حجاب، رویدادی است که همواره در جوامع مختلف جهان مورد توجه و بحث قرار گرفته است

تبادکان (پانا)-هفته حجاب و عفاف ، رویدادی است که همواره در جوامع مختلف جهان مورد توجه و بحث قرار گرفته است، حجاب، یک شمایل و نماد برای پوشش مناسب زنان است که در فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف، معنایی گوناگون دارد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حجاب، رویدادی است که همواره در جوامع مختلف جهان مورد توجه و بحث قرار گرفته است

پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک می کند و از سقوط به پرتگاه هایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود.

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد درصد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.
تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی ، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.
رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.

دانش آموز خبرنگار : غزل یزدانخواه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار