اهدای خون، نجات بخش زندگی

مشهد (پانا) - اهدای خون، علاوه بر کمک به سلامتی فرد اهدا کننده، نجات بخش زندگی دیگران نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل در نهم مرداد ماه سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون ایران تاسیس شد و از آن تاریخ به بعد نهم مرداد ماه به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
اهدای خون، نجات بخش زندگی

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ بین ۱۷ تا ۶۵ سال با وزن متوسط ۵۰کیلوگرم، حدود ۶لیترخون دارد و با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود،نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.

اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا ۴بار با فاصله ۸هفته خون اهدا کند. مهم ترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار