دهقان در گفت‌وگو با پانا:

حجاب به لحاظ قانونی، هنجاری است که مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است

موضوع حجاب نباید به چالشی بین مردم تبدیل شود/ با افرادی که از روی ناآگاهی و غفلت مرتکب بی‌حجابی می‌شوند، نباید برخورد کیفری صورت گیرد

تهران (پانا) - معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حجاب به لحاظ قانونی، هنجاری است که مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است، گفت مجلس باید با بررسی همه جوانب و نگاه فرهنگی، بین کسانی که عامدانه مروج بی‌حجابی هستند و افرادی که از روی ناآگاهی و غفلت مرتکب بی‌حجابی می‌شوند، تفکیک قائل شود.

کد مطلب: ۱۳۸۷۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
حجاب به لحاظ قانونی، هنجاری است که مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است

محمد دهقان در گفت‌وگو با پانا در خصوص لایحه حجاب و عفاف، اظهار کرد: «قبل از اینکه موضوع حجاب و عفاف به لحاظ قانونی مورد بحث قرار بگیرد، باید به لحاظ روانی و فرهنگی به آن پرداخت؛ حجاب یک هنجار تاریخی در ایران است و مربوط به امروز و دیروز نیست. حجاب از قدیم در تاریخ ایران یک ارزش و هنجار بوده است و قانون براساس هنجارها وضع می‌شود.»

وی افزود: «زمانی که حکام قبل از انقلاب تلاش می‌کردند که حجاب را در کشور از بین ببرند، مردم در مقابل خواست آمریکایی‌ها و استعمارگران مقاومت می‌کردند.»

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بیان کرد: «حجاب در اعماق قلب زنان ایرانی شکل گرفته و قانونی هم که در این زمینه تصویب شده است، براساس خواست فرهنگی مردم است. مردم ایران نسبت به بی‌حجابی نگران هستند. حجاب به لحاظ قانونی، هنجاری است که مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است. جدا از مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ترویج حجاب داشته است، در مجلس شورای اسلامی نیز بی‌حجابی جرم تلقی شده است. اما از آنجایی که این قانون،‌ قانون ضعیفی بوده که در گذشته مصوب شده، نیازمند یک بازنگری در قانون هستیم.»

شاکله لایحه حجاب و عفاف قوه قضاییه در دولت تغییر نکرد

وی ادامه داد: «لایحه‌ای که قوه قضاییه ارائه داد، ضعف‌هایی داشت بر این اساس ما در دولت لایحه جامعی نوشتیم که ضعف‌های آن لایحه اصلاح شد. پس از آن در دولت اعلام کردند که چون لایحه قضایی است، نباید در آن تغییرات زیادی ایجاد کنیم. بنابراین متن لایحه قوه قضاییه را بررسی کردیم و آن لایحه را تکمیل کردیم تا شاکله لایحه قوه قضاییه تغییر نکند.»

دهقان گفت: «لایحه نهایی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. معتقدیم که مجلس هم باید با بررسی همه جوانب به ویژه با نگاه فرهنگی و تفکیک بین کسانی که عامدانه مروج بی‌حجابی هستند یا اشخاصی که به خارج کشور ارتباط دارند و از خواست سرویس‌های بیگانه برای ترویج بی‌حجابی در کشور تبعیت می‌کنند، با افرادی که از داخل کشور غفلت می‌کنند تفکیک قائل شود. با افرادی که از روی ناآگاهی و غفلت مرتکب بی‌حجابی می‌شوند، نباید برخورد کیفری صورت گیرد و باید با آنها مراوده و تعامل شود تا ان‌شالله حجاب که یک هنجار فرهنگی و ارزشی در کشور است همچنان به عنوان یک سرمایه در بین ملت ما باقی بماند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «مردم نباید نگران شوند و ما نیز نباید اجازه دهیم که این موضوع به چالشی بین مردم تبدیل شود. خوشبختانه این موضوع با جدیت در مجلس در حال پیگیری است؛ ان‌شالله سریعاً به نتیجه برسد و شاهد تصویب قانون جامعی در زمینه حجاب باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار