مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

بازسازی اردوگاه‌های آموزش و پرورش با کمک طرح کاشت یک میلیارد درخت

دانش‌آموزان سفیر منابع طبیعی در خانواده‌ها هستند / ماجرای اردوی ۹۰ میلیون نفری آموزش و پرورش برای کاشت یک میلیارد درخت چیست؟

تهران (پانا) - مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تفاهم‌نامه‌ای برای برگزاری اردوی 90 میلیون نفری در راستای کاشت یک میلیارد درخت با آموزش پرورش دارد، دانش‌آموزان را سفیران منابع طبیعی در خانواده نامید.

کد مطلب: ۱۳۸۱۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
بازسازی اردوگاه‌های آموزش و پرورش با کمک طرح کاشت یک میلیارد درخت

رضا احمدی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور در گفت‌وگو با پانا درباره شروع این طرح گفت:‌ «این طرح از مهرماه 1401 با تجهیز و آماده‌سازی 192 نهالستان در 33 استان کشور آغاز شد. خوشبختانه تا امروز بیش از 210 میلیون نهال تولید شده است. این عدد جدای از نهال‌هایی است که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی موظف به تولید شده‌اند، بنا بر آخرین آمار اعلام شده 70 میلیون نهال هم آنجا تولید شده است.»

به بحث 250 میلیون اصله نهال در سال خواهیم رسید

وی افزود: «همچنین نهالستان‌های بخش خصوصی که بیش از 500 نهالستان رسمی در کشور است، با کمک این طرح موضوع تولید نهال را پیگیری می‌کنند. خوشبختانه تا الان در موضوع تولید نهال مشکل خاصی وجود ندارد و باوجود کمبود اعتبارات تا اکنون از طرح حامیان مردمی این طرح استفاده کرده‌ایم. انشاله به بحث 250 میلیون اصله نهال در سال خواهیم رسید.»

کاشت یک میلیارد درخت چگونه جانمایی شده است

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور درباره جانمایی این نهال‌ها گفت: «استان‌ها تا پایان خردادماه فرصت داشتند که نقاط محل کاشت این نهال را با کمک مراکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در استان‌ها جانمایی کنند. خوشبختانه این کار انجام شد و تولید آن مشخص است. بر اساس 16 لایه اطلاعاتی، نقاطی که بارش خوب دارند یا خاک مناسب دارند و امکان کاشت در آن‌ها به‌صورت دیم وجود دارد، مشخص شده است. در کلیه استان‌ها و تمامی شهرستان زمینه برای چاله کنی و حفر گودال برای کاشت نهال در حال آماده‌سازی است که انشاله در پاییز انجام می‌شود.»

نقش آموزش و پرورش در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت درباره نقش آموزش و پرورش در اجرای این طرح مردمی عنوان کرد: «یکی از بازوهای اجرایی این طرح آموزش و پرورش است. خوشبختانه ما روی وزارت آموزش و پرورش حساب جداگانه‌ای بازکرده‌ایم. این نهاد با 16 میلیون دانش آموز و خانواده‌های‌ آن‌ها، یک‌میلیون پرسنل و بیش از 114 هزار مدرسه و همچنین اردوگاه‌های دانش‌آموزی که امکان کاشت نهال در آن‌ها وجود دارد، می‌توانند کمک و همراهی مؤثری داشته باشند.»

اردوی 90 میلیون نفری آموزش و پرورش برای کاشت درخت

احمدی اظهار کرد: «در زمان وزیر سابق آموزش و پرورش بنا به دستور رئیس‌جمهوری اعلام شده بود که اردوی 90 میلیون نفری در کل کشور برای خانواده‌ها در قالب آموزش و پرورش برای این طرح شکل بگیرد. در این زمینه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه دارد. از وزیر محترم تا مدیران و معاونان پرورشی در این طرح کمک کرده‌اند تا اطلاع‌رسانی لازم انجام شود. همچنین از طریق سامانه شاد فرهنگ‌سازی لازم دنبال می‌شود.»

دستور رهبری با عنوان هر ایرانی 3 نهال را محقق خواهیم کرد

احمدی افزود: «دستور مقام معظم رهبری هم این است که کار فرهنگ‌سازی منابع طبیعی باید از مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی آغاز شود تابه نسل‌های بعدی هم منتقل شود. امیدواریم با هماهنگی‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده بتوانیم از ظرفیت بسیار بالای این نهاد استفاده کنیم و این فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر ایرانی 3 نهال را محقق کنیم.»

بازسازی اردوگاه‌های آموزش و پرورش با کمک طرح کاشت یک میلیارد درخت

احمدی عنوان کرد: «اردوگاه‌های آموزش و پرورش با تغییر اقلیم دچار تغییراتی شده‌اند و حالا برای بازسازی، حفظ و نگهداری از فرصت این طرح می‌توانند استفاده کنند. تمام فضاهایی که در کشور وجود دارد به دستور رئیس‌جمهوری باید فضای سبزشان از طریق درختکاری با کمک همان دستگاه اجرایی عملیاتی کنیم و یکی از این دستگاه‌های دارای اهمیت وزارت آموزش و پرورش است.»

ما دانش‌آموز را سفیر منابع طبیعی در خانواده‌ها می‌دانیم

وی درباره اثرگذاری فرهنگی اجرای چنین طرح‌هایی به‌واسطه دانش‌آ‌موزان گفت: «اجرای چنین طرح‌هایی با کمک دانش‌آموزان قطعاً می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. ما دانش‌آموز را سفیر منابع طبیعی در خانواده‌ها می‌دانیم. قطعاً با آموزش‌هایی که در طول مسیر می‌بینند، این فرهنگ‌سازی به‌درستی انجام می‌شود. هم آموزش و پرورش آموزش‌های ارزشمندی می‌دهد و مربیان خوب و حاذقی دارد و هم همکاران ما در سراسر کشور دستور عملیاتی شدن این کار را برعهده‌گرفته‌اند، امیدواریم این مهم در جای خودش به‌درستی به ثمر بنشیند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار