مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

ضرورت تقویت فعالیت‌های فوق برنامه و غیررسمی در مدرسه‌ها

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی در مدارس گفت فعالیت‌های فوق برنامه و غیررسمی در مدرسه باید تقویت شده و شور و نشاط در مدرسه بالا برده شود.

کد مطلب: ۱۳۹۰۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تقویت فعالیت‌های فوق برنامه و غیررسمی در مدرسه‌ها

به گزارش ایسنا؛ حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در همایش جهاد تبیین که امروز (۳ مردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵، ۱۳۲ میلیارد تومان ارز از کشور ما برای بازی کامپیوتری خارج شده است. بودجه ساخت یکی از این بازی‌ها ۲۰۰ برابر بودجه وزارت ارشاد است‌. بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، آماری داده که در سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سال، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گیمر در کشور وجود دارد یعنی تقریبا تمام دانش‌آموزان ما.

وی ادامه داد: پایشی علمی، دقیق و مستند در شهر مشهد مقدس انجام دادیم از ۲۰ هزار دانش‌آموز پایه دهمی پرسیده شد که اگر مشکلی برای شما پیش بیاید با چه کسی در میان می‌گذارید؟ جواب آن‌ها، معلم ۰.۳ درصد، مشاور ۰.۶ درصد و روحانی محل ۰.۲ درصد بوده است. امروز وقتی معلم ما سر کلاس صحبت می‌کند دانش‌آموز با خود می‌گوید، "چی میگه؟" و این تفاوت دیدگاه و اختلاف نسل است.

پورثانی گفت: دانش‌آموز با معلم و پدر و مادر و کسانی که باید او را رشد بدهند، بسیار فاصله دارد. امروز اختلاف، شکاف و فاصله باعث شده وقتی زنگ رفتن به خانه زده شود بچه‌ها مثل فنر جمع‌شده از مدرسه خارج می‌شوند. برخی مواقع در تعطیل کردن، معلم هم از دانش‌آموز جلوتر است و این تجربه تلخی است که معلم ما وقتی نمی‌تواند با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند، خود برای رفتن به بیرون از مدرسه حس بهتری دارد و این امروز آفت ما است.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: همیشه برای من سوال است معلمان خرید خدمات، حق‌التدریسی‌ها یا غیرانتفاعی‌ها که نسبت به مدارس دولتی خیلی کمتر پول می‌گیرند، بعضا چرا اینقدر خوب کار می‌کنند.

وی عنوان کرد: امروز اگر می‌خواهیم برای دانش‌آموز در مدرسه اتفاق خوبی از نظر رشد و آموزش بیفتد باید از لایه کارمندی و عدم وظیفه‌گرایی خارج شویم و نسبت به دانش‌آموز، حس وظیفه قلبی داشته باشیم. باید مقتضیات دانش‌آموز را بشناسیم؛ اگر مقتضیات دانش‌آموز را نشناسیم ما برای خود حرف می‌زنیم و این نکته بسیار مهم است.

پورثانی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی در مدارس یادآور شد: باید فعالیت‌های فوق برنامه و غیررسمی را در مدرسه تقویت کنیم و شور و نشاط را در مدرسه بالا ببریم. امروز اگر آسیب اجتماعی در مدرسه زیاد شده است، راهش این نیست که کلاس بگذاریم و بگوییم که تریاک و مشروبات الکلی بد است. بچه‌ها همه این‌ها را می‌دانند؛ کدام بچه است که نمی‌داند این‌ها بد است؟ اما مشکل جای دیگری است‌.

وی ادامه داد: طرح جهاد تبیین که امروز ارائه می‌شود با رویکرد فعال شدن و کنشگری دانش‌آموز اجرا می‌شود و در آن یک هسته توسط دانش‌آموزان در مدرسه شکل می‌گیرد تا دانش‌آموز خود را باور کند. معلم و مدیر می‌توانند به خودباوری و آینده‌نگری و ایجاد حس امیدواری به آینده در دانش‌آموزان کمک کنند. یکی از مهمترین خصوصیات این طرح این است که از کف مدرسه شروع می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: هویت‌بخشی به دانش‌آموز، یکی از نکاتی است که به دنبال آن هستیم و در سند تحول نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود: یکی از نکات فرمایشات حضرت آقا این است که دانش‌آموز به امید به آینده نیاز دارد و باید برای دانش‌آموز تببین شود که استکبار چیست.

پورثانی گفت: این طرح به صورت کشوری در ۱۹ استان و از مدرسه تا سطح ملی اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار