رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموز‌ی در گفت‌وگو با پانا:

کتابچه استعدادهای ورزش دانش‌‌آموزی تهیه و به وزارت ورزش و فدراسیون‌ها ارسال می‌شود

نگاه ‌فدراسیون‌ها به ورزش دانش‌آموزی فنی است

تهران (پانا) - رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با اشاره به‌ اهتمام ویژه وزیر آموزش‌و‌پرورش به توسعه ورزش دانش‌آموزی، از ارسال کتابچه استعدادهای این فدراسیون به وزارت ورزش و جوانان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کتابچه استعدادهای ورزش دانش‌‌آموزی تهیه و به وزارت ورزش و فدراسیون‌ها ارسال می‌شود

مسابقات ورزشی تابستان ۱۴۰۲ با حضور ۷۰۰۰ دانش‌آموز در رشته‌های مختلف ورزشی و به میزبانی شهرهای اردبیل، تبریز، سنندج، کرمان و یاسوج برگزار شد و دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه دوم با شور و حال خاصی در این مسابقات ‌حضور پیدا کردند.‌ به بهانه پایان مسابقات ورزشی تابستان ۱۴۰۲ دانش‌آموزان با حسین بابویی، رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - به‌عنوان مرد اول ورزش دانش‌آموزی کشور در آغاز گفت‌وگو جزئیاتی از فرآیند مسابقات ورزشی تابستان ۱۴۰۲ را تشریح کنید؟

بابویی : مسابقات ورزشی تابستان ۱۴۰۲ دانش‌آموزان از هشتم مرداد ‌آغاز و تا سوم شهریور ادامه داشت، ۷ هزار دانش‌آموز در این مسابقات شرکت کردند و پنج شهر میزبان رشته‌های مختلف مسابقات تابستانی ۱۴۰۲ بودند. سنندج، اردبیل، تبریز، کرمان و یاسوج میزبان این پیکار‌ها بودند.

مسابقات از ساختار کیفی و کمی خوبی برخوردار بود. کمیته‌های استعدادیابی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در این مسابقات حضور داشتند و استعدادهای برتر در این رقابت‌ها را شناسایی کردند.

محصول ورزش دانش‌آموزی شناسایی استعدادهای درخشان و نخبه است

هم‌اکنون در حال تدوین تاریخچه و کتابچه مربوط به استعدادها هستیم که در چند روز آینده آماده خواهد شد و این کتابچه را رسماً تقدیم ورزش کشور خواهیم کرد. این کتاب نشان خواهد داد، محصول ورزش دانش‌آموزی، شناسایی استعدادهای درخشان و نخبه در رشته‌های مختلف ورزشی است.

مسابقات دانش‌آموزی، کارگاه بزرگ تعلیم و تربیت

فدراسیون ورزش دانش‌آموزی این مسابقات را یک کارگاه بزرگ تعلیم و تربیت می‌داند و تصور ما از تجربیات و منابع علمی در این زمینه آن است که این مسابقات یک فرصت بسیار مغتنم برای ورزش کشور است تا دانش‌آموزان ما در این عرصه‌ها توانمندی‌های خود را بروز دهند.

از طرفی هم با شرکت در این پیکارها، سطح توانمندی‌های خود را ارتقا خواهند داد و هم با تحرکی که دارند بستر ‌ارتقای سطح سلامت این عزیزان فراهم می‌شود و کاهش هزینه‌های اجتماعی و درمان را به همراه دارد.

این رقابت‌ها یک عامل انگیزه‌بخش برای حضور دائم و مستمر دانش‌آموزان در عرصه ورزش است، هدف ما این است که دانش‌آموز در دوران تحصیل خود همواره در مسیر ورزش حضور داشته باشد و یکی از عوامل اصلی در تحقق این امر برگزاری مسابقاتی مانند استعدادهای برتر و مسابقات تابستانی است.

نگاه توسعه‌محور فدراسیون به مسابقات دانش‌آموزی

حضور در این مسابقات انگیزه دانش‌آموزان را برای پیمودن ادامه راه و مسیر حرفه‌ای ورزش ارتقا خواهد داد و از طرفی هم انگیزه خانواده و مربیان هم برای نگاه ویژه به دانش‌آموزان جهت نشان دادن استعدادهای خود در رشته‌های مختلف ورزشی افزایش پیدا خواهد کرد. نگاه ما به موضوع مسابقات ورزشی کاملاً تربیتی است و به‌دنبال توسعه آن هستیم.

پانا - نگاه به ورزش در درون خود مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بابویی : حمایت‌های دکتر صحرایی وزیر آموزش و پرورش از حوزه ورزش دانش‌آموزی خوب است و با جدیت نسبت به توسعه برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان اهتمام ویژه‌ای دارند و در جریان این مسابقه و از تریبون خبرگزاری پانا از حمایت‌های ارزنده ایشان کمال تشکر را دارم.

پانا - توضیحی در خصوص ماهیت کتابچه استعدادها و چگونگی درج اسامی در این کتابچه بفرمایید؟

بابویی : هفت هزار ورزشکار دانش‌آموز در بخش دختران و پسران در مسابقات دانش‌آموزی تابستان ۱۴۰۲ شرکت داشتند و در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه دوم حضور داشتند. ‌همه ورزشکاران دانش‌آموز شرکت‌کننده در این مسابقات همه از استعدادهای درخشان کشور هستند، ولی اسامی حدود ۷٠٠ دانش‌آموز که برترین‌ها هستند را به این لیست اضافه می‌کنیم. هنوز این عدد نهایی نشده است چون کمیته استعدادیابی در حال حاضر مشغول فعالیت در این رابطه است تا آمار کلی ارائه شود.

اسامی دانش‌آموزان برتر در این لیست را در رشته‌های مختلف و به تفکیک جنسیت و رده‌های سنی مختلف در یک کتابچه ثبت کرده و با اطلاعات کامل فردی آن‌ها، طی یک نامه رسمی به وزارت ورزش و جوانان و باشگاه‌های ورزشی و فدراسیون‌ها معرفی خواهیم کرد.

عضویت در تیم ملی والیبال جوانان از دل مسابقات دانش‌آموزی

به طور مثال سال گذشته در جریان برگزاری این مسابقات در رشته والیبال نفرات برتر را به فدراسیون والیبال معرفی کردیم و تعدادی از این عزیزان عضو تیم ملی والیبال جوانان شدند و فدراسیون والیبال این استعدادها را جذب کرد.

این ورزشکاران دانش‌آموز تا این لحظه سابقه حضور در هیچ تیمی و مسابقات رسمی را نداشتند و فقط از محل مسابقات دانش‌آموزی فرصت پیدا کردند تا استعدادهای خود را در عرصه کشوری نشان دهند.

پانا - تعامل سایر فدراسیون‌ها را با فدراسیون دانش‌آموزی چطور ارزیابی می‌کنید؟

بابویی: خوشبختانه سایر فدراسیون‌ها با فدراسیون ورزش دانش‌آموزی تعاملات خوبی دارند و تعاملات دوجانبه وجود دارد.

کمیته‌های استعدادیابی ما به‌طور مشترک فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و ارتباط بسیار تنگاتنگی در این راستا وجود دارد. فدراسیون دانش‌آموزی طی این سال‌ها تلاش کرده است، تا به عنوان یک مرجع مطمئن در بحث مدیریت استعدادها و کمک به فدراسیون‌ها، بتوانند به استعدادهای ناب نهفته در ورزش دانش‌آموزی دست پیدا کنند.

نگاه سایر فدراسیون‌ها به ورزش دانش‌آموزی نیز نگاه فنی و خوبی است و خوشبختانه با حضور مهندس کیومرث هاشمی به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان و با توجه به اینکه خود آقای هاشمی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در گذشته نه چندان دور بودند و شناخت کاملی نسبت به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته در آموزش و پرورش و به ویژه ورزش دانش‌آموزی دارند، تعاملات ما بیشتر شده است.

پانا - کلام آخر؟

بابویی: قطعاً آینده بهتری را پیش رو خواهیم داشت و در پایان از خبرگزاری پانا هم کمال تشکر را دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار