مدرس آموزش خانواده شهرستان ملارد:

معنای واقعی اوقات فراغت، فعالیت نوجوان برحسب علاقه و اختیار است

ملارد(پانا) - مدرس آموزش خانواده ملارد، اوقات فراغت را تضمین‌کننده سلامت و بهداشت روانی در دانش‌آموزان دانست و معنای واقعی آن را در فعالیت نوجوان بر حسب علاقه و آزادی عمل تعریف کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
معنای واقعی اوقات فراغت، فعالیت نوجوان برحسب علاقه و اختیار است

بتول رحیمی، مدرس آموزش خانواده شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «بعد از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه‌های مستمر و بی وقفه و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون‌ها و امتحانات، فصل تابستان فرا می‌رسد. تعطیلات تابستانی در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر است و می‌تواند برای آنان بسیار خوشایند و لذت‌بخش باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «کودکان و نوجوانان در تعطیلات تابستان می‌توانند به جای بیکاری و وقت گذرانی‌های بیهوده که در بسیاری اوقات، زیان‌های فراوانی به بار می‌آورد، با آموختن کارها و مهارت‌های جدید اوقاتی پربار را سپری کنند. اگر انرژی نوجوانان در مسیر مثبت و کار و تلاش قرار گیرد آنان را موفق و رضایت‌مند می‌سازد.»

رحیمی افزود: «فراغت به معنای بیکاری نیست، چون در اوقات بیکاری، ما کاری برای انجام دادن نداریم ولی در اوقات فراغت، کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم. اوقات فراغت زمانی معنی درستی پیدا می‌کند که کودک و نوجوان، آزادانه به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد و فقط تنظیم زمان و فراهم کردن این اوقات، بر عهده والدین است. هدف از اوقات فراغت، کسب آرامش، رفع خستگی، تفریح و سرگرمی، رشد شخصیت، تحرک جسمی، حفظ ورزیدگی، کسب اعتماد به نفس و کمک به خودشناسی است.»

وی در ادامه گفت: «شناخت استعدادهای کودکان و نوجوانان از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم، گاهی والدین متوجه می‌شوند که فرزندانشان در یک رشته هنری، ورزشی و سایر زمینه‌ها توانمند است، در این صورت وظیفه پدرومادر کمک به پرورش و تقویت استعداد‌های اوست. انتخاب برنامه‌های اوقات فراغت باید متناسب با سن و جنس فرزند باشد.»

مدرس آموزش خانواده ملارد تصریح کرد: «اشتغال به تحصیل به صورت مستمر و بدون وقفه فکری و عملی، باعث خستگی جسمی و ذهنی می‌شود. طوری که فرد نشاط و سرزندگی خود را از دست می‌دهد و زمینه را برای بروز بسیاری از اختلالات روانی ایجاد می‌کند. در این صورت برخورداری از یک برنامه جامع، فرصتی آزاد و فارغ از درس موظف، اولین و مهم ترین گام در پیشگیری از آسیب‌های ذهنی و حفظ بهداشت روانی است.»

رحیمی در رابطه با فواید ورزش تشریح کرد: «ورزش و فعالیت بدنی به عنوان یک امر ضروری در غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان تأثیر زیادی دارد. در سلامت استخوان‌ها و عضلات و مفاصل، کاهش چربی‌ها و همچنین در فعالیت قلب و ریه‌ها مؤثر است، از همه مهم‌تر اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. بازی‌ و ورزش به کودکان و نوجوانان، خودباوری و اعتماد به نفس می‌دهد و باعث موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعی در بین آنها می‌شود و خطرات ناشی از زندگی پر استرس و بی‌تحرک امروزی را کاهش می‌دهد.»

وی در پایان خطاب‌ به والدین گفت: «امیدوارم همه پدران و مادران به اهداف واقعی اوقات فراغت که همان ایجاد نشاط و شادابی، بروز خلاقیت و نوآوری، کسب آرامش و رشد شخصیت فرزندانشان است توجه کنند و برای تعطیلات تابستانی بر حسب علایق فرزندان خود برنامه‌ریزی خوبی داشته‌ باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار