کنعانی در نشست خبری:

اتهامات اروپاییان علیه ایران غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است

دولت‌های اروپایی به جای اتهام‌زنی باید پاسخگوی مسئولیت خود باشند/ سفرای ایران و عربستان معرفی ‌و پذیرش شده‌اند/

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اتهامات اروپاییان علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است، گفت دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام‌زنی باید پاسخگوی مسئولیت خود باشند و به تعهدات خود عمل کنند.

کد مطلب: ۱۳۸۵۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اتهامات اروپاییان علیه ایران غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تحریم‌های یکجانبه و بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی، اظهار کرد: تحریم‌‌های یکجانبه به عنوان یک ابزار غیرقانونی به طور متمادی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است. ما همواره تاکید کرده‌ایم که توسل به این تحریم‌ها نقض حقوق بشر است. در توافق برجام متاسفانه امریکا به صورت غیرقانونی از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی نتوانستند نقصان امریکا در برجام را جبران کنند.

وی افزود: اینکه به رغم کوتاهی و عدم انجام توافقات خود در چارچوب برجام، علیه ایران اتهاماتی مطرح کنند، این یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است. ما این اقدامات را رد می‌کنیم و آنها را بی‌نتیجه می‌دانیم. دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام‌زنی باید پاسخگوی مسئولیت خود باشند و به تعهدات خود عمل کنند. هرگونه تحریم‌ جدید کاملا مردود است و جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که واکنشی متوازن نشان دهد.

زمان دقیق سفر آیت الله رئیسی به عربستان تعیین نشده است

وی در خصوص احیای روابط با عربستان نیز گفت: در ارتباط با تعیین سفرا، سفرای دو کشور معرفی شده‌اند و پذیرش انجام شد؛ در بازه زمانی مناسب این اقدام انجام می‌شود. روند روابط خوب است و با مشکلی مواجه نیستیم و روندی طبیعی طی خواهدشد.

کنعانی درباره سفر آیت الله به عربستان نیز افزود: دعوت رسمی از جانب پادشاه عربستان انجام شده و پاسخ کتبی رئیس جمهور و قبول دعوت نیز صورت گرفته است. امکان انجام شدن سفر وجود دارد اما زمان دقیق تعیین نشده است.

تأمین حقابه هیرمند نشان می‌دهد که سرپرستی افغانستان به حقوق قانونی همسایگان توجه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حقابه هیرمند نیز اظهار کرد: افغانستان در این زمینه مسئولیت تامین حقابه ایران را دارد و مقامات دولت افغانستان به حق ایران مبتنی بر معاهده موجود اعتراف و تأکید دارند اما متاسفانه در مسیر ادای تعهد و تامین حقابه چنین چیزی را شاهد نیستیم. تامین حقابه هیرمند یکی از اقدامات توام با حسن نیت خواهد بود که به ما نشان می‌دهد سرپرستی افغانستان به حقوق قانونی همسایگان توجه خواهد داشت.

وی در خصوص دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با سرپرست وزارت خارجه سودان در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد، گفت: گفت‌وگوهای مثبتی با سرپرست وزارت خارجه سودان انجام شد. احیای ارتباط با سودان به عنوان کشور مهم عربی و اسلامی برای ما حائز اهمیت است. روابط دو کشور به نفع جهان اسلام خواهد بود. سودان تمایل خود را برای بازگرداندن روابط به مسیر طبیعی و ازسرگیری روابط رسمی اعلام کرد که مورد استقبال گرم و جدی ما قرار گرفت. امیدواریم با از سرگیری روابط رسمی شاهد تقویت روابط و برداشتن گام‌های جدید در راستای گسترش روابط باشیم.

ایجاد هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی توسط کشورهای غربی، غیرقانونی و غیرمشروع است

کنعانی درباره ارائه گزارش کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران به شورای حقوق بشر، بیان کرد: اقدام کشورهای غربی در بحث تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن حقوق بشر و سواستفاده ابزاری از سازمان ملل متحد است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران با رد رویکرد غیرسازنده تشکیل هیاتی موسوم به حقیقت‌یاب را غیرمشروع دانسته است. در همان چارچوب، هیات موسوم به حقیقت‌یاب اولین گزارش خود را به شورای حقوق بشر ارائه داده است. جمهوری اسلامی به منظور استقاده از فرصت‌ها برای بیان دیدگاه‌های خود و ‌مخالفت با یک رویکرد غیرسازنده، هیاتی را اعزام کرده است و دبیر ستاد حقوق بشر در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در اجلاس حقوق بشر شرکت کردند و در این زمینه توضیحات خود را مطرح و ادعاهای مندرج در گزارش کمیته بین‌‌المللی حقیقت یاب را رد کردند. تعدادی از کشو‌رهای عضو، همسو با نگاه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست صحبت کردند.

وی اضافه کرد: حمایت و ارتقا حقوق بشر مسئولیت انحصاری دولت‌هاست و لذا شناسایی آسیب‌‌های جدی به شهروندان و نقض حقوق افراد وظیفه دولت‌هاست. با وجود سازوکار داخلی در کشور ایجاد هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی توسط کشورهای غربی، غیرقانونی و غیرمشروع است. همان کشو‌رهایی که تحریک‌کننده اغتشاشات در ایران بودند، بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میدان گازی آرش و ادعای عربستان و کویت در این خصوص نیز گفت: در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی در خصوص معرفی سفیر لیبی نیز اظهار کرد: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان اسلام و شمال آفریقا نقشی برجسته‌ای است. در طول سال‌های طولانی روابط خوبی بین ایران و لیبی وجود داشته و پیوندهای ایران و لیبی پیوندهای عمیق و ریشه‌داری است. فعالیت سفارت ما در لیبی در سال‌های اخیر متوقف شده بود. با نگاه به اهمیت لیبی و لزوم تقویت روابط، ارتقا ثبات و ‌امنیت در این کشور کمک کرد تا فرایند دیپلماتیک را به مسبر طبیعی خود بازگردانیم. دولت لیبی سطح روابط را ارتقا داد و سفیر این کشور استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کرده است. زمینه‌سازی برای فعالیت سفارت ما در لیبی در حال انجام شدن است؛ عملاً فعالیت سفارتخانه ما در لیبی نیز آغاز شده است.

کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در شهریور ماه برگزار می‌شود

کنعانی درباره برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار نیز گفت: معضل گرد و غبار در سال‌های اخیر روی زندگی مردم کشور ما در مناطق مختلف تاثیر گذاشته و آسیب‌های جدی بر سلامت و حتی فعالیت روزمره مردم در بعضی از زمان‌های سال گذاشته است. رفع این موضوع نیازمند همکاری‌های جدی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. وزارت امور خارجه تاکنون تلاش کرده تا از ظرفیت‌ها برای جلب و تجمیع ظرفیت‌های بین‌المللی برای مقابله با آثار این پدیده استفاده کند. یکی از موفقیت‌های ایران، اقدام ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که بانی قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل شدیم که با اجماع همه کشورها تصویب شد. کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار به ابتکار ایران و با همکاری سازمان ملل در شهریور ۱۴۰۲ با حضور کشورهای مختلف در تهران برگزار خواهد شد.

وی در خصوص برقراری روابط دوجانبه با آمریکا نیز گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دیگر کشورها هیچ محدودیتی برای توسعه روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک ندارد اما دولت آمریکا هیچ‌گاه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران رفتار خود را مبتنی بر احترام متقابل بنا و اجرا نکرده و مرتکب نقض‌های فاحش شده است. مادامی که دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از رفتارهای خود به صورت جدی عدول نکند و روابط توأم با احترام متقابل را نپذیرد و از موضع سلطه و برتری طلبی بخواهد با ملت ایران صحبت کند، در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط یا ایجاد روابط دوجانبه بی معنی است.

روابط ایران و آذربایجان سازنده است

وی درباره وضعیت کنونی روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: خوشبختانه امروز روابط ایران و آذربایجان در مسیر خیلی سازنده دوجانبه قرار گرفته‌ایم. سفر وزیر امور خارجه کشورمان به باکو سازنده و بسیار مثبت بود. اکنون فضای بسیار مثبتی را شاهد هستیم و نتیجه گفت‌وگوهای آقای امیرعبداللهیان با رئیس جمهور آذربایجان با گام‌های عملی تکمیلی، می‌تواند زمینه ساز ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در ایران باشد. جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌های خود در ارتباط با تامین امنیت اماکن دیپلماتیک هم واقف است. امیدواریم در آینده نزدیک با انجام این دیدارها و مذاکرات انجام شده شاهد آغاز فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

درخواست ایران برای استرداد اعضای گروهک تروریستی منافقین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله پلیس آلبانی به اردوگاه گروهک تروریستی منافقین و احتمال بازگشت اعضای این گروهک به ایران نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این سازمان کاملا تروریستی و نمونه بارز یک سازمان تروریستی و جنایتکار و تابلودار است. از ابتدای انتقال اعضای این فرقه به آلبانی درباره ماهیت تروریستی این سازمان برای آلبانی و مقامات این کشور هشدار دادیم. بازررسی نیروها و پلیس ضد تروریستی آلبانی از کمپ این فرقه تروریستی و مصادره برخی اسناد و تجهیزات غیرمتعارف آنها بار دیگر اثبات کرد که این یک فرقه کاملا تروریستی، خشونت طلب، خلافکار و قانون گریز و اقداماتش مخل امنیت بین‌المللی است. از دولت آلبانی انتظار داریم همانند سازمان و فرقه تروریستی با این گروهک برخورد کند؛ همچنین از کشورهای مدعی حقوق بشر انتظار می‌رود که به مسئولیت خود عمل کنند. رئیس این فرقه یک شخص جنایتکار با پرونده کاملا مشخص است. انتظار ایران از کشورهای پذیرنده این است که این فرد را مطابق قوانین بین‌المللی هم مورد تعقیب و تحویل ایران قرار دهند. ایران با استفاده از ظرفیت‌های پلیس بین‌المللی درخواست‌های استرداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورها که میزبان و محل تردد اعضای این فرقه هستند، ارسال کرده است.

وی درباره رأی دادگاه فدرال برای مسیح علینژاد و پیگرد قضایی برای وی نیز گفت: اقدام شرورانه و راهزنی را از سوی آمریکا به هیچ وجه نمی‌پذیریم که با استفاده از قوانین داخلی خود احکامی را صادر کننده و درباره منابع مالی دیگر کشورها اقداماتی صورت دهند و راهزنی کنند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است رفتارهایی از این گونه کاملا به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل و ناقض قوانین بین‌المللی است.

از همه فرصت‌ها برای احقاق حقوق ایران استفاده می‌کنیم

کنعانی ضمن اشاره به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خصوص تبادل پیام‌های غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در موضوع تبادل زندانیان، گفت: ما از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای با واسطه برای احقاق حقوق ایران استفاده می‌کنیم و تلاش‌های دیپلماتیک ما در این مسیر ادامه دارد. این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود.

وی درباره سفر علی باقری به بغداد نیز بیان کرد: این سفر در راستای برگزاری پنجمین کمیته مشترک گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور انجام شد. ملاقات‌های بسیار خوبی با توجه به اهمیت روابط دوجانبه انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار