برپایی آیین سنتی شمع سوزان در مشهد

مشهد(پانا)- همزمان با شب شام غریبان، آیین سنتی روشن کردن شمع در مشهد، جمعه شب با حضور اقشار مختلف مردم دین‌دار شهر مشهد برگزار شد .

کد مطلب: ۱۳۹۱۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
برپایی آیین سنتی شمع سوزان در مشهد

مردم مشهد بر اساس سنتی کهن و دیرینه هرساله در شب دهم ماه محرم در مساجد و تکایا و مکان های زیارتی حضور پیدا کرده و با روشن کردن شمع به سوگ سید و سالار شهیدان و 72 یار باوفایش می‌نشینند.

مردم در این مراسم به نیت برآورده شدن حاجات خود در مکان های مختلف ، اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و امام حسین و یاران غریبش را برای برآورده شدن حاجات خود واسطه قرار می‌دهند.

هرساله مردم دین دار مشهد با برپایی موکب ها و اجرای رسم و رسومات دیرینه عاشورا میزبان جمع عظیمی از مردم می شوند تا از این طریق پیوندی میان حادثه عظیم کربلا و جامعه امروزی برای افزایش آگاهی و بصیرت ایجاد کنند.

همچنین در کنار مراسم شمع سوزان، موکب های مختلف عزاداری اقدام به برگزاری آیین های «تشابیه» یا «تعزیه» می کنند که طی آن، حادثه روز دهم عاشورا را برای اطلاع عموم به صورت زنده به نمایش می گذارند.

آیین روشن کردن شمع یاد آور لحظاتی است که حضرت زینب (ص) در تاریکی به راه افتاد تا اطفال و خانواده مانده امام حسین (ع) را پیدا کند و همچنین روشن کردن شمع در یک حالت نمادین از سوزانده شدن خیمه های اهل بیت در عصر عاشورا و ابراز همدردی با خاندان شهدای کربلا است که در تاریکی بیابان با نور سوختن خیمه ها، شام عاشورا را سپری کردند.

دانش آموز خبرنگار: مهدیه مهدی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار