امیررضا خروطی*

چرا خاک کربلا تربت شده است؟

تربت امام حسین (ع) دارای فضایل و خواصی است که خاک هیچ کدام از سرزمین‌ها بر روی کره زمین این فضایل را ندارد. خاک کربلا قطعه‌ای از بهشت است که پروردگار به منظور قدردانى از شخصی که در راه دین تمام هستی خود را فدا کرد در آن برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.

کد مطلب: ۱۴۰۰۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا خاک کربلا تربت شده است؟

کربلا قسمتی از بهشت است. در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنی تربت کنار قبر سیدالشهدا (ع) خاک برداشته و مهری از این جنس می‌سازند تا در نماز بر آن سجده کنند. دلیل این کار این بوده که از خاک زمین بوده و به تمامی خاک‌ها می ‏توان سجده کرد.

از سوی دیگر خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارای شرافت و قداست است، در این باره نیز از امامان و ائمه روایات بسیاری بیان شده است که در هر نمازی که بر تربت کربلا سجده شود بخاطر امام حسین (ع) نماز او مورد قبول درگاه حق قرار خواهد گرفت. چنانکه حضرت صادق (ع) از خاک کربلا درون کیسه‏‌ها ریخته و در سجاده همواره نزد خود نگهداری می‌کردند و در هنگام خواندن نماز و سجده از آن استفاده می‌کردند.

یکى از برکات خواص تربت امام حسین (ع) این است که متبرک کردن بدن و صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوى و ارزش بسیاری بر انسان در پی خواهد داشت، با توجه به همین موضوع، از بعضى علمای دین و امامان معصوم نقل شده که بعد از تمام شدن نماز، بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک می‌کنند.

از دیگر برکات و خواص تربت امام حسین (ع) این است که سجده بر آن تربت پاک حجاب‌های ظلمانى را کنار زده و در توجه حق تعالى به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) نیز درباره خاک پاک امام حسین (ع) فرموده اند: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجاب‌هاى هفتگانه را پاره مى کند». اما در خصوص اینکه در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنى تربت کنار قبر سیدالشهدا (ع) در ساخت مهر و تسبیح و … استفاده می‌کنند و اکثرا در نماز، به آن سجده می‌کنند.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار