در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

جزئیات جلسه اعضای کمیسیون اصل نود با رئیس سازمان انرژی اتمی

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت اعضای کمیسیون، توافق صورت گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانستند.

کد مطلب: ۱۳۸۳۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات جلسه اعضای کمیسیون اصل نود با رئیس سازمان انرژی اتمی

علی خضریان در گفت‌وگو با پانا در تشریح نشست کمیسیون اصل نود که با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه در چارچوب نظارت بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به ویژه ماده 6 این قانون برگزار شد. در این جلسه ابتدا رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از ابعاد مختلف توافق و آخرین وضعیت قانون اقدام راهبری ارائه کرد.

وی ادامه داد: پس از استماع گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی، اعضای کمیسیون، توافق صورت گرفته را خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانستند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود را مکلف به همکاری و تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی دانسته و با توجه به اینکه براساس تأکید رهبری معظم انقلاب نباید تعهدات فراپادمانی را پذیرفت، متأسفانه بر اساس بیانیه آژانس حدود 10 دوربین فراپادمانی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است. همچنین 2 دستگاه EMD در تأسیسات فردو و نطنز جهت نظارت برخط غنی سازی برای اولین بار در جهان بدون کسب مجوزهای قانونی از مراجع مربوطه قرار گرفته که این موضوع نه تنها خلاف مصوبه مجلس بلکه فراتر از تعهدات برجامی است چرا که در برجام اندازه گیری سطح غنی‌سازی، دستگاه OLEM ذکر شده از این رو باید روشن شود این دو دستگاه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

خضریان با اشاره به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون گفت: در این جلسه علیرغم تأکید کمیسیون اصل نود و دیگر نمایندگان مجلس جهت اطلاع از جزئیات توافق، مشخص شد که مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات متن توافق که خلاف قانون و تعهدات فراپادمانی بوده، ندارد و امکان نظارت بر قانون مجلس نیز وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار