دولت پروژه 16ساله شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب قائن را اجرا کرد

بیرجند (پانا) - اجرای طرح اگو در شهر قائن یکی از پروژه‌های زیرساختی، مهم و مورد نیاز این شهر است که در سال ۸۵ عملیات اجرایی آن شروع و از آن تاریخ تا سال ۹۹ فقط ۵۰ درصد از شبکه فاضلاب آن اجرایی شد و در این مدت، حدود ۷۰ کیلومتر از شبکه با سرعت بسیار پایین به اتمام رسید.

کد مطلب: ۱۴۰۰۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پروژه ای که به گفته مسئولان علت اصلی زمان بر شدن آن عدم تأمین اعتبار و بی توجهی دولت ها بوده است.
از سال ٩٩ تا ۱۴۰۱ هم شرکت تصفیه و تأمین آب صنعت قائن به عنوان سرمایه گذار از سوی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی انتخاب شد که در این مدت ۲ سال هم هیچگونه اقدام اجرایی انجام نشد.

سرانجام در اسفندماه ۱۴۰۱ با پیگیری مسئولان شهرستان و مجتمع فولاد پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب، تصفیه خانه و اجرای خط پساب تصفیه خانه به سمت مجتمع فولاد قائنات کلنگ زنی شد و یک شرکت به عنوان سرمایه گذار این پروژه مهم انتخاب شد.

پروژه 16 ساله ای که به گفته مدیر عامل شرکت آبفای خراسان جنوبی در حال حاضر طلسم آن شکسته و واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر قائن برای تأمین آب پایدار مجتمع فولاد قائنات به مرحله نهایی رسیده است.

مهدی دوستی ارزش سرمایه گذاری این مجموعه را در بخش تأسیسات بالغ بر 800میلیارد تومان و در بخش انتقال پساب بیش از 200 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شرکت سرمایه گذار قرار است با تکمیل شبکه های جمع آوری شهر قائن، احداث مدول اول تصفیه خانه فاضلاب به ارزش 8500 مترمکعب در شبانه‌روز به روش لجن فعال، ایستگاه های پمپاژ و ساختمان های مورد نیاز و نصب انشعابات طی دو سال اقدام کند.

وی با بیان اینکه بهره برداری از پساب فاضلاب شهر قائن به مدت 28 سال به این شرکت واگذار شده، اذعان کرد: تفاهم ما در این قرارداد به صورت بیع متقابل بوده که الگوی مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

کاهش استفاده منابع آبی

فرماندار شهرستان قائنات هم با اشاره به شروع عملیات اجرایی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب این شهر از اسفندماه گذشته بیان کرد: از ابتدای تیرماه سال جاری هم پروژه شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب قائن با سرمایه گذاری ۱۰۰۰۰ میلیارد ریالی توسط شرکت (PCK)وارد فاز اجرایی شده و قرار است طی مدت ۲ سال این پروژه به همراه خط انتقال پساب تصفیه خانه به مجتمع فولاد قاینات اجرا و به بهره برداری برسد.

علی محمدی افزود: با اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مجتمع فولاد تأمین خواهد شد که با این اقدام از استفاده مستقم منابع آبی در منطقه نیمبلوک که قطب کشاورزی استان خراسان جنوبی محسوب می شود، جلوگیری می‌شود و آب مورد نیاز در بخش کشاورزی در صنعت مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: با کمک استاندار و نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی پیگیر انتقال پروژه آب دریای عمان به مجتمع فولاد هم هستیم.

سرمایه گذار پروژه تصفیه خانه فاضلاب قائن هم با اشاره به ظرفیت تولید پساب تصفیه خانه گفت: برای اجرای شبکه داخل شهر قائن با ۳ پیمانکار به توافق رسیدیم و اکنون در ۳نقطه شهر به صورت همزمان این پروژه در حال اجراست.

نکومنش افزود: لوله های مورد نیاز برای اجرای خط انتقال به مقدار ۷۰ کیلومتر خریداری و دپو شده و در راستای این پروژه پیمانکاران تصفیه خانه هم شروع به کار کرده اند و طبق برنامه زمانبندی عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
وی عنوان کرد: پس از اجرای تمامی خطوط جمع آوری فاضلاب برای نصب انشعابات منازل مسکونی اقدام خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار