معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

کارگروه ملی نوجوان تشکیل شد

وزیر آموزش و پرورش رئیس و معاون پرورشی و فرهنگی دبیر این کارگروه هستند/ وظیفه این کارگروه، جمع‌بندی فعالیت تشکل‌ها، نهادها و انجمن‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کارگروه ملی نوجوان به منظور هم افزایی فعالان حوزه پرورشی خبر داد و گفت وزیر آموزش و پرورش رئیس و معاون پرورشی دبیر این کارگروه هستند.

کد مطلب: ۱۳۹۷۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
کارگروه ملی نوجوان تشکیل شد

اصغر باقرزاده با حضور در برنامه «تهران ۲۰» شبکه پنج سیما، اظهار کرد: یکی از دلایل انحلال معاونت پرورشی، این بود که وظایف و انتظاری که از آن می‌رفت، رنگ باخت. در ابتدا افرادی که در این معاونت وجود داشتند خودشان را موظف به برنامه‌های مستمر، رو در رو و تاثیرگذار با دانش‌آموزان می‌دانستند، از هر موقعیتی برای ایجاد فضیلت‌های اخلاقی و تربیتی و رشد استعدادها استفاده می‌کردند اما متاسفانه این فعالیت‌ها به مرور کمرنگ شد و مربی پرورشی به ابزاری برای اجرای نمایش‌ها، همایش‌ها و مراسم‌ها تبدیل شد؛ در نتیجه از وظیفه اصلی خود که استمرار در ارتباط با دانش‌آموز و شناخت تک تک آن‌ها و تاثیرگذاری بر آن ها بود، دور شد. بنابراین همان موقع استدلال کردند وظیفه تربیت بر عهده همه عوامل مدرسه است و احتیاجی به مربی پرورشی نیست.

وی ادامه داد: به درستی بسیاری از کارشناسان و دلسوزان و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری اشاره کردند بحث نقش تربیتی عوامل مدرسه سر جای خود باقی است، اما نقش پرورشی که باید نقش تنظیم‌گری، مدیریت، هدایت و رهبری مجموعه عوامل تربیتی مانند معلمان، اولیا و دانش‌آموز را برعهده داشته باشد، بر زمین مانده و باید فردی این کار را انجام دهد؛ در نتیجه با همین استدلال معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در سال ۸۶ احیا شد و از مربیان خواستند نقش مربیگری خود را داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۸۶ تا به الان اهتمام جدی برای تامین نیروی پرورشی وجود نداشته است، اظهار کرد: عمده دلایل این موضوع کمبود نیرو در آموزش و پرورش و اختصاص بیشتر نیروهای جذب شده به بخش آموزشی است. متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته ورودی نیروی پرورشی از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ کمتر از ۵ درصد مجموع جذب شدگان بوده که تا این زمان قطعی نشده است.

باقرزاده ادامه داد: البته براساس پیگیری‌های انجام شده طی یکسال گذشته سعی شد تا مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی صادر شود. در حال حاضر از ۱۱۸ هزار مدرسه کشور فقط ۴۷ هزار مدرسه مربی و معاون پرورشی دارند که از این تعداد نزدیک به ۸ هزار نفر نیز امسال بازنشسته می‌شوند. بر همین اساس با کمبود ۶۰ هزار نیروی پرورشی در مدارس مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه مربیان پرورشی فقط از دو راه دانشگاه فرهنگیان و آزمون ماده ۲۸ جذب می‌شوند، بیان کرد: در هر دو روش درخواست افزایش نیروی پرورشی داده شده است، برای مثال از بین خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان به طور متوسط سالانه ۱۵۰۰ نفر به معاونت پرورشی وارد شده اند اما براساس سهمیه جدید این عدد به ۵ هزار نفر رسید. اما نکته مهم این است که ۵ هزار نفر امسال ۴ سال طول می‌کشد تا به عنوان مربی پرورشی در مدارس خدمت کنند. همچنین در آزمون استخدامی ماده ۲۸ نیز در ابتدا جذب ۱۱ هزار نفر مد نظر بود اما با پیگیری ممکن است این عدد به ۲۵ هزار نفر نیز برسد اما موضوع این است که فقط مقدمات انجام شده و هیچ چشم‌اندازی برای اجرای آزمون فعلا نداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشکل معاونت پرورشی برنامه نیست، عنوان کرد: سند تحول بنیادین برنامه را مشخص کرده است و تبدیل سند به برنامه اجرایی در زمره کارهایی است که شروع شده است. برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه در همین راستا تدوین شده که انسجام‌بخشی و سازماندهی تمامی برنامه‌ها و تعیین نقش مربیان پرورشی و مربیانی که به عنوان طرح امین و اولیایی که تمایل به کمک دارند را شامل می‌شود.

وی افزود: این برنامه فراگیر در قالب یک بخشنامه جامع ابلاغ خواهد شد و زمانی که چین اتفاق رخ دهد از ابلاغ بخشنامه‌های متنوع و انبوه دیگر جلوگیری می‌شود.

باقرزاده با تاکید بر اینکه برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه ۵ هدف پایه را دنبال می‌کند، اضافه کرد: ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی اهداف این برنامه است. این ۵ هدف پایه، ۵ فعالیت پایه دارد که شامل اقامه نماز در هدف پایه ایمان، اجرای اردوهای دانش‌آموزی درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای، راهیان نور و پیشرفت و زیارت اولی‌ها و علمی-پژوهشی در هدف پایه امید، جشنواره‌ها، سرودها، تئاتر درسی در هدف پایه نشاط، پرسش و پاسخ و رفع شبهات دانش‌آموزی در هدف پایه ای خردورزی و نقش‌آفرینی توسط تشکل‌های دانش‌آموزی در هدف پایه ای هویت را شامل می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کل بودجه پرورشی برای اجرای تمامی برنامه‌ها کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان است، گفت: درخواست ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای این حوزه داشتیم اما محقق نشد. همچنین افزایش بودجه کشور سقف مشخصی دارد مثلا چون نمی‌تواند بیشتر از ۲۰ درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش را افزایش دهد، سهم امور تربیتی نیز به تبع آن ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. اما امسال با همت وزیر آموزش و پرورش این بودجه بیشتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما باید گفت بازهم این بودجه بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ جلسه در مجلس حاضر شدم، وضعیت آسیب‌های اجتماعی، بودجه، موقعیت‌های پرورشی و تربیتی مانند دارالقرآن و اردوگاه‌ها که می‌تواند نقش‌آفرینی دانش‌آموزان را شکل دهد، شرح دادم. چنین موضوعی نشان از توجه ما دارد، سال‌ها است که به مسائل پرورشی توجهی نشده اما در دوره فعلی سعی بر این بوده که تمامی فعالیت‌های پرورشی شاخص‌بندی شود، هرچند راحت نیست و نتیجه زمان بر است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشارکت دانش‌آموزان در برنامه ها را شاهد نیستیم. به ویژه اینکه ما سه سال کرونایی و تعطیلی مدارس را نیز شاهد بودیم. اگر بخواهیم شاخصی درخصوص فعالیت‌های پرورشی داشته باشیم، درصدی که به آن تعلق می‌گیرد زیر ۲۰ درصد است. حال اگر نقطه شروع را زیر ۲۰ درصد قرار دهیم، در آینده می‌توانیم ببینیم چند درصد از دانش‌آموزان در فعالیت‌ و برنامه های مختلف شرکت داشته‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان نیز در خصوص برنامه‌هایی که در جهت جلوگیری از موازی‌کاری در فعالیت‌های پرورشی تدوین شده است، گفت: در شورای عمومی کشور مصوبه‌ای تحت عنوان تشکیل کارگروه ملی نوجوان تصویب شده است که وزیر آموزش و پرورش رئیس و معاون پرورشی دبیر این کارگروه هستند. وظیفه کارگروه که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خواهد رسید، جمع‌بندی فعالیت تشکل‌ها، نهادها و انجمن‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند. امسال با برنامه فراگیر فقط برنامه معاونت پرورشی تنظیم نمی‌شود بلکه هر نهادی که به مدرسه مراجعه می‌کند، می‌تواند برنامه‌های خود را ارائه دهد تا با نظر مدیر مدرسه از موازی‌کاری جلوگیری شود، همچنین به سراغ مربیان پرورشی مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان رفتیم تا در طرح ورود به مدرسه آن‌ها را آماده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار