زنگ خطر برای حفظ آثار باستانی

تهران(پانا) -آثار باستانی و تاریخی نمایانگر تمدن و فرهنگ هر منطقه از ایران است که به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، تعدادی از آنها در حال تخریب بوده و مرمت آنها انجام نشده و یا به کندی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۳۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
زنگ خطر برای حفظ آثار باستانی

شبنم غلامپور مدرس رشته معماری در گفت و گو با پانا آثار باستانی و تاریخی را نمایانگر تمدن و فرهنگ هر منطقه از ایران قلمداد کرد.

وی افزود: در کشور عزیز ما ایران آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی جای گرفته که نشان از تمدن و فرهنگ غنی جا جای ایران عزیز را دارد به نوعی می‌توان آثار تاریخی را شناسنامه و هویت هر مرز و بوم دانست که گذشته هر منطقه را نمایان می کند.

غلامپور ادامه داد: معماری ایرانی و اسلامی از چهار سبک پیروی می کرده است سبک اول آن که به نام خراسانی مشهور است، آثاری مانند: مسجد جامع فهرج بنا نهاده است و سبک دوم آن را که با نام رازی می شناسیم، آثاری نظیر گنبد سرخ مراغه و سبک سوم نیز که به سبک آذری شهرت دارد، آثاری همچون مسجد گوهر شاد را نمایش می دهد و در نهایت سبک چهارم، که آثار آن را با نام اصفهانی می شناسیم، مانند عالی قاپو است.

غلامپور بیان کرد: چهار سبک یاد شده، سبک های معماری ایرانی و اسلامی هستند و آثار باستانی علی رغم اهمیت فراوان متاسفانه در معرض خطراتی قرار گرفته که آثار باستانی را تهدید می کنند و برخی از گردشگرانی که از آثار باستانی دیدن می کنند، بدون اهمیت به اهمیت بناهای تاریخی روی آنها کنده کاری مرسوم به یادگاری انجام می دهند که باعث تهدید بقای بناهای تاریخی می شوند البته اتفاقات طبیعی همچون باران های اسیدی، سیل، زلزلهو طوفان های شدید هم باعث تخریب آثار باستانی هستند که به صورت اساسی باید برای این مشکلات هم راه حل عملیاتی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: آثار باستانی نیازمند رسیدگی مرتب و منظم هستند تا مانند روز اول مستحکم بمانند. از جمله مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از تخریب آثار باستانی ، مرمت آثار باستانی است.کلمه مرمت در معنای لغوی به معنای تعمیر و اصلاح و رفع ایرادات آثار باستانی در یک بازه زمانی است نکته بسیار مهمی که باید رعایت شود این است که برای مرمت آثار باستانی باید از افراد کاردان و متخصص استفاده شود تا مرمت به درستی انجام گیرد.

دانش آموز خبرنگار:امیر عباس امن زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار