غلامرضت مهدوی مطح کرد

بیش از ۵۰ درصد ملاقات‌های مردمی در قوه قضاییه نتیجه‌بخش بوده است

تهران (پانا)- رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران از نتیجه‌بخشی بیش از ۵۰ درصد ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی شوراهای حل اختلاف استان تهران در یک‌سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۵۰ درصد ملاقات‌های مردمی در قوه قضاییه  نتیجه‌بخش بوده است

غلامرضا مهدوی گفت: شوراهای حل اختلاف استان تهران در تمام طول سال به‌ویژه در مناسبت‌های خاص نظیر «ماه‌های مبارک رمضان، محرم و صفر، هفته قوه قضائیه، دهه مبارک فجر و…» در تمامی شهرستان‌ها اقدام به برگزاری میز خدمت و برنامه ملاقات مردمی در «مصلاهای نماز جمعه شهر تهران، شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه، مساجد جامع آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه» می‌کند.

وی با اشاره به حضور رئیس، معاونان، مدیران توسعه حل اختلاف استان تهران و سرپرستان شورای حل اختلاف تهران و شهرستان‌ها، افزود: ارتباط بدون واسطه با مردم و پاسخگویی به سوالات، مسائل و مشکلاتشان در خصوص پرونده‌های مطرح در شوراهای حل اختلاف و صدور دستورات مقتضی وفق قانون برای رفع مشکلات آنان از اهداف برگزاری این ملاقات‌های مردمی است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: در راستای سیاست‌های تحولی دستگاه قضائی و در مسیر تحول و تعالی، با حضور رئیس، معاونان قضائی و ستادی، سرپرستان شوراهای حل اختلاف استان تهران، با اشکال مختلفی از جمله (ملاقات‌های مردمی برنامه ریزی شده روزانه و هفتگی) دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان در دفتر کار، میزهای خدمت ویژه مساجد، نماز جمعه، مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه) برگزار می‌شود که به تعداد قابل توجهی از مراجعان در این برنامه‌ها خدمت‌رسانی قضائی و حقوقی ارائه شده است.

مهدوی با بیان اینکه دیدارهای حضوری با مردم جزئی از وظایف کاری و از سیاست‌های دستگاه قضائی است، اظهارکرد: به همین منظور رئیس و مسئولان قضائی شوراهای حل اختلاف استان تهران به طور مستمر و با هدف «تکریم ارباب رجوع، گره گشایی از کار مردم و رسیدگی به مطالبات آن‌ها» به صورت روزانه پاسخگوی مردم هستند.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران درخصوص ملاقات‌های مردمی واحدهای قضائی شورای حل اختلاف استان در خردادماه سال‌جاری، اعلام کرد: در خرداد ماه، ۴۵ مورد جلسه ملاقات مردمی با ۱۵۰ مراجعه توسط واحدهای قضائی شورای استان انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به پاسخگویی ۷۰ مقام قضائی شوراهای حل اختلاف استان تهران به این تعداد مراجعات، افزود: نحوه دریافت نوبت برای انجام این ملاقات‌های مردمی به صورت «حضوری، تلفنی و یا ارجاع از سایر مراجع» صورت گرفته است.

مهدوی ۸۰ مورد این ملاقات‌ها را نتیجه بخش اعلام و تصریح کرد: از تعداد ۱۵۰ مورد ملاقات انجام شده، ۴۰ مورد از این ملاقات‌ها بدلیل عدم امکان اقدام قضائی بایگانی، مشکلات ۲۴ مورد با راهنمایی و ارشاد حل شده و ۶ مورد در دست اقدام است.

وی عنوان کرد: مشکلات و درخواست مراجعان از مسئولان قضائی شوراهای حل اختلاف استان تهران، مربوط به «دستور تخلیه، مطالبه وجه، گواهی انحصار وراثت، خانواده و …» بوده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران از اعلام نتایج ملاقات‌ها به صورت (حضوری و یا تلفنی) به متقاضیان خبر داد و تاکیدکرد: انجام ملاقات‌های مردمی مسئولان شوراهای حل اختلاف استان با مراجعان، علاوه بر آشنایی با نقطه نظرات مردم و حل مشکلات آنان این فرصت را ایجاد می‌کند تا حس امید و اعتماد را در جامعه گسترش دهند.

مهدوی در رابطه با اقدامات شوراهای حل اختلاف برای برپایی میز خدمت در یک‌سال گذشته نیز به عنوان نمونه به برگزاری میز خدمت در غرفه دادگستری در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، و راهنمایی و ارشاد مراجعان به همراه توزیع بروشورهای فرهنگی در صلاحیت‌های شورای حل اختلاف با حضور ۳ نفر از قضات و ۴ نفر از کارکنان اداری اشاره کرد.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین برگزاری میز خدمت در نماز جمعه تهران مصلی امام خمینی (ره) و راهنمایی و ارشاد مراجعان و پخش بروشور فرهنگی از ساعت ۱۰ صبح تا اقامه نماز جمعه با حضور قضات و کارکنان شورای حل اختلاف استان با بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران را نمونه دیگری از اقدامات توسعه حل اختلاف استان برای ارتباط مستقیم و حل مشکلات مردم عنوان کرد.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: به منظور تسهیل امور و دسترسی آسان مردم برای شعب اجرای احکام شوراهای حل اختلاف سیستم نوبت دهی اینترنتی در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند از منزل نوبت بگیرند.

مهدوی همچنین به تشکیل «کارگروه‌های بازرسی با حضور کارشناسان و قضات مجرب جهت بازرسی از مجتمع‌های شورای حل اختلاف، نظارت و بازرسی از مجتمع‌های شورای حل اختلاف استان تهران و توابع، بررسی معایب و نواقص آن‌ها و تنظیم گزارش» و ارسال نواقص به مجتمع‌ها و رفع آن از سوی سرپرست‌ها بعنوان اقدامات شوراهای استان درجهت حفظ حقوق مراجعان اشاره کرد.

وی افزود: پاسخگویی به شکایات و گزارش‌های مردمی، ارشاد و معاضدت تلفنی و حضوری مراجعان توسط واحد شکایات مردمی و در صورت لزوم ارجاع به قضات جهت صدور بررسی موضوع نیز در جهت رفع مشکلات مراجعان به شوراهای حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته انجام شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران درخصوص سایر اقدامات توسعه حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته به تشکیل هیئت ۳۵ نفره صلح یاران برای ایجاد سازش در پرونده‌ها جهت آزادی زندانیان و پرونده‌های قصاص نفس اشاره کرد.

مهدوی بررسی پرونده‌های مسن و معوق هر ۳ ماه و ارسال به معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان تهران، تنظیم گزارش اطاله دادرسی در خصوص پرونده‌هایی که نظریه کارشناسی آن‌ها بیش از ۳ ماه به طول انجامیده است به معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران را بعنوان اقدامات دیگر شوراهای حل اختلاف استان در یک‌سال گذشته معرفی کرد.

وی به برگزاری چند نوبت گلریزان و دعوت از خیران برای پرداخت محکوم به زندانیان نیازمند در مناسبت‌های مذهبی و ملی در یک سال گذشته با هدف کمک به آزادی زندانیان جرایم مالی و غیر عمد اشاره کرد و افزود: در اثر این اقدام خداپسندانه تنها در سال ۱۴۰۱ موجبات آزادی ۲ هزار و ۵۲۴ زندانی فراهم شده است.

معاون قضائی دادگستری استان تهران به راه اندازی دادرسی الکترونیکی جلسات رسیدگی مربوط به زندانیان و ارتباط آنلاین با زندانی بعنوان اقدام قابل توجه شوراها در یک سال گذشته اشاره کرد.

نتیجه بخشی بیش از ۵۰ درصدی ملاقات‌های مردمی مسئولان قضائی شوراهای حل اختلاف استان تهران / رئیس توسعه حل اختلاف استان: نتایج ملاقات‌های مردمی به صورت حضوری و یا تلفنی به متقاضیان اعلام می‌شود.

مهدوی با اشاره به صدور ۲ دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران مبنی بر استقرار شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسراها و پرونده‌های حقوقی زیر ۱۰۰ میلیون تومان جهت ارجاع به شوراهای حل اختلاف، گفت: بنابر این دستور، در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسراها تشکیل و کارهای بسیار مؤثری انجام دادند، که نتیجه آن‌ها ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم است.

وی میزان سازش در پرونده‌های ارجاعی تصادفات به شوراهای حل اختلاف استان تهران در سال ۱۴۰۱ را در شهر تهران ۹۷.۶۹ درصد و در توابع تهران ۹۸.۴۹ درصد و به طور میانگین در استان تهران ۹۷.۹۸ درصد اعلام کرد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران همچنین، اعلام کرد: در سال گذشته میانگین زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب شهر تهران ۲۹ روز و در شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه ۳۹ روز بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار