از تصویب بندهای تکلیفی تا انتقال املاک شرکت واحد منوط به تأیید مجمع

تهران (پانا)- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در جریان بررسی حسابرسی سال‌های مالی 1400 و 1401 این شرکت، هرگونه انتقال املاک متعلق به شرکت واحد واقع در چیتگر را منوط به تصویب در مجمع عمومی دانستند و همچنین بندهای تکلیفی جهت اصلاح و پاسخگویی به ایرادات گزارش حسابرس رسمی شورا را ، تصویب کردند.

کد مطلب: ۱۳۹۳۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
از تصویب بندهای تکلیفی تا انتقال املاک شرکت واحد منوط به تأیید مجمع

در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورا مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تشکیل و جهت بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا برای سال مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد.

ابتدا حسابرس مستقل شرکت واحد اتوبوسرانی عمومی تهران و حومه در گزارش خود چنین توضیح داد: به نظر این مؤسسه، صورت‌های مالی یادشده، وضعیت مالی شرکت واحد اتوبوسرانی عمومی تهران و حومه در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌دهد. به این ترتیب عملکرد مالی این شرکت در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و عملکرد نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو منصفانه بوده است.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در روند بررسی گزارش حسابرس مستقل شرکت اتوبوسرانی به بیان نکاتی در خصوص گزارش ارائه شده پرداخت و گفت: گزارش حسابرس مطلوب و منصفانه بود. اما دو نکته در گزارش حسابرس برای سال مالی ۱۴۰۰ وجود داشت که در گزارش ۱۴۰۱ نیز مشاهده شد. نکته اول مربوط به اسناد مالکیت ۱۹۹ دستگاه اتوبوس دو کابینه است که مشکلاتی دارد که در این خصوص باید توضیح داده شود . نکته دوم اینکه برخی از زمین‌های واگذار شده فاقد اسناد مالکیت است، نکته و تکلیفی که در گزارش سال ۱۴۰۰ بوده و در گزارش ۱۴۰۱ هم مجددا تکرار شده است. در این خصوص توضیح داده شود که طی این یک سال چه اقدامی انجام شده یا نشده است که بار دیگر این نکته در گزارش حسابرس برای سال مالی ۱۴۰۱ بیان می‌شود.

وی افزود: این دومین تکلیفی است که بر عهده مسئولین ذیربط گذاشته شده است. به نظر می‌رسد اگر در خصوص مورد اول برخی از دلایل قابل قبول باشد و باید درباره آن تلاش کنند. در خصوص نکته دوم باید توضیح دهند که چرا این اتفاق نیفتاده است. نکته مهم دیگر مربوط به ساختار مالی شرکت واحد است، زیان سال ۱۴۰۱ شرکت واحد، ۱۸۲ میلیارد است و در حال حاضر جمع کل زیان ۲۵۷ میلیارد است. هر ساله مجمع تشکیل شده و افزایش سرمایه رخ می‌دهد تا از ورشکستگی شرکت جلوگیری شود اما یکبار باید در این باره تصمیم‌گیری شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به خطرات ناشی از عدم پوشش بیمه بدنه اشاره کرده و گفت: نکته بعدی مربوط وسایل نقلیه شرکت از جمله اتوبوس‌هاست که فاقد پوشش بیمه بدنه در برابر خطرات هستند. به نظر می‌رسد با توجه به ارزش اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه این عدد سالیانه بیمه بدنه، عدد زیادی نباشد‌ لذا شرکت باید مکلف به بیمه بدنه هم باشد. نکته مهم دیگر هزینه خدمات پشتیبانی شرکت واحد است که با بررسی صورت‌های مالی، مشخص شد که هزینه این خدمات در سال ۱۴۰۰پنج میلیارد بوده که این هزینه در ۱۴۰۱، به ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ رسیده است که درباره این افزایش باید توضیحاتی ارائه شود.

رئیس کمیته نظارت شورا نیز در قالب تذکری گفت: روش محاسبه استهلاک تأسیسات در سازمان تاکسیرانی روش مستقیم بوده و در شرکت واحد، روش نزولی است، در حالی که آن‌ها باید از یک روش واحد استفاده کنند.

اقراریان ادامه داد: توضیح داده شود که تجدید ارزیابی دارایی‌ها با چه مکانیزمی و هر چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

وی افزود: در گزارش ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گزارش عملکرد بودجه مشاهده نشد، باید این مورد هم در گزارش‌ها لحاظ شود.

عضو شورا در ادامه روند بررسی گزارش متذکر شد: ما به عنوان مجمع باید صورت‌های مالی شرکت را بررسی کنیم، نکته‌ای که در گزارش مغفول مانده است. مجمع باید به تراز مالی یعنی درآمد و هزینه شرکت رأی دهد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا در مورد اتوبوس‌های پلاک گذاری نشده متذکر شد: در زمان خرید این اتوبوس‌ها یک استاندارد از استانداردهای اجباری در کشور بالاتر بودند اما به صورت نسیه ترخیص شدند و اسناد گمرکی آن‌ها با تأخیر دریافت شد و پیگیری‌های لازم در این باره انجام نشد. اما تمام این اتوبوس‌ها قابلیت شماره گذاری را دارند و هماهنگی‌های لازم با راهور انجام شده است .

وی در ادامه در خصوص زمین طرشت به منظور استفاده برای سامانه معلولین توضیح داد: با توجه به اینکه هرگونه دارایی شرکت باید در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت واحد بررسی شود و در صورت مجوز مجمع این زمین می‌تواند به جای دیگری واگذار شود اقداماتی که در حال حاضر در این باره در انجام است، غیرقانونی بوده و باید پیگیری شود و تا زمانی که از مجمع شرکت واحد این مجوز را دریافت نکردند مجاز به انجام هیچگونه اقدامی نیستند، لذا درخواست می‌شود که پیشنهادات قانونی خود را به شورا ارائه دهند و شورا پس از بررسی مجوز آن را در صورت لزوم صادر کند در غیر این صورت برخورد لازم در خصوص اقدام غیرقانونی صورت خواهد گرفت.

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: بند مربوط به ۱۹۹ واحد اتوبوس حذف شود چرا که با محاسبه سال ورود این اتوبوس‌ها تا حال حاضر به نظر می‌رسد این وسایل نقلیه دیگر کارآیی لازم را نداشته و فرسودگی آن ها به زودی فرا خواهد رسید و بخش خصوصی هم حاضر به خرید آن‌ها نخواهد بود. در مورد بحث مربوط به پولشویی نیز بهتر است واحد مربوط به پولشویی مستقر شود تا دیگر این بند را هم در گزارش نداشته باشیم.

محمد حسین نوروزی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه شرکت واحد در بخش درآمد ۶۶ درصد نسبت به بودجه مصوب انحراف منفی داشته و شرکت در تحقق اهداف خود با مشکل روبه رو شده است، گفت: این در سالی است که بودجه شهرداری با ۱۳۰ درصد تحقق همراه بوده است؛ در هزینه عمرانی و سرمایه ای ۷۸ درصد نسبت به برنامه ها عقب ماندگی دارد.

مهدی علیزاده توضیح داد: در خصوص ۱۹۹ دستگاهی که سال ۲۰۱۶ خریداری شد که در حال حاضر هم فعال بوده و جاری و ساری هستند؛ بنا بر قراردادی که با مجموعه خودرو دیزل منعقد شد، مقرر شد در همان سال پلاک گذاری شوند اما به دلایلی انجام نشد. مکاتبات زیادی از سال ۹۹ تاکنون انجام شد اما علیرغم پیگیری‌ها به دلیل موضوع محیط‌ زیست این پلاک گذاری انجام نشده است. تلاش‌ها ادامه دارد تا این موضوع از بلاتکلیفی خارج شود.

وی در ادامه در خصوص املاک شرکت واحد نیز اظهار داشت: مذاکرات و مکاتبات مختلفی در این باره انجام شده است و در تلاشیم تا این مورد هم تا سال آینده تعیین تکلیف شود.

در پایان جلسه، گزارش حسابرس مستقل شرکت اتوبوسرانی برای سال‌های مالی 1400 و 1401 تصویب شد. گفتنی است پیشنهاد انتقال اموال شرکت واحد نیز با 18 رأی موافق مصوب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار