معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

دوره نوجوانی دوره شکل‌گیری هویت در برابر نقش اجتماعی است 

تبریز(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اهمیت بسیار بالای دوره نوجوانی، این دوره را دوره شکل‌گیری هویت در برابر نقش اجتماعی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
دوره نوجوانی دوره شکل‌گیری هویت در برابر نقش اجتماعی است 

پناه علی حسین زاده در مراسم افتتاحیه خانه یاریگران زندگی که در کانون امام خمینی (ره) آموزش و پرورش ناحیه ۵ تبریز برگزار شد، ضمن اشاره به مهم ترین مشکلاتی که نوجوانان و جوانان با آن رو به رو هستند گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که جوانان و نوجوانان امروزه با آن روبرو هستند مسئله هویت است چرا که دوره نوجوانی دوره شکل گیری هویت در برابر نقش اجتماعی است و لذا در این خصوص انسان‌ هایی که بتوانند در زندگی اول خود را به طور دقیق بشناسند موفق هستند چرا که خود شناسی مقدمه خدا شناسی، دیگر شناسی، شغل شناسی و... است.

وی اظهار کرد: مسئله بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار است سیر در طبیعت است چرا که سیر در طبیعت بعد از خودشناسی، نصف دیگر هویت انسان را تکمیل می‌کند و لذا زمانی دوره نوجوانی تمام می شود که هویت و مسیر خود را پیدا کند به عبارتی هویت یابی به معنی رها شدن از سر در گمی است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اذعان کرد: ۲ وظیفه مهم برای شناخت هویت وجود دارد که هر دو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند اولین وظیفه مطالعه کردن است یعنی با مطالعه کردن مسئله ای را قبول کنیم نه با تقلید کردن و لذا در این راستا انسان هایی که با مطالعه کردن مسئله ای را قبول می‌کنند دارای هویت منسجم هستند اما انسان هایی که بدون مطالعه کردن و با تقلید مسئله ای را قبول می‌کنند دارای هویت ضبط شده هستند.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی ۱ هزار و ۳۵۰ نفز شهید دانش آموز وجود دارد که در زمان جنگ در سنین کم یک جنگ را اداره می‌کردند اما در این خصوص افرادی نیز هستند که هویت پراکنده دارند یعنی نمی داند چه کار می کند و فقط با جو روانی حاکم بر محیط می چرخند.

حسین زاده در پایان خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح این بود که مدرسان با در نظر گرفتن عوامل تربیتی که شامل خانواده و مدرسه است نوجوانان را برای راهیابی از این سر در گمی ها و تقویت هویت هماهنگ کنند در این راستا بهترین راه برای دستیابی به هویت منسجم فقط و فقط هماهنگی است و لذا امید است بتوانیم با راهنمایی های صحیح به نوجوانان و جوانان در خصوص خودشناسی و تشکیل هویت خود کمک های ارزنده ای کنیم.

لازم به ذکر است این طرح با شرکت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر که شامل والدین و دانش آموز است اجرا شد.

علی اکبر رادپور، رئیس هیئت اندیشه ورز استان نیز در ادامه این مراسم گفت: طرح هویت یابی نوجوانان جز طرح های ویژه وزارت کشور و استانداری‌ها هستند که با مشارکت آموزش و پرورش انجام شد و نتایج خوبی از اجرای این طرح بدست آمد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه محبت کردن یک حلقه مفقوده است که در خانواده ها زیاد رعایت نمی شود و لذا رعایت نکردن آن منجر به آسیب های مختلف اجتماعی می شود که ممکن است زندگی نوجوانان و جوانان با این آسیب ها تهدید شود.

این مقام مسئول افزود: عامل تهدید کننده دیگری که سلامت جامعه را به خطر می اندازد نداشتن تعلق خاطر به وطن و اولاد است چرا که اگر تعلق خاطر به وطن و اولاد وجود داشته باشد منجر به تضمین سلامت جامعه می‌شود در این راستا والدین باید نوع محبت خود را درست کنند تا برخی از مشکلات موجود حل شود.

رادپور اظهار کرد: در دوران کودکی محبت های بی دریغ و بی منت از سوی خانواده به کودکان می رسد اما با این وجود در دوران بزرگسالی دیگر شاهد آن محبت ها از سوی خانواده ها به طور آن چنان نیستیم و می‌توان این گونه گفت که افراد در دوران بزرگسالی محروم از آنها هستند.

وی در پایان تصریح کرد: امید است بتوانیم با انجام اقدامات لازم و اصلاح برخی از مشکلات موجود به شکل گیری هویت نوجوانان و جوانان کمک های بسیار ارزشمندی بکنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار