معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

نقطه تحول آموزش و پرورش معلم است

یکی از مهم‌ترین کارها ‌کنشگری مثبت خود دانش‌آموزان است / ۱۱۸ هزار مدرسه در سطح کشور داریم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نقطه تحول آموزش و پرورش، معلم است، تصریح کرد که باید دغدغه‌های معیشتی معلم ‌حل شود و کارهای علمی‌‌ هم تقویت شود که در این صورت تحول ایجاد می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۷۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
نقطه تحول آموزش و پرورش  معلم است

اصغر باقرزاده در اردوی تربیتی «راهی نو» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به راه‌های میان‌بر برای یادگیری معرفت اشاره کرد و اقامه نماز، احسان به والدین و توسل به وجود نازنین سیدالشهدا حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را از جمله این راه‌ها برشمرد و گفت: فعالیت‌هایی مانند درس خواندن و سایر اَعمال ‌سر جای خودش حتما باید باشد و به کمک همدیگر ادامه هم می‌دهیم اما راه‌های میانبر‌، یک نیت محکم و توجه ویژه می‌خواهند و شما را جلو می‌اندازند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این برنامه به سوالات تعدادی از دانش‌آموزان نیز پاسخ داد.

وی ‌به برنامه‌های پرورشی اشاره کرد و گفت: ‌118 هزار مدرسه در سطح کشور داریم که حدود 46 هزار مدرسه، یک نفر ‌مربی پرورشی دارند. همین مربی پرورشی نیز ‌مدت‌هاست که به‌روز نشده، توانایی‌هایش قوی نشده و ارتباطاتش با بچه‌ها به‌طور کامل برقرار نیست. همچنین بیش از 10 سال است که ارتباط بچه‌ها فقط با پدر، مادر، مربی و خانواده نیست بلکه ارتباطات با فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای نیز گسترش پیدا کرده و ارتباط بچه‌ها با کتاب، رمان و قصه آن هم عمدتا ژانر وحشت و ژانر خشونت‌، بیشتر شده است.

باقرزاده ادامه داد: ‌زمانی، ورودی فکری، نگاهی، شنیداری و گفتاری بچه‌ها محدود به پدر، مادر و مربی بود اما بیش از 10 سال است که ورودی‌ها متنوع شده و نظارتی برای آن‌ها نیست. بچه‌ها در معرض ورود مطالب، اطلاعات، دانش و گرایش‌هایی قرار گرفته‌اند که انسان را به اصطلاح از راه راست‌ دور می‌کند و این مشکل کاملا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مدارس‌، معلمان ‌تلاش می‌کنند بچه‌ها را آماده مسائل آموزشی و کنکور و درس خواندن کنند، گفت: ‌مهم نیست که چه کسی مقصر است بلکه مهم این است که الان چه کار می‌خواهیم بکنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین کارها را کنشگری مثبت خود دانش‌آموزان یعنی سپردن مسئولیت‌ها به آن‌ها دانست و گفت: ‌بچه‌ها می‌گویند ‌وقتی به من توجه نمی‌کنید، طبیعتا وقتم را به نحوی دیگری سپری می‌کنم. ‌برنامه‌هایی مانند ‌اردوها، موکب‌های اربعین و برنامه‌های جنبی که همزمان با آغاز سال تحصیلی ‌شما را برای کنشگری‌های مثبت آماده می‌کند را تقویت کنید.

وی بر تقویت مربیان نیز تاکید کرد و گفت: ‌مربیان تقویت می‌شوند تا مسائل شما نوجوانان را درک کنند.

باقرزاده با طرح این سوال که نقطه تحول در آموزش و پرورش کجاست و از کجا باید شروع کرد؟، تصریح کرد: ‌نقطه تحول آموزش و پرورش، معلم است، دغدغه‌های معیشتی معلم باید حل شود و کارهای علمی‌اش هم تقویت شود که در این صورت تحول ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از تولیدات رسانه‌ای گفت: این کمک و حمایت وجود دارد، هم اتحادیه و هم خبرگزاری پانا خبرهای دانش‌آموزان را مدام پوشش می‌دهند اما اگر بخواهیم این موضوع را گسترش دهیم باید تیم‌هایی ماموریت پیدا کنند تا روی بعضی موضوعات تخصصی کار کنند. این استقبال از طرف بنده وجود دارد که تیم‌هایی از طرف شما برای تولید یک موضوع خاص تشکیل شود و در این زمینه، امکانات سخت‌افزاری هم در اختیار قرار داده می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن استقبال از برنامه‌های پیشنهادی دانش‌آموزان تاکید کرد: این پیشنهادات را بررسی می‌کنیم. من معتقدم این کار را نه فقط در یک مورد پیشنهادی، بلکه در همه موضوعات مدرسه می‌شود انجام داد و امسال تلاش می‌کنیم این کار را مدیران یاد بگیرند و انجام دهند.

وی اظهار کرد: امسال از مدیران 732 منطقه آموزشی خواسته‌ایم که مدیران مدارس را از افراد قوی و باانگیزه انتخاب کنند. چون اگر مدیر باانگیزه انتخاب شود، ویژگی‌های او به دانش‌آموزان نیز منتقل می‌شود.

باقرزاده در پایان به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نیز اشاره کرد و گفت: سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور امسال به میزان 40 درصد تاثیر قطعی داشت و به همین دلیل 10 نفر اول رشته‌های مختلف از شهرهای کوچک هستند و این نتیجه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور است که با تلاش فراوان محقق شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار