در گفت وگو با پانا؛

علیرضا زاکانی:‌ تخریب خلازیر براساس دستورالعمل‌های علمی تخریب بود

بی‌تردید مسببان این حادثه مواخذه خواهند شد

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت تخریب ساختمان‌های ناایمن در خلازیر کاملا قانونی و مبتنی بر دستورالعمل‌های تخریب بوده است.

کد مطلب: ۱۳۹۶۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا زاکانی:‌ تخریب خلازیر براساس دستورالعمل‌های علمی تخریب بود

علیرضا زاکانی در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص انتقاد برخی مسئولان درخصوص اینکه حادثه خلازیر بر اثر عدم رعایت ضوابط تخریب صورت گرفته است، گفت:‌ «مجموعه‌ای که طرف قرارداد شهرداری برای تخریب بوده یک شرکت معتبر و درجه یک است و نوع تخریب نیز کاملا قانونی و منضبط و با شرایط خاص انجام شده که مبتنی بر دستورالعمل‌هایی است که برای تخریب تعریف شده است.»

وی ادامه داد:‌ «بررسی فنی این حادثه در حال انجام است و برخورد و تخریب ساخت‌وسازهای غیر مجاز هم ادامه دارد تا زمانی که این منطقه به ثبات و نظم برسد.»

این هفته علیرضا فخاری، استاندار تهران در واکنش به حادثه خلازیر گفته بود:‌ «همین ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز در نهایت موجب بروز حادثه تلخ منجر به فوت پنج نفر در خلازیر شد این ساخت‌وسازها صورت نگرفته مگر با کوتاهی که در کنار آن صورت گرفته باشد، چشم‌پوشی از قانون دلیل عمده این ساخت‌وسازهاست. بر همین اساس از قوه قضاییه خواسته‌ایم پرونده‌ای شکل گرفته و بی‌تردید مسببان این حادثه مواخذه خواهند شد. اگر در زمان مقرر اقدام درستی انجام می‌شد امروز شاهد فوت این پنج نفر نبودیم این حادثه قابل بررسی است که قطعا به صورت کارشناسی بررسی می‌شود. توجیحی ندارد که برای تخریب یک ساختمان چهار ساختمان آن طرف تر هم تخریب شود این نشان از بی‌تدبیری و عدم رعایت ضوابط تخریب است. سایر ساختمان‌ها نیز در این محدوده در معرض تخلف قرار گرفته‌اند که باید رسیدگی دقیقی انجام شود. قطعا ابتدا پیشگیری اصل مهمی است و بعد از آن اقدام موثر و صحیح، نباید اجازه دهیم ساخت‌وسازهای غیرمجاز به صورت قارچ‌گونه شکل بگیرد. شهرداری و سایر دستگاه‌های نظارتی باید پیشگیری در این حوزه را در دستور کار قرار دهند.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به این سخنان اعلام کرده بود: «استاندار تهران باید صحبت خود را نسبت به اینکه در حادثه خلازیر از سوی شهرداری منطقه چشم‌پوشی صورت گرفته اثبات کند و ما منتظریم ببینیم نتایج بررسی‌های کارشناسی چیست.»

روز گذشته هم مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص حادثه ریزش چند ساختمان در حین تخریب در خلازیر واقع در منطقه 19 تهران اظهار کرد: «پرونده‌ای در ناحیه 27 دادگستری تشکیل شده و تحقیقات پیرامون ابعاد تخریب ساختمان انجام می‌شود، دستورات قانونی از ناحیه قاضی صادر شده و موضوع به هیات 9 نفره متشکل از کارشناسان رسمی حوزه سازه، راه و ساختمان، حوادث ناشی از کار و انفجار ارجاع شده است.»

وی ادامه داد: «کارفرمای مربوطه معرفی شده‌ و تحقیقات مقدماتی در دستور کار است و به محض آنکه امکان اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد این کار انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار