلاق تر هستند.

نوری در خصوص خلاقیت کودکان افزود: کودکانی که به دنبال جواب یک مسئله می روند خلاق تر می شوند.

دکترای روانشناسی بالینی افزود: نباید همه چیز را آسان در اختیار کودکان قرار دهیم و آن ها را در مسائل مختلفی تشویق کنیم.

وی با توجه به رفتارهای انگیزشی و محیطی کودکان گفت: وجود محرک غنی ، تاکید بر کنجکاوی ذهنی، آموزش سیستماتیک که استعداد را پرورش می دهد، تشویق افکار بدیع و ارزیابی این افکار از جمله رفتار های انگیزشی و محیطی کودکان است.

نوری با اشاره به ویژگی های خلاق بودن ذکر کرد: تفکر باز، بیان کردن خود، تجسم، کنجکاوی، اکتشاف و تجربه از ویژگی های خلاق بودن کودکان است.

دکترای روانشناسی بالینی در ادامه بیان کرد: بگذاریم کودکان کنجکاوی و تجربه درست داشته باشند و جواب همه ی سوالات را به راحتی در اختیار کودکان قرار ندهیم .

وی در خصوص مهم بودن خلاقیت ذکر کرد: بدون خلاقیت نمی توان به اختراعات جدید، یافته های علمی، جنبش ها و حرکت ها دست یافت.

دکترای روانشناسی بالینی در ادامه گفت: کودکان خلاق راه حل های زیادی دارند.

نوری با اشاره به اثرات خلاقیت ذکر کرد: بیان خود و احساس ارزشمندی در کودکان از اثرات خلاقیت کودکان است.

وی با اشاره به عوامل موثر در از بین رفتن خلاقیت کودکان بیان کرد: تاکید والدین بر روی تمیزی، نظم و انضباط، محدودیت و چارچوب زیاد، تاکید بر روی بازی و فرآیند انجام کار( به جای تولید و باز آفرینی) و اجازه تفاوت ندادن از عوامل ازبین رفتن خلاقیت کودکان است.

نوری با توجه به پرورش خلاقیت درسن دبستان ذکر کرد: به کودکان اجازه بدهید تا مهارتهای جدید را کسب، داستان جدید بنویسند، بازی کنند و بخوانند.

وی با اشاره به عوامل از بین رفتن خلاقیت ذکر کرد: تمرین و برنامه ریزی منظم ، فعالیت های سنگین، مهیا نبودن وسایل فعالیت های خلاق، قضاوت کردن کارهای کودک و دخالت در کارهای خلاق کودکان از دیگر عوامل از بین رفتن خلاقیت کودکان است.

دکترای روانشناسی بالینی در پایان، همایش پرورش نبوغ کودکان در فرهنگسرای ولاء با توجه به اینکه فرآیند این اعمال خلاقیت است و نه محصول بیان کرد: به کودکان پیشنهاد کنیم تا کاری را انجام دهند نه اینکه دستور و اصرار بر روی کاری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار