معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آموزگاری

اصفهان (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام کرد فرآیند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری از روز شنبه ۱۷ تیرماه آغاز خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آموزگاری

سیدعلی مدینه، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع این اداره کل از آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری از روز شنبه خبر داد و اظهار کرد: در شیوه جدید ارزیابی، احتمال اعمال سلیقه شخصی مصاحبه‌کننده در فرایند مصاحبه به حداقل می‌رسد و مصاحبه‌گر به صورت دقیق و با مستندسازی به مصاحبه می‌پردازد.

وی تغییر رخ داده در فرآیند ارزیابی را در راستای افزایش جنبه علمی و روایی کار دانست و عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان، صلاحیت فرد در قالب کانون‌های ارزیابی سنجیده می‌شود؛ بدین صورت که ابتدا متخصصان اهل فن با توجه به مبنا و محاسبات مربوطه، مدل شایستگی را تعریف می‌کنند و سپس هر ارگان و نهادی، با توجه به مأموریت ذاتی خود، الگوی مناسب را طراحی کرده و سپس آن را خرد می‌کند تا به معیارهای قابل اندازه‌گیری با ابزارهای مختلف تبدیل شود.

مدینه با اشاره به استفاده از ۴ ابزار در فرایند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری بیان کرد هر معلم سه نقش را بر عهده می‌گیرد که یکی در برابر دانش‌آموز، دیگری در برابر اولیا و سومی در برابر جامعه است و در فرایند ارزیابی نقش او در برابر دانش‌آموز با بررسی مهارت‌های تدریس و توانمندی در پیشبرد مسیر یاددهی - یادگیری سنجیده می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: نقش معلم در قبال اولیا با ایفای نقشی که در آن یک ارزیاب آموزش دیده، نقش یکی از والدین را بازی می‌کند سنجیده می‌شود و داوطلب معلمی باید در این موقعیت، واکنش مناسب را نشان دهد.

وی ابراز کرد: نقش معلم در قبال جامعه نیز بسیار مهم است چرا که مدرسه یکی از مهم‌ترین کانون‌های محلی و اجتماعی محسوب می‌شود و ارزیابی فرد در قبال این نقش نیز در قالب یک بحث گروهی با سناریویی مشخص انجام خواهد شد.

مدینه ادامه داد: در کنار این سه مرحله، مصاحبه عمومی نیز انجام خواهد شد که صلاحیت‌ها و ویژگی‌های عمومی معلم را می‌سنجد و بدین ترتیب، فرایند مصاحبه و ارزیابی کامل می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به کنترل، اصلاح و بازطراحی چندباره این فرایند با نظر متخصصان اهل فن و افراد مجرب تصریح کرد: این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده که چندبعدی است و صرفاً به سنجش شایستگی فرد تنها در یک ابزار نمی‌پردازد، بلکه ابزارها با یک‌دیگر هم‌پوشانی دارد و برای مثال حسن خلق و حسن رفتار که دو شاخصه نزدیک به هم و مرتبط با هم هستند در دو ابزار اندازه‌گیری و سنجیده می‌شوند تا امکان خطا به حداقل برسد.

وی ارزیابان را صرفاً مشاهده‌گر توصیف کرد و بیان کرد: فرد ارزیابی‌کننده نمی‌تواند نظر شخصی خود را در این فرایند دخالت دهد و به همین دلیل، این روش بسیار عادلانه‌تر از روش‌های گذشته است و باعث می‌شود تا افراد انتخاب شده از این مسیر، افرادی توانمند و مستعد باشند.

مدینه با اشاره به آغاز فرایند تشکیل پرونده، بررسی مدارک و انجام معاینات پزشکی از روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه بیان کرد: افراد واجد شرایط به کانون‌های ارزیابی معرفی خواهند شد و فرایند ارزیابی از روز شنبه با ۶ کانون آغاز خواهد شد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: روز یکشنبه این فرایند، توسعه پیدا خواهد کرد و ۱۹ کانون فعال خواهند شد و از روز سوم، با تمام ظرفیت که شامل ۲۶ کانون ارزیابی مستقر در ۱۳ مدرسه است این فرایند را اجرایی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در هر گروه ارزیابی، ۶ داوطلب توسط ۴ ارزیاب حرفه‌ای در ۴ ابزار مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همزمان سوابق و مستندات پژوهشی، فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی مورد ثبت و بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت نتیجه نهایی توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

مدینه متذکر شد: داوطلبان اسیر تبلیغات افراد سودجو و فرصت‌طلب نشوند چرا که هیچ جزوه یا منبع مشخصی برای کانون‌های ارزیابی وجود ندارد و در روز ارزیابی، فرد باید خود واقعی‌اش را به ظهور بگذارد چرا که سناریوی از پیش تعیین شده‌ای برای این کار وجود ندارد و سناریوی هر روز، متفاوت از روز قبل است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: مدارک هویتی، فرم عکس‌دار معاینات پزشکی، مستندات کامل مربوط به فرم شماره ۱۹ که شامل سوابق فعالیت‌های علمی و پژوهشی است باید در روز ارزیابی همراه داوطلبان باشد.

وی با اشاره به طولانی بودن فرایند ارزیابی خاطرنشان کرد: بهتر است ناهار سبک و میان‌وعده مختصری نیز همراه داوطلبان باشد و همچنین ضروری است داوطلبان از همراه آوردن وسایل ارتباطی خودداری کنند چرا که حتی در صورت خاموش بودن این وسایل، چنین کاری تخلف محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار