هشدار جدی دامپزشکی به مردم‌‌‌‌‌‌‌؛ به گربه‌ها دست نزنید

بیرجند (پانا) - به گفته سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند آمار بالای گربه های خیابانی مبتلا به هاری در شهرستان بیرجند بسیار نگران‌کننده است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

کد مطلب: ۱۳۹۰۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
هشدار جدی دامپزشکی به مردم‌‌‌‌‌‌‌؛ به گربه‌ها دست نزنید

عبدالله حمزه ای از تایید هشتمین مورد بیماری هاری در یک گربه خیابانی در سال جاری در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: از یک گربه خیابانی که توسط یکی از شهروندان با علایم مشکوک به بیماری هاری به کلینیک شبکه دامپزشکی ارجاع داده شده بود نمونه برداری صورت گرفت که پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه مرجع دامپزشکی متأسفانه نتیجه بیماری هاری در آن به تایید رسید.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون این هشتمین نمونه بیماری هاری است که توسط نتایج آزمایشگاهی به تایید رسیده، اذعان کرد: از این 8 مورد 3 مورد مربوط به سگ ها و 5 مورد مربوط به گربه های خیابانی است.

وی گفت: در خصوص سگ های ولگرد، اکیپ های عملیاتی شهرداری در شهر و دهیاری ها در روستا با تمام توان در حال جمع آوری و ساماندهی سگهای ولگرد هستند. اما در خصوص گربه‌های خیابانی هنوز اقدام مؤثری در این خصوص انجام نشده که می‌بایست به شهروندان آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت پذیرد تا با خیال راحت، خود و فرزندانشان در کوچه و معابر به این گربه های خیابانی نزدیک نشوند و از غذادهی و ارتباط مستقیم با این حیوانات جدا خودداری کنند.

حیوان گزیدگی را جدی بگیرید

وی ادامه داد: ما شاهد روند افزایشی در تعداد حیوانات ولگرد به خصوص سگ و گربه در اطراف و حتی داخل شهر هستیم که مخاطرات بهداشتی فراوانی را برای همشهریان در پی خواهد داشت که این مطلب می تواند ناشی از حمایت های غیرقابل توجیه تعدادی از همشهریان در غذارسانی و تغذیه این حیوانات باشد.

وی در ادامه گفت: با توجه به علاقمندی تعدادی از همشهریان نیز در خصوص نگهداری از سگ و گربه و عدم آگاهی کافی آنها در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و دام مخصوصا بیماری هاری می بایست آموزش های لازم نیز در این خصوص به مردم ارائه شود.

وی بیان کرد: هاری یکی از خطرناک‌ترین و کشنده ترین بیماری های ویروسی است که در اکثر پستانداران از جمله سگ و گربه مشاهده می شود که مهمترین راه انتقال هاری به انسان، گاز گرفته شدن توسط حیوان هار است که تماس بزاق آلوده حیوان بیمار با زخم های پوستی، خراش های بدن می تواند باعث انتقال بیماری شود، بنابراین می بایست هر مورد حیوان گزیدگی را با توجه به اهمیت بیماری هاری و اینکه درمان خاصی برای آن وجود ندارد جدی گرفت و مشکوک به هارگزیدگی تلقی کرد.

واکسیناسیون هاری در پناهگاه

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند با بیان اینکه در راستای ساماندهی وضعیت نگهداری سگ های بلاصاحب در پناهگاه حیوانات وابسته به شهرداری بیرجند اکیپ عملیاتی واحد مبارزه با بیماری های شبکه ضمن انجام واکسیناسیون هاری همزمان عملیات هویت گذاری و قلاده گذاری سگ های بلاصاحب را انجام داده اند، افزود: در حال حاضر بر اساس گزارش ارائه شده توسط شهرداری تعداد 600قلاده سگ بلاصاحب در پناهگاه شهرداری در شهرستان بیرجند نگهداری می شود که اکیپ های عملیاتی واحد مبارزه شبکه ضمن ضدعفونی و سمپاشی واحد نسبت به پلاک گذاری و قلاده گذاری و انجام واکسیناسیون هاری در واحد اقدام کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار