مجتبی زندی گوهرریزی*

افتتاح مجموعه تفریحی بام کرمان در کوه‌های صاحب‌الزمان

چند سالی است زمزمه راه‌اندازی تله کابین و مجموعه تفریحی بام کرمان بر سر زبان‌هاست ولی هیچ پیشرفت خاصی در این خصوص به چشم نمی‌خورد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح مجموعه تفریحی بام کرمان در کوه‌های صاحب‌الزمان

تحقیقی جزئی در خصوص مکان و شیوه اجرای پروژه داشتم که نشان از تاخیر زیاد در اجرای پروژه دارد.

نگاهی که به فضای اطراف این پروژه می اندازیم می بینیم جنگل دست کاشت قائم، کوه های قامت برافراشته اطراف جنگل و گلزار شهدا، از قدیم الایام قداست خاصی برای مردم کرمان داشتند، به طوری که در گلزار شهدا، مهدیه صاحب الزمان(عج) و فضای جنگل قائم نماز عید فطر هم برگزار می شد.

شروع پروژه با مشکلات زیادی همراه بود، مخالفت جمع کثیری از مردم به دلیل سوء مدیریتی که در فضای جنگل قائم حاکم است و هم اکنون هم شاهد آن هستیم از دلایل مهم مخالفت خانواده ها در خصوص اجرای پروژه تله کابین کرمان بود.

عدم رسیدگی به فضای جنگل قائم باعث شده قشر خاصی در این مکان حضور داشته باشند و منظره نازیبای قلیان‌ها و...نگرانی خانواده ها را بیشتر می‌کرد.

زمزمه ساخت تله کابین اما بر این نگرانی افزود، با افتتاح تله کابین شاید کنترل جنگل قائم و فضای اطراف تله کابین کار دشواری باشد و این به فضای معنوی مهدیه صاحب الزمان(عج) و گلزار شهدا لطمه می زند.

با همه مخالفت‌ها پروژه کلید خورد. با اینکه خسارت زیادی به کوه‌های اطراف وارد می شد سازه ها به بالای کوه حمل شد و ستون های بتونی برافزاشته شد.

می گویند تخریب کوه فعلا در حد ایجاد جاده دسترسی مانده و به نظر می‌رسد پروژه به این زودی‌ها پیشرفت بیشتری نداشته باشد. چرا که چند سالی است قول بهره‌برداری از آن را داده اند، اما خبری نشده است.

پروژه تفریحی و گردشگری بام کرمان در آبان ماه سال ۹۴ کلید خورد و قرار بود ظرف ۴۸ ماه افتتاح شود. این پروژه یکی از پر حاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر کرمان است. طول مسیر تله‌کابین از جنگل قائم تا بام کرمان ۱۴۰۰ متر است؛ ضمن این‌که این تله‌کابین دارای ۳۰ کابین و هشت پایه است که دکل‌های آن نصب شدند.

تاکنون ۳۲ کانتینر شامل تمام قطعات و ماشین‌آلات تله‌کابین از کشور ایتالیا وارد و در محل پروژه دپو شده است.

مبلغ سرمایه‌گذاری پروژه تفریحی بام کرمان ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد، اما تنها بازمانده این مجموعه‌ای که قرار بود گردشگران را مرعوب کند، تخریب منظر تاریخی و طبیعی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان است.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار