حجت‌الاسلام ابوترابی فرد:

انتظار ملت ایران از مسکو تصحیح و اصلاح موضع اخیر است

نظام بودجه‌ریزی کشور باید بازبینی شود

تهران (پانا) - خطیب نمازجمعه تهران گفت با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران - مسکو و منشور سازمان همکاری‌های شانگهای درباره احترام به تمامیت ارضی کشورهای عضو،‌ انتظار مردم ایران اسلامی از روسیه این است که موضع اخیر خود در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را به سرعت اصلاح کند.

کد مطلب: ۱۳۸۷۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
انتظار ملت ایران از مسکو تصحیح و اصلاح موضع اخیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با ابراز امیدواری از اینکه پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت ایشان در روز مباهله، انجام عمل صالح را پیش روی جامعه بشری بگشایند، گفت: ایام مبارک ماه ذی الحجه با ایام مبارک و تاریخ‌ساز مهمی پیوند خورده و عید غدیر و حضور پیامبر اعظم (ص) در میدان تاریخ‌ساز مباهله از رویدادهای مهم این ایام است.

وی افزود: آیه کریمه مباهله چند رکن دارد که نخست به علم از نگاه قرآن اشاره دارد و دوم آیه تطهیر و شخصیت افراد ممتازی چون علی (ع) و سوم توصیف شخصیت امیرالمؤمنین را شرح می‌دهد.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه در آیه مباهله دانش، علم و معرفت به عنوان فصل الخطاب معرفی شده است، یادآور شد: این سخن قرآن رمز پایداری قرآن و مدرسه اسلام است؛ چرا که پیامبر اعظم (ص) آمده است که بشریت بر اساس معرفت گام بردارد.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه باید تمام فعالیت‌های ما درحوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر حوزه دانش‌بنیان استوار شود، گفت: حتی پیامبر (ص) برخی را خطاب قرار می‌دهد که چرا برابر دانش خضوع نمی‌کنید.

وی با اشاره به خطاب قرار دادن پیامبر توسط خداوند متعال در کتاب آسمانی مسلمانان گفت: قرآن خطاب به پیامبر (ص) تأکید دارد که اسلام و جامعه‌ای مشمول نصرت الهی هستند که عالمانه قدم بردارند. کسی که عالمانه قدم برنمی‌دارد تحت ولایت خدا قرار نمی‌گیرد. انسان و جامعه‌ای مشمول نصرت خداوند هستند که عالمانه تصمیم بگیرند و عالمانه قدم بردارند. اگر گاهی می‌بینید تصمیم ما مورد نقد قرار می‌گیرد، برای آن است که با دانش و علم و پشتوانه های کارشناسی فاصله دارد.

وی ادامه داد: از خداوند سبحان عاجزانه درخواست دارم با فهم دقیق و درست از مدرسه غدیر و رویداد تاریخی و تحول آفرین مباهله راه معرفت خود، آراستگی به تقوا و عمل صالح را فرا روی جامعه اسلامی و بشری بگشاید.

جشن غدیر، خلق جبهه گسترده فرهنگی بود

خطیب نماز جمعه گفت: جشن بزرگ غدیر با حضور میلیونی برادران و خواهران ما جلوه‌ای از مهر و محبت و دوستی و چنگ زدن به ریسمان امامت و ولایت بود و به نوعی خلق یک جبهه گسترده فرهنگی بود که این جبهه قطعاً می‌تواند چالش‌های بزرگ فرهنگی کشوری را به یک فرصت تبدیل کند.

وی افزود: هزار جوان خدمتگزار در این حضور میلیونی خدمت کردند. تعداد هزار و ۵۰۰ موکب در تهران و هزار موکب در شهرستان‌ها برای خدمت به امیرالمومنین برپا شده است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه در رابطه با بیانیه پایانی گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان شانگهای در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، انتظار جدی ملت عزیز ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است.

در نظام جمهوری اسلامی بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی قرار دارند

وی با اشاره به اینکه هفته تامین اجتماعی به نوعی گرامی داشت خدمت به مردم است، گفت: هفته‌ای است که تبیین‌کننده جایگاه فاخر نظام تامین اجتماعی برای تحقق عدالت و امنیت و کرامت انسانی آحاد جامعه در حکمرانی مبتنی بر عقلانیت و دانش و معارف وحیانی است.

وی با بیان اینکه نظام تامین اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در حکمرانی دینی دارد، گفت: امروز در نظام جمهوری اسلامی بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی قرار دارند و این عدد در آستانه پیروزی انقلاب ۲۰ درصد از افراد جامعه بود و رشد بیش از ۳۵۰ درصدی داشته است. از دولت محترم تشکر می کنم که با همه تنگناها در طول دو سال گذشته حدود دو میلیون از افرادی که تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار نداشتند را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه افق پیش رو آن است که در ۵ سال پیش رو به سمت تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴ میلیون نفر از افراد جامعه که زیر چتر بیمه های اجتماعی قرار ندارند، قدم برداشته شود.

ابوترابی فرد ادامه داد: از اقدامات دیگر در این دوران که در زمینه پایداری منابع صندوق بازنشستگی انجام شده است، اقدام بی‌نظیر در تسویه بدهی بانکی سازمان تامین اجتماعی بوده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که کار با اهمیتی است و با تامین منابع ۸۰ هزار میلیارد تومان برای پایداری منابع صندوق بازنشستگی و رویکرد تحولی به این صندوقها اختصاص داده شده است؛ البته این حوزه اخیر مرز ندارد. پرهیز از تصمیم های سیاسی و انتصاب های سیاسی و غیرحرفه ای در بنگاه های اقتصادی بسیار مهم است و مدیریت وزارت رفاه و کار و تامین اجتماعی و اراده اش بر تحقق این‌ مهم است و تقاضا این است با عزم راسخ و اراده استوار حرکت کنیم، اگر می خواهیم منابع صندوق بازنشستگی پایدار باشد.

کسری بودجه از مهمترین تهدیدها برای برنامه هفتم توسعه است

وی درباره بعضی از محورهای مهم قانون برنامه گفت: از مهمترین اصول قانون برنامه که مورد تایید رهبری قرار گرفته است و در لایحه برنامه به مجلس ارایه شده، تحول در نظام بودجه ریزی کشور است.

وی ادامه داد: کسری غیر منطقی بودجه سالانه کشور از مهمترین تهدیدها برای برنامه هفتم توسعه است. این تورمی که از آن رنج می برید، از نگاه همه کارشناسان ریشه در ناترازی هزینه ها و منابع دارد که فشارش را آحاد مردم تحمل می کنند و از جیب مردم باید هزینه شود. برای اینکه ناترازی بودجه کاهش یابد، بعضی فکر می‌کنند منابع اضافه شود درست می شود، باید بگویم ما سالهایی داشتیم که کشور سرشار از منابع فروش نفت بوده ولی ناتراری حل نشده است. از مهمترین و موثرترین اقدامات برای برون رفت از این تنگنا واسپاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش خصوصی است و کوچک شدن دولت و تحقق دولت الکترونیک و تلاش برای سپردن مسوولیت به دست شایسته ترین مدیران رمز کاهش ناترازی بودجه است. برای فهم دقیق ناکارآمدی دستگاه اداری کشور _این دستگاه اداری بزرگ و پرهزینه_ کافی است به مردم مراجعه کنید و از آنان در مورد سطح رضایتمندی از خدماتی که به آنان می شود سوال کنید. برادران عزیز در مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی که دغدغه جذب اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی دارید، هدف از نظام بودجه ریزی برقراری انضباط مالی است.

وی افزود: بودجه برای برقراری انضباط مالی است و تخصیص منابع مطابق با اولویت‌‌هاست. وقتی منابع محدود است، هزینه‌ها فراوان می‌شود و باید اولویت‌ها را درست تعریف کنید و منابع محدود را برای اولویت های اول تخصیص بدهیم تا مردم نفس راحت بکشند.

وی گفت: برای تخصیص راهبردی منابع، مدیریت اجرایی خوب و کارآمد را نیاز داریم. انضباط مالی برقرار نیست و منابع و مصارف مشخص نیست و منابع براساس معیار روشن تخصیص پیدا نمی کند. این امر نیازمند عزم ملی در مجموعه کشور است و مدیران باید به رییس جمهور کمک کنند و وزرا و استانداران نباید نگاه بخشی داشته باشند و باید در خدمت رییس جمهور باشند و نمایندگان باید با دولت همراهی کنند.

ابوترابی فرد در پایان گفت: نارضایتی و گلایه مردم از کمیت وکیفیت خدمات عمومی، نتیجه بودجه‌ریزی ماست‌. چرا با در اختیار داشتن درآمد سرشار نفتی، مردم رضایت لازم را ندارند؟ باید از تمام ظرفیت و توان برای اصلاح نظام بودجه ریزی استفاده کنیم و قانون‌ برنامه توسعه کشور را به سکویی برای تحول در ساختار نظام اداری کشور مبدل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار