یک مشاور تحصیلی و انتخاب رشته در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان کنکوری در ایام انتخاب رشته به هیچ موضوع دیگری فکر نکنند  

کاشمر (پانا) - یک مشاور تحصیلی باتجربه انتخاب رشته گفت دانش‌آموزان کنکوری در ایام انتخاب رشته به هیچ موضوع دیگری فکر نکنند. همچنین دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی در سال تحصیلی خودشان تست‌زنی را شروع کنند و همه چیز را به سال دوازدهم موکول نکنند.

کد مطلب: ۱۳۹۵۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان کنکوری در ایام انتخاب رشته به هیچ موضوع دیگری فکر نکنند   

محمد انصاری زاده در حاشیه همایش انتخاب رشته در تالار فرهنگیان کاشمر که با تلاش آموزش و پرورش کاشمر برگزار شد، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «انتخاب رشته فرآیندی است که بخشی از آن مربوط به خودشناسی و خودآگاهی است که دانش آموز بداند چه ویژگی ها، نقاط قوت و چه نقاط ضعفی دارد، شخصیت خود را تحلیل کند که تناسب آن را با رشته و مسیری که در آینده قصد رفتن به آن را دارد چیست. بخشی از آن هم بر می‌گردد به قواعد انتخاب رشته و نکاتی که باید درباره ظرفیت ها و سیستم انتخاب رشته بداند. این دو قسمت یعنی خودآگاهی و قواعد انتخاب رشته باید همزمان با هم پیش بروند.»

وی همچنین بر اساس ارقام و آمارهای سازمان سنجش کشور تصریح کرد: «طی سال‌های گذشته آماری منتشر شده که بر اساس آن نزدیک به 40 درصد دانشجویانی که به دانشگاه ها وارد شده اند قصد انصراف از تحصیل را دارند که نیمی از آنها به این کار اقدام می‌کنند و نیمی دیگر هم اقدام نمی‌کنند. علت این کار به خاطر بخش اول یعنی خودشناسی و خودآگاهی و مسیرشناسی است که دانش آموز برای انتخاب شغل آینده خود دچار ابهام است، به همین دلیل رشته ای را انتخاب می‌کند که آن را دوست ندارد و مجبور به انصراف می‌شود یا رشته ای که انتخاب کرده پایه فکری و شناختی ندارد، بنابراین فرآیند انتخاب رشته به شدت به خودشناسی و قواعد انتخاب رشته بستگی دارد.»

این مشاور درباره کنکور امسال که با ویژگی‌های خاصی برگزار شد، بیان کرد: «کنکور امسال به دلیل اینکه دانش آموزان در دو بخش تستی و تشریحی باید رقابت می‌کردند و ساخت ذهنی هر کدام از اینها کاملا متفاوت بود دشواری های خودش را داشت. یکی از چالش های کنکور امسال این بود که دانش آموز یک ماه آزمون تشریحی می‌داد و بعد از سه هفته از امتحان تشریحی باید ساخت ذهنی خودش را کاملا تغییر می‌داد و تست می‌زد و این یکی از چالش های امسال بود که باعث شده بود از لحاظ مهارتی و مخصوصا مهارت های فکری کار برایش دشوار شود.»

وی در ادامه گفت: «از طرفی این نوع کنکور نقاط قوتی داشت. کسانی که تشریحی‌خوان بودند و فقط معدل برایشان اهمیت داشت، 40 درصد سهمیه را می‌توانستند با معدل خوب کسب کنند. نکته بعدی اینکه کنکور دو دفترچه‌ای یا سه دفترچه ای شده بود و این مسئله کاملا به امنیت آزمون کمک کرد و باعث شده بود که آزمونی با امنیت بیشتر داشته باشیم . از طرفی وقتی تغییر بزرگی روی می‌دهد هزینه هایی هم دارد و آن هزینه ها هم متوجه تیم اجرایی و هم دانش آموزان و خانواده ها است که باید مورد پذیرش قرار بگیرد.»

انصاری زاده فرآیند انتخاب رشته را مهم دانست و تاکید کرد: «فرآیند انتخاب رشته طبق روال هر ساله انجام خواهد پذیرفت، اما چون تغییر ظرفیت هایی انجام شده رتبه های قبولی هم تغییر کرده است. به طور کلی انتخاب رشته فرآیند بسیار مهمی است و دانش آموز باید اینگونه فکر کند که یک درس چهار واحدی خیلی مهم را قرار است در 10 روز پاس کند و نمره خیلی خوب از آن بگیرد، به همین دلیل نیاز به مطالعه زیاد، تمرکز بالا و یادگیری زیاد دارد. بر این اساس دانش آموزان در ایام انتخاب رشته به هیچ موضوع دیگری فکر نکنند و فقط به فضای انتخاب رشته بپردازند و تا جایی که می‌توانند با مشاوره گرفتن از افراد متخصص و کسانی که این کار را بارها انجام داده اند و تبحر کافی در آن دارند استفاده کنند و به هیچ عنوان از مشاوره های فصلی یعنی کسانی که فقط در بازه انتخاب رشته مشاوره می‌دهند استفاده نکنند. خواندن کامل و درست دفترچه هم بسیار مهم است، چرا که شاید تغییراتی در آن وجود داشته باشد.»

وی در پایان در توصیه به کنکوری های سال 1403 و 1404 به بعد گفت: «با توجه به اینکه سیستم یادگیری در سال دوازدهم کاملا تغییر کرده و دانش آموز یک امتحان تستی خیلی مهم به نام کنکور دارد و همزمان درگیر امتحان نهایی هم است، به بچه های دهم و یازدهم توصیه‌ می کنم که در سال تحصیلی خودشان تست زنی کنند و این کار را به سال دوازدهم موکول نکنند که عملا دانش آموز مجبور نشود حجم بسیار زیادی از کارها را به یک‌باره در یک سال انجام دهد. اگر به این نکات توجه کنند قطعا راحت‌تر خواهند بود.»

خبرنگار دانش آموز: سید امیر سالاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار