رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد؛

ایمن‌سازی ۲۸۰۰ مدرسه در پایتخت آغاز شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز ایمن‌سازی ایمنی ۲۸۰۰ مدرسه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ایمن‌سازی ۲۸۰۰ مدرسه در پایتخت آغاز شد

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در آیین افتتاح پروژه‌های این سازمان که امروز - شنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۲- در پنجاه و نهمین پویش امیدوافتخار برگزار شد، اظهار کرد: سه پایگاه جدید مدیریت بحران را امروز افتتاح می کنیم. در بحث ایمنی ۲۸۰۰ مدرسه را ایمن سازی می کنیم و پروژه هایی در بحث سامانه‌های پایش مخاطرات جوی، توسعه ناوگان خودرویی و موتوری، تأمین انرژی پایگاه های منتخب و تجهیز مساجد و مدارس‌ منتخب داریم.

وی افزود: در هر ناحیه باید یک پایگاه مدیریت بحران مستقر شود و در ۵ ورودی شهر پایگاه های معین را خواهیم داشت که تحویل استان‌های معین می شود. بنابراین باید بیش از ۳۰ پایگاه اضافه کنیم که امسال ۶ پایگاه افتتاح می شود که ۳ مورد آن امروز افتتاح می شوند و سه پایگاه دیگر نیز در نیمه دوم سال؛ این پایگاه ها در منطقه یک و ۱۵ و ۲۲ خواهند بود.

نصیری ادامه داد: هر پایگاه ۹۰۰ متر مربع زیر بنا دارد و در بحث پایگاه ها باید این نکته را یادآور شویم که ۵۲ پایگاهی که در اختیار سازمان ورزش و ورزش بانوان بود بدون هیچ آسیبی به کاربری ورزش بانوان، بخشی از آن به وظایف مدیریت بحران اختصاص داده خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: ۱۸۰ میلیارد تومان برای احداث و تجهیز این سه پایگاه مدیریت بحران هزینه شده است.

‌وی گفت: در راستای مسئولیت پذیری شهرداری، از ۴۵۰۰ مدرسه تهران در حدود ۲۸۰۰ مدرسه را در فاز اول با هماهنگی و همکاری و آموزش پرورش و سازمان نوسازی مدارس استان تهران در بحث سلامت و محیط زیست ارزیابی و موارد ناایمنی آن را احصا می کنیم و پس از آن رفع می شود.

نصیری عنوان کرد: ۵ ایستگاه برف سنجی را برای افتتاح امروز داریم و در واقع تکمیل سامانه‌ برف سنجی را خواهیم داشت. ۲۲ ایستگاه‌ باد سنجی و میز پایش سمت و سرعت باد و ارتفاع برف را نیز بهره برداری می کنیم .

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: ۱۶ دستگاه خودروی سبک و ۲۲ دستگاه موتور سیکلت و یک دستگاه جرثقیل سه تن به ناوگان ما اضافه می شود که هزینه انها ۴۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: با تامین اعتبار ۵۰۰ هزار دلاری توسط دفتر یو ان دی پی، (دفتر برنامه توسعه ملل متحد) موفق شدیم که ۸ پایگاه مدیریت بحران شهر را به سامانه نیروگاه های کوچک مقیاس خورشیدی مجهز کنیم.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح دوام مسجد محور و مدرسه محور افتتاح شد و امسال تعدادی قابل قبولی عضو گیری داشتیم و در این زمینه اهدای کمدهای تجهیزات دوام در سه مسجد و ۷ مدرسه را برای امروز خواهیم داشت.

پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران هم دراین مراسم اظهار کرد: تهران یکی از بزرگترین کلانشهرهای جهان و دارای تراکم جمعیتی بالا است. این شهر روی گسل های خطرناکی قرار گرفته است و مخاطرات دیگری نیز تهران را تهدید می کند.

وی افزود: شعاری هر ساله از سوی مدیران تحت عنوان پیشگیری بهتر از درمان است مطرح می شود اما در همه عملکردها عملا درمان مهمتر از پیشگیری است و این مسأله در حد شعار است و اهتمامی به این موضوع وجود ندارد، اما در شورا در تمام بخش ها سختگیرانه برخورد کردیم و در بحث ایمنی چون معتقد به پیشگیری بودیم صد در صد افزایش را در بودجه لحاظ کردیم.

سروری ادامه داد: افزایش سوله های بحران در زمان وقوع بحران امکان کمک به مردم را راحت تر خواهد کرد و هر چقدر این سوله ها را افزایش دهیم مردم می توانند در زمان بحران در آن مستقر شوند تا مدیران اهتمام لازم را برای بحث و رفع بحران داشته باشند.

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم با اشاره به این که امروزه خدمات بیشتری در شهر نسبت به گذشته دریافت کنیم، تهران یک دهم جمعیت کشور را در خود جا داده است و ارائه خدمات به این میزان از جمعیت کار بسیار سختی است گفت :‌از ۶۴ مورد زمینه بحران و مخاطرات انسانی و طبیعی تاکنون ۴۴ مورد در کشور ما به وقوع پیوسته است. در مورد شهر تهران هم باید عنوان کرد که شهر تهران با برنامه ساخته نشده است و به خصوص در دهه ۵۰ برنامه ساخت و ساز مشخصی نداشته است ، بنابراین اداره شهر به خصوص در بحث بحران دشوار است.

نامی ادامه داد: برای تاب آوری و مقاومت در مقابل بحران‌ها باید در زمینه آموزش بیشتر کار کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: خطر سیلاب را در شهر داریم که به دلیل شیب تهران و تبدیل رودخانه ها به بزرگراه تهدید این خطر بیشتر شده است و بحث زلزله نیز به دلیل احاطه شهر توسط گسل ها از مهمترین مخاطرات تهدید کننده شهر تهران است.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر هم در این مراسم گفت :‌اتفاق بزرگ این دوره از مدیریت شهری این است که رویکرد تشریفاتی سازمان مدیریت بحران شهرداری تعییر و این سازمان به یک سازمان عملیاتی و اجرایی تبدیل شد.

وی افزود: هدف ما شهر ایمن و آماده است و اقدام بسیار خوب، ارزیابی ایمنی مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش است و امیدواریم رفع عدم انطباق ها نیز در این حوزه پیش برود چرا که ما همزمان ایمنی پارک ها و دیگر نقاط را نیز مد نظر داریم.

بابایی افزود: یکی از اقدامات مهم دیگر بحث تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن شهر تهران بود که قسمتی از آنها فرآیند ایمن سازی را شروع کردند، حدود ۱۴ جلسه را در مناطق در قالب شهر ایمن برگزار کردیم و این نشان از اهتمام مدیریت شهری به مساله ایمنی دارد.

این عضو شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: از افتتاح های امروز تشکر می کنم چرا که سوله های بحران از نیازهای شهر است و امیدواریم موضوع احداث در سایر نواحی نیز پیگیری شود. در شورای شهر نیز نسبت به سال گذشته بودجه عمرانی را در حوزه پیشگیری و بحران دو برابر کردیم.

در ادامه این مراسم، سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک در ارتباط ویدئو کنفرانسی در افتتاح سوله بحران اراج در این منطقه گفت: این سوله از سال ۹۲ استارت خورده بود و امروز بعد از ۱۰ سال به صورت کامل افتتاح می شود. این مجموعه ۳۵۰۰ متر زمین و ۱۲۰۰ متر زیربنا دارد که ۵۰ میلیارد تومان اعتبار آن است.

وی افزود: در حال حاضر سه پایگاه در ۱۰ ناحیه داریم و این سوله چهارمین سوله است و از پنجمین سوله نیز که پروژه یاران است در آینده‌ای نزدیک بهره براری می کنیم.

در ادامه شیری شهردار منطقه ۱۵ در باره افتتاح سوله بحران مسعویه گفت: با این افتتاح، ۹ پایگاه مدیریت بحران در منطقه خواهیم داشت و در واقع یک پایگاه ویژه و یک پایگاه معین در کنار پایگاه های نواحی هفت گانه منطقه خواهیم داشت. هزینه این پایگاه ۶۰ میلیارد تومان است و اگر بحث زمین و تملک را حساب کنیم دوبرابر این عدد برای مدیریت شهری هزینه داشته است.

همچنین حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه ۲۲ نیز درباره پایگاه شهرک چشمه که امروز افتتاح شد، گفت: در این منطقه به استانداردهای پایگاه مدیرت بحران نزدیک می شویم ، ۸ پایگاه و سه سایت اسکان اضطراری بزرگ مقیاس در منطقه داریم.

وی افزود: توسعه و تجهیز سایت های اسکان اضطراری برنامه مهم امسال است و توجه به مخازن آب شرب نیز از دیگر برنامه های مهم سال ۱۴۰۲ است.

مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران هم در این مراسم گفت :‌امروز برگ زرین دیگری به تقویم مدیریت شهری تهران اضافه می شود و مجموعه اقدامات امروز که شاهد افتتاح آنها هستیم یک پیام راهبردی دارد و آن این است که مجموعه مدیریت شهری نسبت به مسائل ایمنی و مدیریت بحران حساسیت دارد.

وی افزود: هر چقدر کار کنیم باز فضا برای فعالیت بیشتر وجود دارد و این موارد به عنوان فعالیت های زیرساختی محسوب می شود و امیدواریم شاهد اقدامات بنیادی دیگری در بحث ایمنی شهر باشیم.

در ادامه هادی حق‌بین مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق گفت: در این دوره زیرساخت‌های حوزه بحران که در دوره قبلی در برخی از مناطق رها شده بود به جریان افتاد و در جلسات تعاملی ابتدایی منتج به دو برنامه شد.

وی ادامه داد: گام اول تکمیل و تجهیز سوله های معطل شده بود و ظرف یک سال گذشته ۶ پایگاه تجهیز و تکمیل شده است و همه این پایگاه ها بعد از تجهیز کامل، به بهره برداری می رسند.

حق‌بین تصریح کرد: پروژه دیگری در منطقه یک به جز پروژه اراج در دستور کار است که در مرحله تجهیز است که طی یک ماه آینده به بهره براری رسمی می رسد. قول داده بودیم که در هر فصل یک پایگاه به طور میانگین تحویل شهر دهیم و خوشحالیم که امروز این وعده محقق شده است. موضوع دیگر بحث پل‌ها است؛ در حوادث طبیعی، شهر زمانی عملکرد مناسب خواهد داشت که پل ها به شهر سرویس دهند و بر همین اساس بهسازی لرزه ای آنها در سطح شهر به صورت مستمر انجام می شود که عملیات ۴ پل انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار