وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

4.5 میلیون نفر در کشور نابارورند

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت ۴.۵ میلیون نفر در سطح کشور می‌توانند بارور شوند اما نابارور هستند.

کد مطلب: ۱۳۹۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
4.5 میلیون نفر در کشور نابارورند

بهرام عین‌اللهی روز شنبه چهارم شهریور ماه ۱۴۰۲ در نشست با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با بیان اینکه سلامت یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، افزود: امروزه قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه با توجه به شاخص‌هایی از جمله امید به زندگی، مرگ و میر مادران باردار، مرگ و میر نوزادان و کنترل بیماریهای واگیر، جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه حتی یک نفر هم نباید از استان کهگیلویه و بویراحمد برای درمان به بیرون از استان برود و هر دستگاهی که نیاز دارد در اختیارشان قرار می‌دهیم و کمک می‌کنیم، اظهارکرد: ۲۴۰ دستگاه پیشرفته در کشور توزیع کردیم و عمدتاً برای مناطق محروم هستند بنابراین نباید بیماران این استان مجبور به رفتن به شیراز شوند. باید خدماتی که در سایر استانها است در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت کامل و مجهز فراهم شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در خصوص نیروی متخصص اولویت شما با نیروهای بومی باشد چرا که غیر بومی‌ها به هر دلیل یک روزی از این استان باز می‌گردند.

عین‌اللهی با تعریفی از درمان اولیه و درمان ثانویه تصریح کرد: درمان ثانویه در خصوص جراحی قلب و ارتوپدی و سایر اقدامات دیگر است باید به سمتی حرکت کنیم که خدمات بیمارستانی کامل باشد.

وی ادامه داد: باید در خود یاسوج کاملا مجهز باشید هیچ چیزی نباشد که در جای دیگری وجود داشته باشد و در یاسوج نداشته باشید هزینه‌ها را در یک جا متمرکز کنید بهتر است چند مرکز مجهز و کامل در خود یاسوج باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یک بیمارستان لوکس در یاسوج دارید، عنوان کرد: به معاونان خود اعلام می‌کنم تا هر نیازی باشد برآورده کنند برخی از مسائل منطقه‌ای و جغرافیایی را هم کنار باید گذاشت.

عین‌اللهی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد حتی می‌تواند پذیرای گردشگری سلامت باشد چراکه شرایط و آب و هوای بسیار خوبی در این استان وجود دارد که در بسیاری از جاهای کشور نیست، شیراز قطب گردشگری سلامت است البته این استان حتی می‌تواند از شیراز هم بهتر باشد.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد حتی می‌تواند در بحث تجارت دارو جایگاه خوبی باشد، اظهارکرد: این استان معدن داروهای گیاهی است می‌توان از این حیث بحث توسعه تجارت دارویی را هم داشته باشید صنایع دارویی باید در این استان شکل گیرد زیرا تپه‌ها و مراتع بسیار خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت هم اکنون ۶۷ دانشگاه و دانشکده، با ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۸۵۰ مرکز تحقیقات و ۲۷۰ هزار دانشجو در سطح کشور دارد.

عین‌اللهی افزود: ۴۰درصد لوازم و تجهیزات موردنیاز پزشکی را در کشور می‌سازیم و ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

وی اظهارکرد: در شروع دولت روزی ۵۰ هزار بیمار کرونایی داشتیم، ۲۰ هزار بیمار بستری، ۸ هزار حال بد داشتند و بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر ثبت می‌شد که با این وضعیت دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم. با همت دولت واکسن به کشور سرازیر شد و روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق می‌شد و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش یافت و نهایتا به صفر رسید. ۱۵۵ میلیون نفر را واکسن زدیم و هم اکنون نیز ۵۰ میلیون واکسن ذخیره داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به انجام کار بزرگ طرح بیمه همگانی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح به مردم فقیر و سه دهک جامعه بصورت رایگان خدمات سرپایی و بستری ارائه می‌شود، اعتبارات لازم گذاشته شد و اختصاص می‌یابد. دو دهک بعدی نیز بیمه رایگان شدند.

عین‌اللهی تصریح کرد: در زمینه سبک زندگی در کشور مشکلاتی داریم، سبک زندگی که غربی‌ها به ما داده‌اند، مضر است و در این زمینه طرحی را شروع کرده‌ایم و هدف از اجرای این طرح سلامت خانواده است.

وی با اشاره به شروع طرح پزشک خانواده در ۹۱ شهرستان کشور ادامه داد: در این طرح برای هر نفر یک پرونده سلامت تشکیل می‌شود و ۹۵ درصد هزینه‌ها از طریق بستری و جزو سه دهک نباشند، تقبل خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروزه یکی از تهدیدهای بزرگ کشور پیری جمعیت است، تاکید کرد: متاسفانه کشور در اوایل انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد داشت که بدلیل سیاست‌های غلط و کنترل جمعیت هم اکنون این رشد به یک درصد رسیده است. در صورتی که طی پنج ۶ سال آینده کار مثبتی انجام نشود، جوانی جمعیت را از دست دهیم دیگر هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که در این زمینه نیازمند همکاری امامان جمعه و جماعات سراسر کشور برای تشویق مردم هستیم و جوانی جمعیت را کار اساسی خود قرار داده ایم.

عین اللهی بیان کرد: در سطح کشور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد که می‌توانند باردار شوند، اما نابارور و نازا هستند، مراکزی در سطح برای درمان زوج های نابارور ایجاد کرده‌ایم که رویکرد ما در سطح کشور تشویق به فرزندآوری و جوانی جمعیت است و اگر بهورزی تعداد زنان باردار تحت مدیریت افزایش پیدا کند تشویق خواهند شد. البته این مهم تنها از دست وزارت بهداشت بر نمی‌آید و باید مشوق‌ها نیز پرداخت شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار