معاون روابط کار وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی:

حوادث منجر به فوت در محیط‌های کار ۱۱ درصد کاهش یافت

تهران (پانا) - معاون روابط کار وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی گفت‌سال گذشته حوادث کارگاهی ۱۴ درصد کاهش یافته و حوادث منجر به فوت در محیط‌های کار نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۳۹۹۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حوادث منجر به فوت در محیط‌های کار ۱۱ درصد کاهش یافت

علی‌حسین رعیتی‌فرد در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی در همه موضوعات تصمیم‌سازی برای کشور مهم بوده و تلاش می‌شود از نظرات همه بخش‌ها استفاده شود.
وی افزود:برای ایجاد عدالت مزدی باید طبقه‌بندی مشاغل در کشور اجرا شود.در برخی از واحدها این طبقه‌بندی مزدی انجام شده و در بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ بنگاه هنوز طبقه‌بندی مشاغل اجرایی نشده است.
رعیتی‌فرد خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ واحد مبنای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در سال ۱۴۰۲ خواهد بود تا بتوان به عدالت مزدی نزدیک شویم.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ۸۴۰ بازرس کار در کشور وجود دارد که شرایط کار ، ضوابط کار، نمونه قراردادها و غیره را به طور کامل رصد کرده و به عنوان ضابط و ناظر امکان تعطیلی واحدهای کار را در صورت بروز تخلف دارند.
وی درباره آمار آسیب‌ها و حوادث شغلی تصریح کرد: بیشترین آسیب شغلی در کارگاه‌های ساختمانی و ۵۰ درصد فوتی‌های کار نیز در صنعت ساختمان است که ناشی از عدم رعایت ایمنی در کارگاهها است.

رعیتی‌فرد تصریح کرد: با کمک سازمان نظام مهندسی و شهرداری به همراه بازرسان وزارت کار در تلاش هستیم تا ارتقای ایمنی در کارگاه‌های بزرگ ساختمانی و انبوه‌سازی ایجاد شود.
وی افزود: ۲۳ هزار کمیته حفاظت فنی در کشور وجود دارد که امسال به ۲۷ هزار کمیته افزایش خواهد یافت.
رعیتی‌فرد عنوان کرد:سال گذشته ۸۲۰ هزار بازرسی انجام شد و تلاش شده تا حوادث کار به حداقل کاهش یابد.کارگری که از خانه برای فعالیت خارج می‌شود خانواده‌اش نباید نگرانی برای ایمنی او داشته باشد.
وی افزود: سال گذشته حوادث کارگاهی ۱۴ درصد کاهش یافته و حوادث منجر به فوت نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است.
معاون روابط کار وزارت کار بیان کرد: ۹۰۰ هیات رسیدگی به دعاوی در کشور وجود دارد که به صورت سه جانبه به دعاوی حوزه کار رسیدگی می‌کنند.
وی عنوان کرد: با تلاش یکی دو سال گذشته دستورالعمل سازش کارگاهی با کمک‌ و مشورت دیوان احیا شد تا بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: سال گذشته ۴ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش ارتقای ایمنی در کشور برگزار شده است.
رعیتی‌فرد تصریح کرد: در تیرماه امسال ۱۷۶ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند که با توجه به روند کاهش آن نشان می‌دهد بازگشت به کار انجام شده است.
وی افزود: کارگاه‌هایی که تعدیل نیرو و اخراج یا معوقه حقوق هستند واحد مشکل‌دار هستند که با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل تلاش می‌شود برای رسیدگی به مشکلات آنها تلاش شود.
وی عنوان کرد: در دو سال گذشته تلاش شده که امنیت شغلی کارگران بررسی و ۱۰ ماده قانون کار در این راستا اصلاح شود.
وی گفت: پیشنهاد اصلاح این مواد به هیات دولت ارائه شده است و امیدواریم پس از ارسال لایحه آن با سرعت مناسبی در مجلس مصوب شود.
رعیتی‌فرد افزود: مجردانی که ۲۴۰ ماه به بالا بیمه پرداخته باشند ۲۴ ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که این میزان برای من افراد متاهل ۳۰ ماه است.
وی درباره نگرانی‌هایی که درباره نیروی کار اتباع و عدم پرداخت حقوق قانونی از سوی آنها وجود دارد ، اظهار کرد: کسانی که طبق فصل پنجم قانون کار بخواهند در ایران کار کنند باید کارت اقامت داشته باشند و‌گفته می‌شود ۲ ملیون و ۱۰۰ هزار نفر نیروی کار اتباع در کشور وجود داشته باشند تلاش‌ها در جهت افزایش بازرسی‌ها است.
رعیتی‌فرد درباره قانون کار شایسته نیز اظهار کرد: در قانون کار شایسته پرداخت حقوق به نیروی کار بر اساس جنسیت نیست که اگر تبعیضی وجود داشته باشد مرتفع می‌شود.




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار