معاون وزیر آموزش و پرورش:

اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز می شود

تهران (پانا)-رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در دیدار و گفتگوی اختصاصی با امام جمعه و عضو شواری عالی حوزه های علمیه قم، از آغاز اولین دوره طرح توانمند سازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور، خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۹۱۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، در دیدار و گفت‌وگوی اختصاصی با امام جمعه و عضو شواری عالی حوزه‌های علمیه قم به فعالیت 18 هزار مدرسه غیر‌دولتی در سراسر کشور اشاره نمود و گفت: به طور میانگین 2 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در دوره‌های آموزش ابتدایی، متوسطه اول و دوم و فنی‌حرفه‌ای در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به میزان تحصیلات معلمان در مدارس غیردولتی، افزود: توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس برای اولین‌بار با این شیوه برنامه‌ریزی شده و همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود تا معلمان و مربیان با گذراندن 6 دوره آموزشی و طی 360 ساعت آموزش حضوری در طول 3 سال موفق به اخذ گواهینامه حرفه‌ای و تخصصی شوند.

احمد محمودزاده با تقدیر از هماهنگی‌های صورت گرفته فی‌مابین ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش، افزود: نقش و مشارکت حوزه‌های علمیه در آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی مهم بوده و بر اساس برنامه‌های اجرایی در هر دوره آموزشی بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت به صلاحیت عمومی و دانش تربیتی اختصاص یافته است.

او گفت: تاکنون 174 هزار معلم متقاضی شرکت در این دوره‌ها بوده‌اند که حجم آموزش حدود 10 میلیون نفر ساعت برآورد شده که اعتبارات مالی آن توسط موسسان و معلمان تامین شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه معلمان و مربیان شاغل در مدارس غیردولتی باید تا سه سال آینده گواهی صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی را دریافت کنند، تصریح کرد: اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید نیک‌زاد دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در بخشی از این نشست به نقش و هماهنگی‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: توانمندسازی معلمان و مربیان مدارس غیردولتی و ارتقای توانایی‌های معلمان موجب افزایش و شکوفایی علمی و رشد کیفی برنامه‌های آموزشی و پرورشی در مدارس می‌گردد.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدون در قالب توانمندسازی معلمان را ارزنده و قابل توصیف ذکر کرد و به ارائه گزارش تکمیلی از روند مشارکت حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش پرداخت.

همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار و گفت‌وگوی اختصاصی با معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش توجه و اهتمام به تربیت نیروی انسانی را از اولویت‌های جدی و مهم کشور برشمرد و گفت: مساله مدارس غیردولتی هم فرصت مناسب و هم یک تهدید است؛ بنابراین راهبری کلان مدارس غیردولتی موضوعی بسیار مهم می‌باشد زیرا در این مقوله علاوه بر سپردن فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به مردم، نیروهای قابل و شایسته هم در این حیطه وارد عمل می‌شوند و این مشارکت مردمی به دولت کمک می‌کند.

امام جمعه و عضو شورای عالی حوزه‌‌های علمیه قم، افزود: تعلیم و تربیت اغراض و احوال زیادی دارد و بسیاری نیز چشم طمع به آن دوختند بنابراین متولیان نظام تعلیم و تربیت باید به شکل یک جریان با برنامه‌ریزی و رویکردهای حاکمیتی به راهبری و مدیریت مدارس غیردولتی بپردازند و روند عملکرد و فعالیت‌های این مدارس را با جدیت بیشتری مورد نظارت قرار دهند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر مسئولیت‌پذبری و تمکین از قواعد و قوانین آموزش و پرورش از سوی همه مدارس غیردولتی در جهت بهبود کیفیت بر نامه‌های آموزشی و تربیتی، خاطرنشان ساخت: برگزاری دوره‌های آموزش‌های مهارتی و کاربردی برای مدیران مدارس غیردولتی نیز حائز اهمیت است زیرا یک مدیر در کنار صلاحیت‌های معلمی باید در راهبری مجموعه مدرسه توان و مهارت کافی را داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مدیریت نظام آموزشی پیچیدگی‌های مضاعفی دارد و قابل قیاس با مدیریت در سایر صنایع نیست، خاطرنشان ساخت: نقش مدیریت و تربیت منابع انسانی و راهبری مدرسه بواسطه الگوپذیری که درآن نهفته است نیازمند تربیت و پرورش مدیران و معلمانی خلاق، شایسته و توانمند است.

آیت‌الله اعرافی خواستار برجسته‌سازی فعالیت‌ها و معرفی مدارس غیردولتی قابل اعتماد به عنوان الگو و محور اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد و تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سند تحول در مدارس کشور پیاده‌سازی و محقق شود و اجرای آن در مدارس غیردولتی کار بسیار ارزشمند و ستودنی است.

ایشان با بیان اینکه دغدغه آموزش و پرورش در ابعاد مختلف نظری و علمی یک مقوله مهم و مورد توجه است، افزود: برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان و مربیان یک ابتکار و خلاقیت قابل تقدیر است که امیدوارم با اجرای آن آثار مهمی در راهبری مدارس غیردولتی کشور پدید آید.

همچنین دکتر احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش پیش از سخنان آیت‌الله علیرضا اعرافی به ارائه گزارش کاملی از روند برنامه‌ریزی، تدوین بسته‌های آموزشی و اجرای دوره‌های توانمندسازی معلمان و مربیان پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار