رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد:

احیای دریاچه ارومیه با انتقال آب دریای خزر به دریاچه

تبریز (پانا) - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اهمیت و نقش دریاچه ارومیه را در کشور اساسی دانست و بر انتقال آب دریای خزر برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۸۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
احیای دریاچه ارومیه با انتقال آب دریای خزر به دریاچه

محمدحسن نامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران، سازمان مدیریت بحران در سال ۱۳۹۸ مصوب و تصویب شده است که بر این اساس کلیه سازمان‌های دولتی، عمومی و شرکت‌های خصوصی از جمله صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و خدماتی جزء این قانون هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در سال‌های آتی با انواع بحران‌ها رو به‌ رو خواهیم بود که در این راستا انتظار بهبود در این زمینه نداریم چرا که هر روز شاهد گسترش و توسعه در همه مسائل هستیم جزء اینکه اگر بتوانیم بحث پیشگیری را دنبال کرده و شروع به کار کنیم اولین اولویت پیدا کردن رصد های هر بحران است.

وی اظهار کرد: ۶۴ مخاطره طبیعی در دنیا وجود دارد که ۴۴ مورد از این تعداد در ایران رخ داده است و لذا سیل، رانش زمین، زلزله، موج سرما، موج گرما، ریزگرد و... سرمازدگی از جمله از ۴۴ مورد است.

وی اذعان کرد: امروزه دنیا و جهان با ۳۴ چالش مقابله می‌کند که تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و سالم، بیابان‌زایی از جمله مهم‌ترین چالش ها به شمار می‌رود.

نامی تصریح کرد: مهم‌‌ترین عامل برای پیشگیری از سیلاب که جزء بحران های اصلی، اساسی و تهدید کننده فقط آبخیزداری است چرا که این اقدام موجب حفظ و نگه داری آب می‌شود.

وی افزود: همه کشور ها در دنیا برای نگهداری خاک تمام تلاش خود را می‌کنند چرا که برای جایگزین کردن ۱ سانتی‌متر خاک به بیش از ۷۰۰ سال نیاز داریم که در این راستا تلاش برای انجام این اقدام از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نامی خاطرنشان کرد: ۵۹ درصد ایران از خاک و ۴۱ درصد نیز از سنگ تشکیل شده است که راهکار مناسب برای بهتر کردن وضعیت موجود فقط آبخیزداری است که در این زمینه آبخیزداری انجام شده که در نظر داریم تا هرچه سریع‌تر آن را به کل استان‌ها نیز تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: ۶۸ درصد از کشور روی گسل قرار گرفته که از این‌رو زلزله کتمان ناپذیر است که در این خصوص پیدا کردن راهکار برای حل بعضی از مشکلات موجود از اساسی ترین اولویت ها است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: در دوران زلزله ای که در خوی رخ داد ۶۸ هزار چادر پخش شد اما متاسفانه بیش از ۱۴ هزار مورد نیاز نبود.

وی در خصوص احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: دریای خزر ۲۶ متر نسبت به آب‌های آزاد پایین‌تر است که در این راستا در نظر داریم آب دریای خزر را به دریاچه ارومیه انتقال دهیم که در این خصوص قطعا کشور روسیه نیز به ما در این کار بزرگ کمک خواهد کرد.

نامی تصریح کرد: یک دهم هوای جهان گرم شده که این میزان به یک و نیم درجه نیز خواهد رسید که در این خصوص در نظر داریم با راهکار های مناسب این وضعیت را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در بخش کشاورزی برای مصرف های بهینه راهکارهای زیادی طراحی شود چرا که بخش زیادی از آب کشور در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نامی در پایان در پاسخ به سوال پانا در خصوص آموزش های عمومی مدیریت بحران در آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظر داریم با اضافه کردن آموزش های عمومی مدیریت بحران در کتب درسی دانش آموزان وضعیت آموزش ها را در حوزه آموزش و پرورش احیا کرده تا وضعیت بهتر از همیشه باشد و امید است بتوانیم با انجام وظایفی که بر عهده داریم شاهد رویداد های عالی در حوزه مدیریت بحران باشیم.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار