راستینه در گفت‌وگو با پانا:

تشکیل وزارت خانواده یک ساختار راهبردی برای حمایت از جوانان است

تجمیع دستگاه‌های پراکنده برای تشکیل وزارت خانواده مغایر برنامه ششم توسعه نیست

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت خانواده یک ساختار راهبردی برای حمایت از جوانان است، گفت تسهیل ازدواج جوانان به عنوان راهبردی‌ترین سیاست حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی بر آن تاکید شده، الزام می‌کند که محور خانواده به عنوان محوری راهبردی برای تحولات فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل وزارت خانواده یک ساختار راهبردی برای حمایت از جوانان است

احمد راستینه در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح تشکیل وزارت خانواده، اظهار کرد: «وزارت خانواده مصوب کمیسیون فرهنگی مجلس و پیشنهاد کمیته خانواده و جوانان در کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم است. ما در کمیته خانواده و جوانان معتقدیم که به دلایل متعدد نیازمند یک ساختار متمرکز در حوزه سیاستگذاری، راهبری، هدایت و حمایت خانواده هستیم.»

وی افزود: «امروز موضوع زنان، جوانان، کودکان و سالمندان در قالب محور خانواده مورد غفلت قرار گرفته و ضرورت داشتن یک ساختار برای راهبری اینها، حیاتی است.»

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: «آمارها نشان می‌دهد که ما در برخی از مسائل خانواده دچار چالش و آسیب‌های جدی هستیم. افزایش آمار طلاق و کاهش فرزندآوری و آسیب کودکان کار نشان می‌دهد که یکبار دیگر سیاستگذاری ما با محوریت و حمایت از خانواده باید در دستور کار قرار بگیرد.»

سیاست‌های زنجیره‌ای بدون سازوکارهای اجرایی، حوزه خانواده را دچار چالش کرده است

راستیه اضافه کرد: «در کشورهای مختلف از جمله آلمان، نروژ، فنلاند، ترکیه و ایتالیا وزارتی به نام وزارت خانواده توانسته برخی از آسیب و چالش‌ها را حل و فصل کند. سیاست‌های زنجیره‌ای و ستادی بدون سازوکارهای اجرایی، کشور را در حوزه خانواده دچار چالش کرده است.»

نماینده مردم چهار محال بختیاری در مجلس بیان کرد: «ما براساس قانون اساسی نیازمند ساختاری برای حمایت بنیادین از خانواده هستیم. تسهیل ازدواج جوانان به عنوان راهبردی‌ترین سیاست حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی بر آن تاکید شده، الزام می‌کند که ما به سمت ساختاری برویم که آن ساختار ازدواج جوانان را تسهیل و از فرزندآوری حمایت کند و سازوکار روابط بین اعضای خانواده را تقویت کند و محور خانواده را به عنوان محور راهبردی تحولات فرهنگی مورد توجه قرار دهد. بنابراین ما معتقدیم که وزارت خانواده یک ساختار راهبردی مهم برای حمایت از جوانان عزیز است که امیدوارم در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گیرد.»

اصولاً نهادهای فراقوه‌ای قابل نظارت، رصد و پایش نیستند

وی درباره مغایرت این طرح با برنامه ششم توسعه نیز اظهار کرد: «اگر افزایش وزارتخانه‌ای به بزرگ‌سازی ساختار دولت منتهی شود، طبیعتاً بر خلاف برنامه ششم است اما اگر وزارتخانه‌ای با تجمیع دستگاه‌های پراکنده و جزیره‌ای به یک ساختار متمرکز در حمایت از یک موضوع راهبردی ایجاد شود، به نظر من خلاف برنامه نیست. من معتقدم که اگر وزارت خانواده با ادغام معاونت زنان ریاست جمهوری، معاونت جوانان وزارت ورزش و معاونت کودکان سازمان بهزیستی تشکیل شود، مخالف برنامه هفتم توسعه نیست.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی ضمن اشاره به نظر رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره تشکیل وزارت خانواده، گفت: «نظر فراکسیون زنان را نمی‌دانم اما نظر شخصی رئیس فراکسیون محترم است. فراکسیون بانوان باید از تشکیل این وزارتخانه استقبال کند. ظاهراً پیشنهاد رئیس فراکسیون زنان مجلس تشکیل دستگاهی فراقوه‌ای است که تجارب نشان داده است که نهادهای فراقوه‌ای اجرایی نیستند بلکه ستادی هستند و اصولاً نهادهای فراقوه‌ای قابل نظارت، رصد و پایش نیستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار