افزایش مرگ و میر در جاده های طبس

بیرجند (پانا)_ محورهای مواصلاتی شهرستان طبس که در واقع مسیر تردد حداقل ۱۰ استان کشور و شاهراه ارتباطی شرق به سایر نقاط ایران تلقی می شود، وضعیت بسیار نامطلوبی دارند.

کد مطلب: ۱۳۹۳۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مرگ و میر در جاده های طبس

یکی از این محورهای حادثه خیز که هر روز شاهد مخابره حوادث تلخی از آن هستیم جاده دیهوک - طبس است، جدیدترین خبر تلخی که 6 مرداد ماه همزمان با عاشورای حسینی از این محور در رسانه ها منعکس شد تصادف رخ به رخ سواری پژو با یک دستگاه تریلی نزدیک سه راهی کریت بود که یک کشته برجا گذاشت و خودروی پژو پس از برخورد دچار حریق شد و سرنشین جوان خودرو متأسفانه در آتش سوخت. این حادثه تلخ اولی نبوده و آخری هم نخواهد بود، جاده ای که نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی از آن بنام جاده مرگ یاد میکند. هر چند نام جاده مرگ روی محور قاین - بیرجند مانده اما دوبانده سازی بیشتر این مسیر تعداد تصافات مرگبار را کاهش داده است البته 12 کیلومتر باقی مانده همچنان خطرساز و بسیار خطرناک است.

10 قربانی در 4 ماه


رئیس شورای اسلامی بخش دیهوک و عضو شورای اسلامی شهرستان طبس هم با بیان اینکه در ۴ ماهه اول ۱۴۰۲ حدود ۱۰ نفر در محور فوق العاده شلوغ و دوطرفه طبس-دیهوک کشته شده اند که عمدتا این حوادث و کشته از محدوده روستای خسروآباد تا روستای کریت و کال ذوقآباد به طول حدود ۲۵ کیلومتر اتفاق افتاده، معتقد است: جاده قدیم طبس به سمت دیهوک از مسیر روستای کریت تا کال ذوق آباد که در حال حاضر از طبس تا روستای کریت به صورت دوطرفه استفاده می شود، با یک روکش مختصر می تواند به عنوان لاین رفت طبس به سمت دیهوک مورد استفاده قرار گیرد.
مصطفی محمدی افزود: با این اقدام در محور طبس - دیهوک از طبس تا کال ذوق آباد به طول حدود ۳۰ کیلومتر ، عملا می شود از جاده یکطرفه استفاده کرد (تا زمانی که باند دوم اصلی احداث شود).

نبود آتش نشانی، نقص بزرگ


وی نقص بزرگی که در اکثر جاده های شهرستان طبس وجود دارد را نبود پایگاه آتش نشانی جادهای در کنار پایگاه های اورژانس ۱۱۵ اعلام و با اشاره به تصادف منجر به فوت روز عاشورا در این محور که همراه با آتش گرفتن خودروی سواری بوده، ادامه داد: امکان خدمات دهی مناسب حوادث جاده ای از طریق پایگاه های آتش نشانی شهری وجود ندارد (به دلیل طولانی بودن مسافت) و نیاز است راه اندازی پایگاه های آتشنشانی جاده ای مورد توجه قرار گیرد.

مسئول خون های ریخته شده


وی از این محور به عنوان جاده دوطرفه، بسیار شلوغ و بی کیفیت یاد کرد و طی یک شکوائیه خطاب به مسئولان، امام جمعه و نمایندگان مجلس گفت: در قبال هرقطره خونی که در این جاده ریخته شود همه ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.
وی هم چنین خطاب به مسئولان عنوان کرد: نگذارید جوانان ما در جاده مرگ کشته و پرپر شوند و به خدا قسم ظلم است که عزیزان مان را به خاطر دوبانده نبودن و شلوغی جاده دیهوک_طبس از دست بدهیم.

محور فوق بحرانی


به گفته نماینده طبس در شورای اسلامی استان بار ترافیکی این محور شرایط را فوق العاده بحرانی کرده و انتظار می رود با توجه به شاخصههای ترافیکی تعربف شده، اولویت جاده های استان تعیین و به این محور توجه خاصی شود. طاهری مهم ترین بحران شهرستان طبس را محور طبس -دیهوک اعلام کرد و با اشاره به تأثیرات اجتماعی منفی این کمبودها بر مردم افزود: مشکلات جاده ای طبس باعث شده سایر خدمات نظام در بخش های مختلف هم به کام مردم تلخ شود.

اعتراض به اولویت بندی پروژه ها


وی با اشاره به فوت ده ها نفر در طول سال در این محورکه محل تردد زائران امام رضا (ع) هم می باشد، عنوان کرد: حوادث مرگبار جاده ای در استان، طبس را از منظر گردشگران و سرمایه گذاران خطرناک و ناامن جلوه میدهد و اولویت بندی و برنامه ریزی ادارات کل در جاده های استان مورد اعتراض شهرستان طبس است چرا که تخصیص اعتبارات دوبانده کردن محورها باید بر اساس میزان تردد و حوادث جاده ای باشد.
به گفته طاهری اعتبارات شورای برنامه ریزی کفاف دوبانده کردن این محور را نمی دهد و به اعتبارات کلان ملی نیاز است. وی به طولانی بودن مسیرهای شهرستان، خوابآلودگی رانندگان و فرسودگی ناوگان اورژانس شهرستان اشاره و تأکید کرد: تمام این کمبودها شهرستان طبس را با بحران و ناامنی تبدیل کرده است.

اخذ مصوبه ماده 23


فرماندار ویژه طبس هم طول محور دیهوک - طبس را 85 کیلومتر اعلام کرد و با بیان اینکه من وزارت راهی هستم و با هدف رفع مشکلات جادهای طبس وارد این منطقه شده ام، افزود: برای دوبانده کردن 10 کیلومتر از این مسیر قراردادی با اعتبار 100میلیارد تومانی منعقد شده و خوشبختانه مصوبه ماده 23 محور که دریافت آن کار دشواری است، هم اخذ شده است.
محمد علی رحیمی با بیان اینکه مناقصه 17کیلومتر دیگر این محور هم برگزار شده، ادامه داد: دو کیلومتر از 10 کیلومتری که استارت خورده از سمت ورودی طبس بهره برداری شده و مابقی این محور 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 5کیلومتر سمت دیهوک هم 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی با اشاره به مطالبات پیمانکار از دولت و با بیان اینکه از وزیر راه درخواست پرداخت این مطالبات را کرده ایم، افزود: برای ادامه کار به سمت طبس به طول 5 کیلومتر هم مصوبه گرفته ایم که به مناقصه رفته و تلاش داریم مبلغ 25درصد پیمان را به 50 تا 60 درصد برسانیم.

انجام کار 8 ساله در یکسال و نیم


فرماندار ویژه طبس اعتبار مورد نیاز برای 17کیلومتر فعلی را هم 350میلیارد تومان اعلام کرد و با تأکید بر اینکه کاری که در طول 7 الی 8 سال گذشته باید به مرور در این محور انجام می گرفت در طول یکسال و نیم اخیر انجام شده، اذعان داشت: محور دیهوک - طبس یک محور شلوغ و ترانزیتی است که باید اعتبار ویژه به آن تخصیص یابد چرا که اکثر تصادفات محور رخ به رخ است و با دوباره سازی آن 100درصد کاهش تصادفات را خواهیم داشت. رحیمی با تأکید بر اینکه فعلا شرایط محور دیهوک - طبس همین است و مردم هم باید با سرعت مطمئنه تعریف شده در آن رانندگی کنند، گفت: اجرای هر کیلومتر جاده در مسیر صاف 10الی 15 و در مسیر کوه تا 20 و در صورت تونل 30 میلیارد تومان هزینه در پی دارد.
وی با ابراز ناراحتی از تصادفات منجر به فوت این محور عنوان کرد: در طول 85 کیلومتر این محور 3 اورژانس (در طبس، دیهوک و اصفهک) مستقر است و برای استقرار آتش نشانی جاده ای هم در چندین نقطه درخواست داده ایم که عنوان شده باید حقوق حداقل 3 نفر را دهیاران بپردازند.

انباشتگی عقب ماندگی جاده ای


نماینده مر م فردوس، طبس و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم به عقب ماندگی و ضعفهای جاده ای استان از جمله محورهای طبس اشاره کرد و با بیان اینکه اگر در طول دوره های گذشته بخشی از کار انجام میشد در حال حاضر شاهد انباشتگی عقب ماندگی جاده ای نبودیم، گفت: در این زمینه در طول یکی دو دهه گذشته کوتاهی شده و در حوزه راه های مواصلاتی طبس عقب ماندگی جدی وجود دارد و این در حالی است که در بسیاری از نقاط کشور شاهد کارهای بزرگ جاده ای بوده و هستیم.

دیهوک - طبس جاده مرگی دیگر


حجت الاسلام نصیرایی با تأکید بر عقب ماندگی های مفرط زیر ساختی در حوزه راه و راه آهن خراسان جنوبی تأکید کرد: طی دو سال اخیر در راه های مواصلاتی طبس اقدامات خوبی انجام گرفته ولی نیاز به توجه ویژه دولت است و در حال حاضر محور دیهوک - طبس به یک محور پرتردد و به جاده مرگ تبدیل شده است.
وی با اشاره به اخذ مصوبه ماده 23 برای این محور و دغدغه دولت برای تکمیل عملیات دوباندهسازی آن تأکید کرد: اجازه نمی دهیم خون به ناحق ریخته شده جوانان ما در این محور هدر برود. وی به آماده بودن بخشی از قطعات محورهای کرمان - دیهوک، طبس - دیهوک و طبس - یزد اشاره کرد و افزود: بخشی از قطعات جدید محور طبس - دیهوک، طبس - یزد - طبس خور هم به پیمانکار واگذار شده است.
براساس آمار هرماه حدود ۱۲ نفر و هر سال حدود ۱۴۴ نفر و در ۲۸ سال حدود ۴۰۳۲ نفر از هموطنان مان در این جاده جان شان را از دست داده اند. تلاش خبرنگار ما تا آخرین لحظه تهیه این گزارش برای کسب اطلاعات از اداره کل راه و شهرسازی استان بی نتیجه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار