وزیر ارشاد : شاهد تغییر مرجعیت از نظام رسانه‌ای مکتوب به نظام رسانه‌های دیجیتال هستیم

اولین همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» با سخنرانی محمد آقاسی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها رسماً آغاز شد.

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «هوش مصنوعی،رسانه و تحولات تولید محتوا» گفت امروز برخی از روزنامه‌ها زیر ۲ تا سه هزار تیراژ دارند و پیمایش‌های روزنامه‌ها زیر دو درصد است. یعنی تغییر مرجعیت از نظام رسانه‌ای مکتوب به نظام رسانه‌های دیجیتال اتفاق افتاده است.

کد مطلب: ۱۳۸۱۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد : شاهد تغییر مرجعیت از نظام رسانه‌ای مکتوب به نظام رسانه‌های دیجیتال هستیم

صبح امروز نخستین همایش «هوش مصنوعی،رسانه و تحولات تولید محتوا» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی در کتابخانه ملی آغاز شد.

این همایش با سخنرانی محمد آقاسی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها رسماً آغاز شد.

در این مراسم، موضوع هوش مصنوعی و مالکیت معنوی تولیدات رسانه‌ای در نخستین همایش هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» مورد بررسی قرار گرفت.

منصوره فصیح عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در این همایش ضمن بررسی علمی و تشریح روند تاریخی مواجهه ایران و دیگر کشورها با هوش مصنوعی در عرصه مالکیت فکری، بر اتخاذ رویکردهای نوین از سوی صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران کشور در حوزه حقوقی مالکیت فکری در عرصه هوش مصنوعی تاکید کرد.

نیک‌ابادی: بیش از اخبار جعلی، نگران تصاویر و ویدیوهای جعلی باشیم

در ادامه این مراسم احمد نیک‌ابادی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان دومین سخنران همایش هوش مصنوعی و تحولات تولید محتوا به بررسی و واشکافی تحولات ایجاد شده در موضوع هوش مصنوعی و محتوای صوتی و بصری رسانه‌ای پرداخت.

باصری: شکاف هوش مصنوعی موجب تقویت نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود

نوید باصری مدیر امنیت فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در همایش هوش مصنوعی به‌عنوان سومین سخنران همایش هوش مصنوعی، ضمن تشریح کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه رسانه به بحث و بررسی پیرامون هوش مصنوعی از منظر شکاف اطلاعاتی پرداخت.

نوید باصری در ادامه به تشریح شاخص‌های شکاف هوش مصنوعی، علل بروز و پیامدهای شکاف هوش مصنوعی و معیارهای سنجش شکاف در این پدیده نوظهور پرداخت.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع هوش مصنوعی به عنوان تحول و نقطه عطف مهم در تمام حوزه‌های بشری خود را به عنوان تحولی مهم نشان می‌دهد. هوش مصنوعی به عنوان انقلاب جدید نظیر انقلاب صنعتی و ارتباطی، مقوله‌ای با تاثیرات و دامنه بالای تأثیرگذاری در تمام حوزه‌های بشری است.

وی با بیان اینکه روزانه اخبار متنوعی از حوزه کاری هوش مصنوعی منتشر می‌شود، عنوان کرد: در این مقوله نگرانی‌هایی که لازم است در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را باید مطالبه کنیم.

اسماعیلی گفت: مقوله‌های جدید امروز خود را بر ما حاکم کرده‌اند. پیشتر روزنامه‌ها بخش مهمی از اطلاعات مردم را تشکیل می‌دادند و تیراژ برای روزنامه‌ها تا ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار می‌رسید و برخی از مردم هم برای آگهی‌های روزنامه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما امروز برخی از روزنامه‌ها زیر ۲ تا سه هزار تیراژ دارند و پیمایش‌های روزنامه‌ها زیر دو درصد است. یعنی تغییر مرجعیت از نظام رسانه‌ای مکتوب به نظام رسانه‌های دیجیتال را شاهدیم.

یادآور می‌شود، هوش مصنوعی و مالکیت معنوی تولیدات رسانه‌ای؛ هوش مصنوعی و محتوای صوتی و بصری رسانه‌ای؛ هوش مصنوعی و شکاف اطلاعاتی؛ هوش مصنوعی؛ گونه‌شناسی جامعه‌شناختی؛ هوش مصنوعی و حریم خصوصی کاربران رسانه؛ هوش مصنوعی و اخلاق رسانه‌ای؛ هوش مصنوعی و آینده مشاغل رسانه‌ای؛ و هوش مصنوعی و سیاستگذاری رسانه‌ای، محورهای همایش مذکور را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، محتواهای ارایه شده در این نشست به صورت کتاب و دیگر گونه‌های رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برگزاری این همایش علمی تا ساعت ۱۶:۳۰ امروز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار