سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

دستگیری ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی در البرز

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی در البرز خبر داد و گفت برای این افراد قرار بازداشت موقت صادر شده و روانه زندان شدند.

کد مطلب: ۱۳۸۴۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دستگیری ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی در البرز

مسعود ستایشی در ابتدای بیست‌وهشتمین نشست خبری خود با تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: عید غدیر خم عید انتصاب امیرالمومنین به جانشینی پیامبر اکرم(ص) است که به همین مناسبت این هفته به نام دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است. قوه قضاییه هم، همپای مردم ایران آماده برگزاری جشن عید غدیر است.

وی همچنین اهانت اخیر صهیونیست به قرآن را محکوم کرد و گفت: عصبانیت شدید صهیونیست از برپایی کنگره عظیم حج منجر به ارتکاب اهانت وقیحانه‌ای شد که در قلب اروپای به ظاهر متمدن انجام شد. این بار نیز دولت سوئد نشان داد که خود را روبروی ملت‌های مسلمان قرار داده است، گو آنکه این دولت اقداماتی نیز علیه زندانی کردن آقای حمید نوری کرده که نشان می‌دهد کفایت سیاسی لازم را در صحنه داخلی و بین‌المللی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری سخنان خود اظهار کرد: در روزهای پایانی هفته قوه قضاییه و در روز ششم تیرماه توفیق داشتیم در معیت ریاست قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی خدمت مقام معظم رهبری شرف‌یاب شویم. ایشان ما را مورد عنایت قرار دادند و در آن جلسه معنوی و ارزشمند، از مجموعه رهنمودهای حکیمانه رهبری بهره‌مند شدیم.

وی اضافه کرد: اعلام تصمیم حکیمانه ایشان نسبت به معضلات مبتلابه در سیستم قضایی از جمله نگاه هوشمندانه رهبری درباره اسناد عادی می‌تواند بار سنگینی را از دوش قوه قضاییه بردارد و از ایشان سپاسگزاریم‌. اعلام می‌کنم که کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی از هم‌اکنون فعال و درصدد راهکارهای جدید در این مسیر برآمدند.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته ۵۱۷ هزار دادگاه را به صورت مجازی برگزار کردیم که باعث کاهش اطاله دادرسی و کاهش مراجعات مردم شد. در سال جاری نیز بالاتر از این اعداد را خواهیم داشت و ان شاءالله شاهد این باشیم که ابعاد و زوایای سند تحول قضایی محقق شود.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه در تیر ماه سال گذشته در قالب طرحی به نام خدمات قضایی جهادی هزینه‌های دریافتی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۶ استان را رایگان کرده است.

وی افزود: شهروندان از ۱۵۰ نقطه از استان‌های ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به صورت رایگان این خدمات قضایی جهادی و مقدمه دادرسی خود را در یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کردند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی، تصریح کرد: براساس این سامانه ۴ استعلام مهم حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک‌های ثبتی به صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار گرفته تا نسبت به احقاق حق مالباخته و ذی نفع در پرونده، شاهد سرعت چشمگیری باشیم.

وی افزود: درسال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳ میلیون استعلام توسط این سامانه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته خود در این زمینه ۵۰۰ درصد رشد به ثبت رسیده است.

ستایشی گفت: در مقدمه رسیدگی در یک پرونده که عنوانش حقوقی است، اولین نکته‌ای که مورد توجه قاضی است، استعلام وضعیت ثبتی اطلاعات موضوع خلع ید است که دست کم دریافت این اطلاعات حدود یکماه به طول می‌انجامد، اما در حال حاضر این استعلامات به صورت برخط در اختیار قضات قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی برای زندانیان گفت: برای حدود ۲۵ درصد زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است و بیش از ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند.

وی گفت: البته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی رویکرد‌های جدید در خصوص ساماندهی اراضی، رفع تصرفات، حدنگاری‌ها و سایر موارد مهم نیز اقداماتی انجام شده است.

ستایشی گفت: در رابطه با حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی در حال حاضر در رقم ۹۹ درصد پیشرفت داشتیم، ۹۹درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به مقررات حدنگاری شناسایی شد و از این رو دیگر قابل تعرض، خدشه و تشکیک در مورد اراضی ملی نیست. به طبع از دعاوی که مترتب با این قضیه است به جد جلوگیری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه مواردی که گفته شد حق مطلب را به جا نیاورده است گفت: این موارد پیرو مطالبی است که در جلسات قبل گفته‌ایم خیلی از مسائل وجود دارد که باید طرح شود در واقع باید متمسک شویم به جهاد تبیین و اقدامات را بازگو کنیم گونه‌ای باید عمل کنیم تا حق این خانواده بزرگ و این خانواده مطیع به فرامین رهبری و خدمتگزار به آحاد جامعه محقق شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص مسمومیت‌های الکلی اخیر در برخی استان‌ها توضیح داد: مسمومیت‌های الکلی تاسف‌بار بود که چرا افراد مبادرت به این کار می‌کنند؟ کاری که دارای ممنوعیت شرعی و قانونی است. قوه قضاییه پیگیری‌های مجدانه‌ای را انجام داده است. درخصوص فوت و مسمومیت شهروندان به جهت استفاده از الکل در البرز و قزوین و آذربایجان غربی و هرمزگان، تعدادی بودند. تاکنون در استان البرز ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر و برای همه قرار بازداشت موقت صادر شده و روانه زندان شدند. درخصوص مسمومیت‌های الکلی در قزوین از اول ماه جاری تا ۱۰ تیرماه، ۲۹ نفر بودند که به مراکزدرمانی مراجعه و منتقل شدند که از این تعداد ۲ نفر فوت کردند و ۷ نفر سرپایی مداوا و ۲ نفر بستری و ۱۸ نفر ترخیص شدند.

ستایشی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص حمله به سفارت کشور آذربایجان گفت: متاسفانه حمله ای که در بهمن سال گذشته به سفارت آذربایجان در تهران شد، حادثه ای غیر قابل دفاع و تلخ و ناگوار و مخل روابط دوستانه دو کشور بوده است. نگاه و نیت کشور و قوه قضاییه این است و از این رو مقامات قضایی و امنیتی و سیاسی بر این موضوع تاکید داشتند که با عامل اصلی این حمله یا هر فردی که نقش داشته بدون اغماض برخورد قاطع و شدید و قانونی می شود. پس از تحقیقات گسترده در نقطه ای هستیم ابعاد مختلف پرونده مشخص شده و تحقیقات به اتمام رسیده است. پرونده با همکاری دولت آذربایجان به اتخاذ تصمیم نهایی منجر خواهد شد. اطمینان می دهیم که قوه قضاییه با هر کسی که بخواهد امنیت داخلی کشور را مخدوش کند برخورد عبرت آموز و بازدارنده دارد.

وی درباره اینکه پرونده همان یک متهم را دارد نیز گفت: بله و در رابطه با متهمان دیگر تحقیقات انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه در سال‌های اخیر بارها شاهد بودیم دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با جذب بازیکنان خارجی بی کیفیت میلیون‌ها دلار را صرف جذب این بازیکنان کردند و پرونده‌هایی هم علیه این باشگاه‌ها در فیفا ایجاد شد. آیا قوه قضاییه به این موضوعات ورود می‌کند یا خیر توضیح داد: بررسی انعقاد قرارداد بازیکنان بی کیفیت و پرداخت دستمزدهای غیرمتعارف یکی از مباحث مورد انتقاد مردم و مسئولان و رسانه‌ها است. این موضوع توسط باشگاه‌هایی که وابسته به دولت هستند صورت می‌گیرد و مدیران این باشگاه‌ها پس از اتمام مدیریتشان بدون پاسخگویی و تعهدات باشگاه‌ها، دولت و باشگاه را مدیون می‌کنند. سازمان بازرسی در سال ۱۴۰۱ از پرسپولیس و استقلال بازرسی کرده و بررسی‌ها در برگیرنده جذب بازیکنان غیرموثر بوده است.‌ در فصل گذشته لیگ برتر تعدادی بازیکنان جذب شدند که در طول فصل بازی نکردند یا کمتر از ۱۳ دقیقه نسبت به کل مسابقات در تیم بودند و بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان قرارداد بستند که پاداش های دیگر هم داشتند.

ستایشی ادامه داد: یافته های این موضوع حکایت از عدم دقت لازم مدیران و کادر فنی در انتخاب بازیکنان دارد و در این راستا با توجه به پرونده تشکیل شده در سازمان بازرسی پیشنهادهای اصلاحی به وزارت ورزش و جوانان ارسال شده است. همچنین پرونده مرتبط در خصوص تخلفات احتمالی تشکیل شده و در مرحله اخذ دفاعیات از مدیران قبلی و فعلی است. سازمان بازرسی در سال جاری به قرارداد بازیکنان در باشگاه هایی که از بودجه عمومی برخوردارند ورود کرده و جلساتی با لیگ برگزار کرده است. نتیجه این شد که مقرراتی تدوین شده است و دستورالعمل ابلاغ شده و ناظر به قراردادهای فوتبال در فصل جدید به باشگاه هاست. چنانچه باشگاه‌ها اقدام به جذب بازیکنان خارجی کنند که در کمتر از ۶۰ درصد بازی‌ها باشند، به ازای هر بازیکن غیرموثر یک سهمیه خارجی از باشگاه کسر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره برخورد با متخلفان در برخورد با طرفین دعوا در مراجع قضایی گفت: وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که مردم رضایتمندی کاملی داشته باشند و طبق گزارش‌های واصله از مراجع نظارتی روند و شیب حرکت قوه قضائیه مثبت ارزیابی شده است اما به هیچ وجه ادعا نداریم که به نقطه مطلوب رسیده ایم.

وی درخصوص چگونگی اطلاع رسانی از ممنوع الخروجی‌ها که اخیرا دادستان کل به آن اشاره کرده بود، گفت: مصاحبه اخیر دادستان کل کشور ناظر بر سامانه‌های ممنوع الخروجی است که از ناحیه برخی از دستگاه‌ها صورت می پذیرد همانند بانک. این سامانه در حال به روز رسانی است. تلاش ما بر این است که ممنوع الخروجی‌ها ابلاغ شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اعلام جرم علیه ۱۲ شرکت که به صورت متقلبانه اعلام جرم کرده‌اند؟ گفت: برخی از شرکت‌ها برای فرار از دیون و خسارت تاخیر تادیه طلبکاران یک یا دو فقره چک را با تبانی به شخص دیگر می‌دهد و سپس دارنده چک تقاضای ورشکستگی را می‌دهد و عموما محل اقامت این شرکت ها استان‌هایی دیگر از محل دعوا بوده است و اکثر این دعاوی در یک حوزه قضایی صورت گرفته است. در برخی از آرا تاریخ توقف ورشکستگی ۱۰ سال قبل از صدور حکم اعلام شده است و پس از آنچه که دادگستری استان تهران نسبت به این موضوع مطلع شد، تعدادی پرونده در دستور بررسی قرار دارند و ۳ پرونده نیز به دیوان عالی کشور ارسال شده که حکم ورشکستگی نقض شد. در یک فقره پرونده نیز ۳ نفر از مدیران به جرم ورشکستگی به تقلب به ۲ سال حبس محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار