سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

ضرورت توجه ویژه به تجهیز هنرستان‌های کشاورزی کشور

تهران(پانا)- سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر لزوم تجهیز مدارس فنی‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها به امکانات به روز، اظهار کرد لازم است در جهت به روزرسانی آموزش‌ها و نوسازی تجهیزات و امکانات در هنرستان‌های کشاورزی توجه ویژه‌تری صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه ویژه به تجهیز هنرستان‌های کشاورزی کشور

علیرضا نظری؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با پانا در زمینه لزوم تجهیز مدارس فنی‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها با توجه به پیشرفت هر روزه تکنولوژی کشاورزی گفت: «با توجه به پیشرفت هر روزه‌ علم و فناوری یا تکنولوژی‌های روز کشاورزی، یک امر مسجلی است که اگر ما اقدام رو به جلو و پیشرفتی در این عرصه نداشته باشیم، به معنای درجا زدن و عقب گرد است.»

وی ادامه داد:« با توجه به پیشرفت‌های علمی که امروزه در دنیا به خصوص در حوزه کشاورزی اتفاق افتاده، باید این علم و پیشرفت و این صنعت به دست کشاورز و به مزرعه منتقل شود. این امر ممکن نیست مگر آن‌که ما مراکز آموزشی و به‌ویژه هنرستان‌ها را در بخش کشاورزی با تجهیزات مدرن به‌روز کنیم و علاوه بر آن آموزش‌های جدید و توانمندسازی مربیان را در دستور کار قرار داده و این توانمندی را به بدنه آموزشی کشور، از جمله آن دانش‌آموزان هنرستانی و فنی‌حرفه‌ای منتقل کنیم.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه آموزه‌های حفظی هیچ بازدهی برای ورود به بازار کار فارغ‌التحصیلان ندارد، بیان کرد: «به نظر می‌رسد این تجهیزات و امکانات کنونی و آموزش‌ها ضعیف است. فارغ‌التحصیلان ما در پایان مقطع تحصیلی غیر از چندی اطلاعات حفظی، آموزه‌ای کسب نکرده‌اند و با این اطلاعات حفظی نمی‌توانند داخل مزارع مشغول به کار شوند و اطمینان لازم را به کشاورز و تولیدکننده بدهند که می‌توانند سطح بهره‌وری را افزایش دهند. کشاورز نیز نمی‌تواند این اعتماد را به این فارغ‌التحصیل داشته باشد.»

وی در ادامه پیشنهاد تعاملاتی با سازمان برنامه و بودجه به منظور حمایت از تجهیز مدارس داد و اظهار کرد: «لازم است در جهت به‌روزرسانی آموزش‌ها و نوسازی تجهیزات و امکانات در هنرستان‌های کشور از جمله هنرستان‌های کشاورزی به صورت ویژه توجه شود. این موضوع مستلزم آن است که با تعاملاتی که وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند در لایحه بودجه به شکلی منظور شود که با حمایت و تصویب نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی قانونی تصویب شود و به یک خروجی قابل قبولی که آثار مثبتی برای کشور داشته باشد منتهی شود.»

نظری، توانمندسازی فارغ‌التحصیلان را رکن اصلی برای تربیت نیروی کار تکنسین به بازار کار دانست و گفت: «توانمندسازی اولین گام را برای ورود به بازار کار فارغ التحصیلان رشته‌های فنی حرفه‌ای و هنرستان‌ها دارد. سایر مهارت‌های تجربی و عملیاتی را می‌توانند در ادامه بیاموزند و دستگاه‌ها می‌توانند به این فارغ‌التحصیل اعتماد کنند. با این وجود در بازار کار امروز این اعتماد وجود ندارد. کشاورزان حاضر نیستند به فارغ التحصیلان اعتماد کنند. اگر مهارت‌ها و توانمندی‌ها در این فارغ‌التحصیلان ایجاد شود لازم نیست سایر دستگاه‌ها اقدامی انجام دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار