موفقیت تولیدکنندگان ایرانی در رکوردشکنی تولید شیشه‌های قطور صادراتی

تهران (پانا) -مدیر تولید یک واحد تولید شیشه صنعتی و ساختمانی از موفقیت تولیدکنندگان ایرانی در رکوردشکنی تولید شیشه‌های قطور صادراتی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت تولیدکنندگان ایرانی در رکوردشکنی تولید شیشه‌های قطور صادراتی

محمود نجدت در مراسم بازدید خبرنگاران از خطوط تولید شیشه یکی از کارخانجات قدیمی کشور در قزوین افزود: از حدود یک ماه پیش تولید شیشه‌های با قطر ضخامت بالای ۵۰ میلی‌متر به‌منظور تولید بلوک و آجرهای شیشه‌ای در این مجموعه آغاز شد. امروزه این محصولات کاربردهای زیادی در جهان به‌ویژه در ساخت‌و سازهای تزئینی دارد.

مدیرعامل کارخانه شیشه قزوین با اشاره به اینکه بخشی از تامین برق این واحد با استفاده از ژنراتورهای کارخانه انجام می‌شود، گفت: در زمان پیک مصرف و قطع برق شهری کارخانه با استفاده از برق تولیدی توسط ژنراتورهای کارخانه تامین می‌شود.

نجدت عنوان کرد:مشکل تامین برق برای واحدهای صنعتی وجود دارد و امسال هم هر روز یک روز کامل قطعی برق وجود دارد.ما کوره ذوب داریم که ۱۵۰۰ درجه دما داره و دائم کار است و باید روشن بماند.از دیرباز کارخانه مجهز به نیروگاه بوده و ما مجبور هستیم بخشی از تولید را به برق نیروگاه خودمان متصل کنیم اما هزینه بسیار بالاتری نسبت به برق شهر دارد.با دیزل ژنراتورهای جدید که راندمان بالاتری دارند باید کار تجهیز کارخانه به تولید را انجام داد.

فعال صنایع بالادست و پایین‌دست شیشه اظهار کرد: شیشه قزوین در سال ۴۴ احداث و سال ۴۷ اولین محصول این شرکت به تولید رسید.تا هنگام انقلاب ۳ کوره به کارخانه افزوده شد و مجموع ۴ کوره ۵۰۰ تن در روز تولید داشت.

وی عنوان کرد: کار شدید شبانه‌روزی انجام و برنامه تولید محصول این کارخانه که بلوک شیشه‌ای است در دستور کار قرار گرفت.هدف اصلی از تولید این بلوک‌های شیشه‌ای کاربردهای آن در ساختمان است.هر شش وجه بلوک‌های شیشه‌ای که به اندازه آجر است صیقل می‌خورد و برای کارهای تزیینی و دیوارچینی استفاده می‌شود.ابعاد تولید ۳۷ متر طول با عرض ۱۶۰ سانتیمتر و ضخامت است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین محصول صادراتی شیشه فلوت شناور روی قلع است و برای اتومبیل و امنیت سازی استفاده می‌شود.در آینده ۱۰ هزار متر شیشه ۴ میلیمتر از یک خط تولید صادر می‌شود.

نجدت درباره اشتغال زایی این واحد عنوان کرد‌: به طور مستقیم ۱۲۰۰ نفر در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه امروزه این محصولات کاربردهای زیادی در جهان به‌ویژه در ساخت‌و سازهای تزئینی دارد، اظهار کرد: این شرکت قدیمی و باسابقه کشور که نخستین بار در سال ۱۳۴۷ اولین محصول تولیدی خود را روانه بازار کرد، در طول حدود ۶ دهه فعالیت خود انواع شیشه‌های مشجر بی‌رنگ و رنگی با طیف وسیعی از نقش و طرح، به ضخامت‌های چهار تا ۱۲ میلی‌متر تولید می‌کرده است که همچنان نیز تولید این محصولات ادامه دارد.

نجدت عنوان کرد: از اردیبهشت امسال با استراتژی جدید تعریف شده برای کوره این واحد، تغییری در محصولات تولیدی مبنی بر افزایش ضخامت شیشه به وجود آمد که هدف از تولید این محصول، ساخت آجرهای شیشه ای و عرضه آن به بازار است.

وی خاطرنشان‌کرد: همه مراحل تامین مواد اولیه، فرآوری آنها برای انتقال به خط تولید، انتقال آنها به کوره و غیره در داخل شرکت و با استفاده از توان کارگران و مهندسان ایرانی به انجام رسید.

نجدت تصریح کرد: این مهم با انجام کار شبانه‌روزی تیمی از مهندسان و کارشناسان این مجموعه و با استفاده از ماشین‌آلات و خطوط تولید موجود در شرکت تحقق یافت. هر ۶ وجه محصول نهایی پس از تولید و بریده شدن، پولیش می‌شود و ماشین‌آلات خاص پولیش این شیشه‌ها نیز توسط مهندسان همین مجموعه در دست ساخت است.

وی عنوان کرد:‌ انتظار می‌رود در آینده نزدیک دست‌کم یک‌سوم تولیدات کارخانجات شیشه قزوین به این محصول اختصاص یابد و روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن از این محصول روانه بازارهای صادراتی شود.

نجدت تصریح کرد: از دیگر محصولات این مجموعه، تولید «شیشه اتومبیلی» قابل اشاره است که به درخواست وزارت صمت برای دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شود. قطر تولید این محصولات نیز بین ۲ تا ۴.۷ میلی‌متر است و با رنگ سبز لایت عرضه می شود.

رکوردشکنی ایران با تولید شیشه یکپارچه ۳۷ متری

نجدت خاطرنشان ‌کرد: علاوه بر آن، این شرکت موفق شد برای نخستین بار شیشه ای یکپارچه با میزان درصد اکسیدآهن پایین با ضخامت ۵۰ میلیمتر، طول ۳۷ متر و ۱۰ سانتی‌متر و عرض یک متر و ۶۰ سانتی‌متر به وزن هفت تن و ۴۲۰ کیلوگرم تولید کند که رکوردی بی سابقه و بی‌نظیر در جهان است.

وی گفت: این شیشه بر اساس نیاز و درخواست مشتری با ابعاد، طرح و رنگ‌های متفاوت، تولید شده و به بازار عرضه می‌شود.

نجدت بیان‌داشت: تولید این شیشه با متراژ و مشخصات یاد شده، رکوردی در جهان است و پیشتر فقط یک شرکت چینی موفق به تولید شیشه‌ای به طول ۲۳ متر شده بود.

وی گفت: با توجه به بازاریابی انجام شده در دفتر این مجموعه صنعتی در دبی، شیشه‌های ۳۷ متری کاربردهای خاصی برای آرشیتکت‌های ساختمانی داشته و در آینده نزدیک به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

همه مواد اولیه مورد نیاز تولید شیشه از جمله پودر سیلیس، دولومیت، آهک، سولفات سدیم، کربنات سدیم و غیره از داخل کشور تهیه و تامین می‌شود.

موسی رضایی، مدیر تولید کارخانه شیشه قزوین ظهار کرد: هدفگذاری تولید شیشه با قطر ۵۳ میلیمتر در دستور کار قرار گرفت.سه فرآیند در تولید وجود داشت که با چالش مواجه شدیم فرم‌دهی با ضخامت بالا و برش نیز چالش دیگر ما بود به ههمین دلیل استفاده از واتر جت و شوک حرارتی شیشه را سایز و برش دادیم.

وی ادامه داد: رکورد دنیا در تولید شیشه‌های قطور 23 متر بوده که ما رکورد را با ۳۷ متر جا‌به‌جا کرده‌ایم.این محصول در امارات و کانادا متقاضیانی دارد و برای طراحان و کاربران متقاضیانی دارد. مطالعات بازار این محصول در دوحه انجام شده و هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی هستیم تا به امارات و سایر کشورها صادر شود.

رضایی با بیان اینکه مقدمات ثبت رکورد انجام شده است، خاطرنشان کرد: کلیه مواد اولیه شیشه از داخل کشور فراهم‌می شود. سنگ سیلیس با کیفیت با اکسید آهن پایین و درصد خلوص بالای سیلیس از مواد اولیه مورد نیاز است.سولفات سدیم و کربنات سدیم نیز از دیگر مواد مورد نیاز صنعت شیشه در بخش شیشه‌های ساختمانی است.

رضایی تصریح کرد: از جمله کاربردهای آجرها و بلوک‌های شیشه‌ای که در ابعاد استاندارد ۲۰ در ۱۰ در پنج سانتی‌متر تولید می‌شود، می‌توان به استفاده وسیع آن در صنعت ساختمان به‌منظور ساخت انواع دیوار و پارتیشن، استفاده در نمای ساختمان و نیز مصارف هنری و تزئینی در هتل‌سازی و ساخت مراکز فروش، مراکز تفریحی، سالن‌های اجتماعات و غیره اشاره کرد.

وی تاکید کرد:‌این محصولات پیش از این در کشورهایی همچون ایتالیا و چین تولید می‌شد که به دلیل قابلیت عبور نور از آنها و همچنین امکان طراحی رگه‌های رنگین با طرح و نقش‌های مختلف، می‌تواند زیبایی خاصی به محیط بدهد و از این رو در سال‌های اخیر با استقبال خوبی در بین طراحان ساختمان و ساخت‌وسازکنندگان در اقصی نقاط جهان مواجه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار