استاندار آذربایجان‌غربی:

عزم جدی برای توسعه روابط ملی و منطقه‌ای با ترکیه داریم

رفع موانع توسعه منطقه نیازمند همکاری دو کشور است

ارومیه (پانا) - استاندار آذربایجان‌غربی گفت آذربایجان‌غربی با توجه به اینکه تنها استان هم‌مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه است، سهم زیاد و نقش ویژه‌ای در توسعه همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
عزم جدی برای توسعه روابط ملی و منطقه‌ای با ترکیه داریم

محمدصادق معتمدیان در دیدار با سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه با ابراز امیدواری برای توسعه همکاری ها در زمان حضور سرکنسول جدید در آذربایجان غربی، افزود: آذربایجان غربی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود، از استان‌های مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران بوده و پیوندهای تاریخی و فرهنگی زیادی با کشور ترکیه دارد.

وی همچنین با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه روابط ملی و منطقه ای با کشورهای مختلف دنیا به ویژه ترکیه، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور اسلامی ایران در راستای نقش آفرینی بیشتر استان در توسعه روابط، اختیارات ویژه و جانشینی رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه را به استاندار آذربایجان غربی سپرده اند.

استاندار آذربایجان غربی به ضرورت ریل گذاری و رفع موانع توسعه روابط جهت تحقق هدف گذاری 30 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: با توجه به اینکه 25 درصد پایانه های تجاری جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان غربی مستقر است، برای روان‌سازی مبادلات تجاری در این پایانه ها، برنامه ریزی ویژه داریم.

معتمدیان همچنین از فراهم سازی مقدمات برای بازگشایی مرزهای جدید برای توسعه روابط با کشور ترکیه خبر داده و تصریح کرد: جلسات هماهنگی در آینده ای نزدیک برای استفاده از پتانسیل خوب مرزهای بازرگان، رازی و سرو بین دو طرف برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ریلی استان در حمل کالا به ترکیه افزود: تنها مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه از مرز رازی خوی می گذرد که برای استفاده بیشتر از این ظرفیت، برنامه ریزی های لازم صورت می گیرد.

استاندار آذربایجان غربی به راه اندازی منطقه آزاد مشترک تجاری ایران و ترکیه در شهرستان خوی نیز اشاره کرده و گفت: بزرگترین منطقه آزاد تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه ماکو مستقر بوده و زمینه همکاری های مختلف را فراهم کرده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو، افزود: مرز سرو ارومیه آمادگی توسعه تعامل بین سرمایه گذاران و بازرگانان ایران و ترکیه را داشته و در حوزه صنعت نساجی نیز زمینه برای همکاری در این منطقه فراهم است.

وی در ادامه با تاکید بر رفع موانع پیشرفت و توسعه با همکاری دو کشور، اضافه کرد: با توجه به برگزاری اجلاس استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در مهر ماه سال جاری، زمینه توسعه همکاری ها و تفاهم برای پیشبرد برنامه ها در این اجلاس فراهم خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی در پایان با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی، گفت: راه اندازی شبکه تلویزیونی به زبان ترکی استانبولی توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، زمینه را برای توسعه همکاری های فرهنگی فراهم خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار